images

У липні ц.р. народними депутатами України подано до Верховної Ради три законопроекти про впровадження загальнообов’язкового медичного соціального страхування: реєстр. № 4981 (н.д. Денісова Л.Л. на інші), реєстр. № 4981-1 (н.д. Мусій О.С.), реєстр. № 4981-2 (н.д. Богомолець О.В.).

Спільним представницьким органом об'єднань профспілок розглянуто зазначені законопроекти і відповідні висновки було надіслано до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.

Зокрема, законопроектами № 4981 і № 4981-2 пропонується змінити концептуальні підходи щодо запровадження загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування в Україні і запровадити цей вид страхування через приватні страхові компанії відповідно до законів України «Про страхування» та «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг».

Профспілкова сторона категорично не підтримує законопроекти реєстр. №4981 та № 4981-2.

Законопроект № 4981 (Денісова Л.Л.) - не відповідає Конституції України, Основам законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, законам «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», «Про соціальний діалог в Україні».

Якщо законодавством України у сфері соціального страхування визначено, що саме страхові фонди є органами, які здійснюють керівництво та управління за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, провадять акумуляцію страхових внесків і контроль за їх використанням, забезпечують фінансування виплат, соціальних послуг і здійснюють інші функції згідно із затвердженими статутами – законопроектом пропонується здійснення загальнообов’язкового медичного страхування відповідно до законів України «Про страхування» та «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», а страховиком визначаються фінансові установи, створені у формі акціонерних товариств, які отримали ліцензію на здійснення загальнообов’язкового соціального медичного страхування (тобто страхові компанії). Розпорядчі функції за цим видом страхування надаються «Уповноваженому органу виконавчої влади», керівником якого створюється Фонд гарантування загальнообов'язкового соціального медичного страхування, що суперечить основним принципам та цілям, закладеним в основу державного соціального страхування як такого. При цьому, відсутній принцип тристороннього управління та паритетності сторін соціального діалогу в управлінні загальнообов’язковим державним медичним соціальним страхуванням.

Не підтримується порядок формування Програми загальнообов'язкового соціального медичного страхування. Зокрема, Конституцією України (стаття 49) передбачено забезпечення державою умов для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. Крім цього, рішенням Конституційного Суду України від 29 травня 2002 року встановлена обов’язковість надання безоплатної медичної допомоги всім громадянам у повному обсязі, а не лише "мінімальний перелік медичних послуг, лікарських засобів та виробів медичного призначення, що надаються закладами охорони здоров’я застрахованим особам за рахунок страхових виплат, здійснених страховиками".

Законопроект орієнтований не на захист застрахованих осіб під час хвороби, а на інтереси комерційних страхових організацій, які пропонується зробити страховиками замість Фонду державного соціального страхування. До законопроекту не додано розрахунків щодо фінансового забезпечення медичного страхування, розмірів страхових внесків за відповідні категорії застрахованих осіб, адміністративні видатки тощо.

Концепція законопроекту № 4981-2 (н.д. Богомолець О.В.) ідентична законопроекту реєстр. № 4981 та розроблена відповідно до законів України «Про страхування» та «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», а отже суперечить загальним принципам соціального страхування, визначеним в Основах законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших законах України.

Єдиний законопроект, який може бути підтримано з доопрацюванням окремих положень, це поданий народним депутатом України Мусієм О.С. (рєстр. №4981-1). Законопроект найбільше із аналогічних відповідає законодавству у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування, зокрема, щодо принципів соціального страхування, кола застрахованих осіб, управління соціальним медичним страхуванням, у тому числі управління Фондом медичного страхування, джерел формування коштів медичного страхування, здійснення контролю у цій сфері тощо. Тому саме його СПО об'єднань профспілок пропонував Комітету взяти за основу.

На жаль, Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення не дослухався до позиції профспілок та на своєму засіданні 5 жовтня п.р. прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України взяти за основу найбільш неприйнятний законопроект реєстр. № 4981 та пов’язані із ним законопроекти, подані народним депутатом України Денісовою Л.Л.

У зв’язку з цим, СПО об’єднань профспілок готує звернення до фракцій Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України не підтримувати внесені законопроекти. Крім того, у зверненні до Кабінету Міністрів України пропонується йому надати доручення Мінсоцполітики спільно із Міністерством охорони здоров'я України розробити за участі сторін соціального діалогу урядовий законопроект про загальнообов’язкове державне медичне соціальне страхування для подальшого подання його до Верховної Ради України.

Також надіслано звернення до СПО сторони роботодавців з проханням не підтримувати зазначені законопроекти та надіслати відповідну підтримку профспілкової позиції до Верховної Ради України.

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення апарату ФПУ