PFU

У зв’язку із поширенням у ЗМІ заяв керівництвом ПАТ “Укрпошта” про припинення доставки пенсій 4,3 мільйона українців, Пенсійний фонд України вважає за необхідне донести до відома суспільства наступне.

 

Пенсійний фонд України та ПАТ “Укрпошта” — давні партнери, які  впродовж багатьох років у конструктивному діалозі вирішували усі, в тому числі, проблемні питання, щоб безперебійно забезпечувати виплату та доставку пенсій громадянам. Тому для Пенсійного фонду сьогодні є незрозумілою і неприйнятною ультимативна позиція керівництва Укрпошти, яка, до того ж, ґрунтується багато в чому на викривленні фактів та маніпуляції ними.

 

Тому варто розібратись у даному питанні по суті, прояснити та спростувати деякі твердження.

 

  1. Щодо застарілих” тарифів на виплату та доставку пенсій

Керівництво Укрпошти стверджує, що ці тарифи не переглядались 14 років. Це дійсно так. Але це частина правди, причому не головна.

 Чинні тарифи справді були затверджені у липні 2004 року. Але це була не фіксована сума, як до речі, по багатьох інших поштових послугах, а відсотки до суми виплаченої пенсії.

 

Довідково: тариф на доставку пенсії у сільській місцевості складає 1,56 % суми пенсії і 0,79 % — у місті. Середній тариф – близько 1%.

 

Таким чином, при зростанні розмірів пенсій, відповідно, зростає і сума коштів, яку отримує Укрпошта. Слід зазначити, що середній розмір пенсії з 2004 по 2018 рік зріс у більш ніж 10 разів: з 238,4 грн до 2 тис. 577 грн. Щороку зростала і оплата послуг ПАТ “Укрпошта”:

 

Роки

Вартість послуги

2004

341,4 млн грн

2005

523,6 млн грн

2006

554,1 млн грн

2007

672,6 млн грн

2008

892,7 млн грн

2009

971,1 млн грн

2010

1, 097 млрд грн

2011

1,143 млрд грн

2012

1,224 млрд грн

2013

1, 258 млрд грн

2014

1,170 млрд грн

2015

1,135 млрд грн

2016

1,153 млрд грн

2017

1,259 млрд грн

2018

1, 4 млрд грн (розрахунково за рік)

 

За 14 років Укрпошті за надання послуг з доставки пенсій сплачено понад 14,7 млрд грн. За цей період виплачені суми збільшились на 410%, а інфляція склала 187 %, тобто прибутки за надання послуг, росли вдвічі швидшими темпами, ніж інфляція.

  1.  
  2. Щодо збитковості тарифів

ПАТ “Укрпошта” — національний оператор поштового зв’язку, основними функціями якого є надання послуг саме поштового  зв’язку. Доставка пенсій – один з видів послуг Укрпошти. Логічно, що Пенсійний фонд має оплачувати саме цю послугу, що і робить протягом багатьох років вчасно та у повному обсязі.

Якщо врахувати навантаження на одного поштаря по доставці пенсій, то воно складає близько 6 пенсіонерів на день або близько 30 % робочого часу. Наприклад, є села, де з 22 робочих днів, доставка пенсій у листоноші забирає всього один день. А чималій кількості пенсіонерів у містах пенсію додому взагалі не приносять, вони самі ідуть за нею до поштових відділень.

 

Тому навіть чинні тарифи повністю покривають собівартість наданої послуги з доставки пенсій працівниками ПАТ “Укрпошта”. 

 

Вони не покривають загальної собівартості утримання поштових відділень, особливо у сільській місцевості, які, дійсно, є збитковими, бо нерентабельними є інші види послуг, які надає Укрпошта. Але чи повинно це все дотуватись коштом Пенсійного фонду, а, фактично, пенсіонерів? Звісно, ні!

 

Це питання має вирішуватись іншим шляхом і способи отримання додаткових коштів має відшукати саме менеджмент Укрпошти. Для цього, наприклад, необхідно змінювати технології роботи відділень Укрпошти у сільській місцевості, про що неодноразово наголошувалось Пенсійним фондом.

  1.  
  2. Щодо бездіяльності Пенсійного фонду

Керівництво ПАТ “Укрпошта” стверджує, що Пенсійний фонд нібито не реагує на їхні звернення і нічого не робить, аби змінити ситуацію. Це абсолютно не відповідає дійсності. Керівникам Укрпошти добре відомо, що постійні робочі контакти між двома установами є на усіх рівнях. Неодноразово відбувались спільні виробничі наради.

Усі звернення Укрпошти розглядались Пенсійним фондом і це легко підтвердити документально. Інша справа, що отримані відповіді не збігаються із баченням Укрпошти.

Також, коментуючи “бездіяльність” Пенсійного фонду, керівництво Укрпошти посилається на Президента Держави. Дійсно, Президент зауважив, що необхідно «утриматись від скорочення мережі (поштових відділень) в селах, залишаючи людей сам на сам». Але також варто нагадати, що він чітко наголосив при цьому: «Я залюбки підтримаю будь-які ініціативи, які підвищують ефективність діяльності державних підприємств, але вважаю категорично неприйнятним, коли ми виймаємо останні копійки з кишені пенсіонера і таким чином забезпечуємо виконання планових показників  прибутковості»

  1.  
  2. Щодо необхідності скорочення листонош

Коли керівники ПАТ “Укрпошта” заявляють про необхідність скорочення листонош, вони не говорять про один дуже важливий не лише економічний, а й соціальний аспект. Мова про величезний розрив у заробітних платах топ-менеджменту Укрпошти та її звичайних працівників. Згідно із даними звітів ПАТ “Укрпошта” до Реєстру застрахованих осіб, абсолютна більшість працівників — 97% (66,3 тис. осіб) — отримує зарплату близько 4 тисяч гривень у місяць, фактично, на мінімальному рівні. Водночас заробітна плата кількох десятків осіб топ-менеджменту — від 100 до 800 тисяч гривень у місяць. Розрив, як бачимо, складає до 200 разів.

Не заперечуючи того, що керівники, які відповідають за функціонування такої важливої державної установи, повинні отримувати достойну платню, варто зауважити, що в умовах, коли вони самі наголошують на скрутному становищі, можливо, зменшення власних зарплат стало б одним зі способів виправити ситуацію. Грошей, які отримують керівники установи, вистачило б на утримання 2,7 тисячі листонош.

 

Підсумовуючи наведене, неможливо не визнати прикрим факт, коли керівництво Укрпошти бачить лише один вихід із ситуації — вимагати збільшення тарифів на послугу доставки пенсій, замість того, аби шукати шляхи розвитку державного підприємства. При цьому забуваючи про свою соціальну функцію та роблячи заручниками ситуації понад 4 мільйони пенсіонерів.

Пенсійний фонд України вважає таку позицію невідповідальною, тому вживатиме усіх можливих заходів, аби процес доставки пенсій не був зірваним.  Зокрема, буде домагатися конструктивного діалогу з Укрпоштою. Наразі розпочинається робота з укладання договорів з ПАТ “Укрпошта” на надання послуги з доставки пенсій на наступний рік.

 

Водночас нагадуємо усім пенсіонерам, особливо тим, хто проживає у містах, про можливість одержання пенсій через банківські установи: отримувати кошти у день їх надходження до банку, не витрачати час на похід до поштового відділення. Наразі в переліку банків, уповноважених на виплату пенсій 43 установи.

 

З переліком банків можна ознайомитись тут.