zastr

 

 

 

Наприкінці 2016 року до законодавства у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування внесено суттєві зміни, зокрема Законом України від 06.12.2016 №1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», який набрав чинності 1 січня 2017 року (далі – Закон № 1774). З урахуванням зазначених змін ситуація у сфері соціального страхування наступна.

1. Щодо сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016р. № 1015 змінено розподіл єдиного соціального внеску, зокрема, зменшено відрахування до фондів соціального страхування і збільшено до Пенсійного фонду. Тепер сума єдиного внеску від 22%, що сплачується роботодавцем, розподіляється:

– на випадок безробіття - 6,3596 %;

– у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання - 11,1204 %;

– пенсійне страхування  - 82,52 %.

(У відсотках до фонду оплати праці це приблизно становитиме: на випадок безробіття – 1,399 %, з тимчасової втрати працездатності і від нещасних випадків  – 2,446 %, пенсійне – 18,154 %).

Законом № 1774 внесено зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», якими з 1 січня 2017 року:

- фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу (до 01.01.2017р. таку пільгу мали лише фізичні особи - підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування);

– запроваджено обов’язкову сплату єдиного внеску для фізичних осіб – підприємців (крім тих, які обрали спрощену систему оподаткування) та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, у сумі, що не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (22% х3200 грн. = 704 грн., тобто 22% від мінімального розміру заробітної плати), незалежно від отримання доходу (прибутку) у місяці нарахування єдиного внеску;

- для платників, віднесених до першої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 1 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України (фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 300000 гривень) сума єдиного соціального внеску не може бути менше 0,5 мінімального страхового внеску з зарахуванням відповідних періодів здійснення підприємницької діяльності до страхового стажу, який обчислюється відповідно до статті 24 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», пропорційно сплаченому єдиному внеску (тобто для цих осіб обов’язковий мінімальний страховий внесок зменшено вдвічі).

2. Об’єднання фондів соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та від нещасних випадків і профзахворювань.

Законом № 1774 також передбачені норми, спрямовані на завершення інституційної розбудови Фонду соціального страхування України, розпочатої ще 1 січня 2015 року, на удосконалення порядку роботи правління Фонду, визначення статусу робочих органів Фонду тощо.

Зокрема, передбачено, що протягом 30 днів від дати набрання чинності цим Законом мають бути створені робочі органи виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України та їх відділень і здійснення заходів з їх державної реєстрації в установленому законодавством порядку, а також припинені фонди соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та від нещасних випадків (у т.ч. їхні підрозділи) шляхом приєднання їх до Фонду соціального страхування України.

Прийнятим Законом надано право:

- виконавчій дирекції Фонду соціального страхування України за погодженням з правлінням Фонду соціального страхування України вносити зміни до складу комісій з припинення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України;

- правлінню Фонду соціального страхування України приймати рішення про звільнення та призначення директорів виконавчих дирекцій та їх заступників Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

З метою недопущення в подальшому блокування роботи правління Фонду соціального страхування вносяться зміни, якими передбачається, що рішення правління вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість присутніх на засіданні членів правління (а не більшості від кожної сторони, як це було раніше). Якщо правління Фонду не може розпочати свою роботу у зв’язку з неявкою на засідання більшості складу від однієї із представницьких сторін, засідання правління переноситься на визначений присутніми членами правління строк. У разі повторної неявки більшості складу від однієї із представницьких сторін, правління правомочне приймати рішення за наявності на його засіданні більшості складу правління, і рішення приймається в установленому порядку (такі рішення набувають чинності після погодження Мінсоцполітики). Такі зміни пов’язані з тим, що останнім часом неможливо було провести засідання правління Фонду соціального страхування із-за неявки більшості членів правління Фонду від сторони роботодавців (засідання планувалися 9 і 16 листопада 2016 року).

Найближчим часом планується проведення засідання правління Фонду соціального страхування України, на яке вносяться питання реалізації зазначених законодавчих змін стосовно об’єднання фондів соціального страхування, а також проект бюджету Фонду з урахуванням нового розподілу єдиного соціального внеску та оплати праці. 

3. Про страхові виплати потерпілим на виробництві.

Прийнятим Законом № 1774 передбачено що з 1 січня 2017 року встановлюється новий розмір щомісячної страхової виплати потерпілим від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, у яких цей розмір менший за розмір мінімальної заробітної плати у перерахунку на 100 відсотків втрати працездатності, на рівні розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 грудня 2016 року, з урахуванням ступеня втрати працездатності.

Тобто, з 1 січня 2017 року у тих потерпілих, які мають 100 відсотків втрати працездатності, розмір щомісячної страхової виплати не може бути менше мінімального розміру заробітної плати на 1 грудня 2016 року (1600 грн.).  У потерпілих, у яких ступінь втрати працездатності є менше 100 відсотків, мінімальний розмір страхової виплати визначатиметься з урахуванням мінімальної заробітної плати (1600грн.) пропорційно ступеню втрати працездатності.  

Зараз робочі органи Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві здійснюють відповідні розрахунки, щоб потерпілі на виробництві, які досі отримували мізерні суми такої виплати, отримали їх у підвищеному розмірі.

Крім того, у 2017 році відновлюється раніше діючий (до 2014 року) перерахунок сум щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві, який має щорічно здійснюватися з 1 березня відповідно до темпів зростання середньої заробітної плати в країні у попередньому календарному році. Після визначення Держстатом України показників темпів зростання середньої номінальної заробітної плати в Україні у 2016 році буде прийнято рішення про перерахунок щомісячних страхових з 1 березня 2017 року.

4. Про мінімальний розмір допомоги по безробіттю.

Застрахованим особам, визнаним в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців, розмір допомоги по безробіттю визначається у відсотках до їх середньої заробітної плати (доходу) та тривалості страхового стажу, але не може бути меншим ніж мінімальний розмір допомоги по безробіттю, встановлений правлінням Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

У 2014 році за наполяганням профспілок мінімальний розмір цієї допомоги зріс з 76,9% до 80% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб з метою наближення її розміру до конституційно визначеного. Як відомо, стаття 46 Конституції України визначає, що пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Проте незважаючи на протест профспілкової сторони, за ініціативою сторони від держави за підтримки сторони від роботодавців, правлінням Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття прийнято рішення про встановлення з 1 грудня 2016 року мінімального розміру допомоги по безробіттю для застрахованих осіб у фіксованому розмірі 1160 грн. Відтак, зазначена сума становить лише 72,5 % від прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Для незастрахованих осіб мінімальний розмір допомоги по безробіттю залишається на раніше встановленому рівні – 544 грн.

За наполяганням профспілкової сторони члени правління Фонду погодились повернутись до розгляду питання про можливість підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю у І кварталі 2017 року.

 

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення апарату ФПУ