ef15206c6a4f8ea75ebc4097a2f8dd1d news large

 

Постановою Президії ФПУ від 25.09.2012 № П-14-6 визначено завдання для керівництва ФПУ та членських організацій ФПУ щодо вжиття заходів, спрямованих на удосконалення системи загальнообов’язкового державного соціального страхування, посилення соціального захисту працівників у разі настання страхових випадків, забезпечення цільового і більш ефективного використання страхових коштів.

Проведений аналіз стану виконання зазначеної постанови свідчить, що за останні 2 роки доходи фондів соціального страхування суттєво зросли. Це дозволило затвердити видатки бюджетів Фондів на 2013 р. в значно більших обсягах порівняно з попереднім роком. У свою чергу, це означає збільшення асигнувань на виплату допомоги та надання соціальних послуг, тобто більш ефективне забезпечення потреб застрахованих осіб. Завдяки зусиллям ФПУ:

  • у минулому році була виправлена ситуація, що склалася у 2011 р. із оздоровленням застрахованих осіб та членів їх сімей. У поточному році планується не лише вийти на до кризовий рівень забезпечення застрахованих осіб, а й перевершити його;
  • вдалося домогтись державної підтримки в питаннях осучаснення щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві та законодавчого врегулювання включення до страхового стажу для нарахування пенсій періоду перебування жінок у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами;
  • знято з розгляду органами виконавчої влади питання можливого об’єднання фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування в одному державному органі;
  • розпочато дослідження НДЕІ Мінекономрозвитку «Розроблення економічної моделі визначення обґрунтованого розвитку ЄСВ та економічних передумов запровадження системи загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування в Україні», в основу яких покладено позицію та бачення профспілок;
  • підтримано законодавчу ініціативу народного депутата України Сухого Я.М., яким внесено на розгляд Верховної Ради України законопроект «Про загальнообов’язкове державне соціальне медичне страхування (реєстр. № 2597);
  • продовжується робота щодо нормативно-правового врегулювання позиції щодо мінімальних розмірів страхових виплат застрахованим особам конституційно визначеного рівня, зокрема, мінімальної допомоги застрахованим особам на випадок безробіття та потерпілим від нещасного випадку на виробництві.

Голова ФПУ, Голова СПО об’єднань профспілок Кулик Ю.М. на виконання зазначеного рішення Президії ФПУ:

виніс на розгляд СПО об’єднань профспілок 15 жовтня 2012 р. питання «Про позицію СПО об’єднань профспілок щодо питань подальшого розвитку системи загальнообов’язкового державного соціального страхування», рішення якого було доведено до сторін соціального діалогу;

звернувся 19 жовтня 2012 р. до СПО об’єднань роботодавців за підтримкою ініціатив ФПУ та СПО об'єднань профспілок. Це рішення СПО об'єднань профспілок також було направлено до Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Координатора МОП в Україні, РНБО, Уряду, Мінсоцполітики, Мінюсту, Секретаріату НТСЕР та НСПП;

ініціював 4 грудня 2012 р. розгляд питання про функціонування в Україні системи соціального страхування та консолідації дій для підвищення її ефективності на засіданні НТСЕР. Було прийнято рішення рекомендувати Президентові України та Верховній Раді України під час розгляду законодавчих актів з питань загальнообов’язкового державного соціального страхування враховувати пропозиції НТСЕР. Профспілкова сторона (лист від 03.04.2013 № 04-18/426-СПО) надіслала Міністру соціальної політики Н.Ю.Королевській та Секретаріату НТСЕР (додаток № 1 – розміщений на сайтах ФПУ і СПО об’єднань профспілок), свої пропозиції також надіслало Мінсоцполітики (лист від 20.04. 2013 № 5354/0/14-13/18 (додаток № 2розміщений на сайтах ФПУ і СПО об’єднань профспілок). Перше засідання тристоронньої робочої групи по опрацюванню Консолідованого плану дій подальшого розвитку системи загальнообов’язкового державного соціального страхування в Україні відбулося 26 червня цього року.

Певні зміни відбулися у звітному періоді щодо адміністрування єдиного соціального внеску (ЄСВ). Указом Президента України від 24 грудня 2012 р. № 726/2012 утворено Міндоходів, на яке покладено функцію з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що по суті, на думку СПО об’єднань профспілок, є першим кроком до заміни ЄСВ на податок, що призведе до руйнації існуючої системи загальнообов’язкового державного соціального страхування. Позицію профспілок щодо доцільності збереження функції з адміністрування єдиного страхового внеску за Пенсійним фондом було доведено до Прем’єр-міністра України М.Я.Азарова і Голови СПО об’єднань роботодавців Д.В.Фірташа. Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці також розглянув зазначене питання і, підтримуючи позицію профспілок, звернувся до Президента України щодо перегляду відповідної частини Указу. На жаль, ситуація не змінилась.

Нині Міндоходів розробляються зміни та доповнення до чинного законодавства з адміністрування ЄСВ. Зокрема, розроблено пропозиції щодо суттєвого зменшення розміру ЄСВ (до 15%) і ліквідації диференціації страхових тарифів у залежності від рівня професійного ризику в соціальному страхуванні від нещасних випадків на виробництві та профзахворювань, що не відповідає загальноприйнятій у світі методології та порушує концептуальні підходи до розрахунку розмірів ЄСВ. Профспілки висловили категоричне заперечення цим пропозиціям і надали відповідні обґрунтування.

Наразі найбільш динамічні зміни відбуваються в солідарній системі пенсійного страхування. Основи цієї системи були закладені Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», який набрав чинності з 1 січня 2004 року. Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування системи пенсійного забезпечення» з 1 жовтня 2011 р. до законодавства внесено суттєві зміни та доповнення: підвищено пенсійний вік для жінок та чоловіків (за спеціальними пенсійними системами); збільшено тривалість необхідного страхового стажу, у т.ч. для встановлення мінімальних пенсій; передбачено застосування для обчислення пенсії середньої зарплати в країні за останні три роки перед зверненням за призначенням пенсії; внесені зміни щодо перерахунку пенсій тощо.

Як відомо, остання пенсійна реформа в суспільстві була сприйнята негативно. Не підтримували її і профспілки, оскільки її було проведено тільки за рахунок пересічних громадян. Вона не вирішувала нагальні проблеми пенсійного забезпечення, а саме: забезпечення фінансової стабільності пенсійної системи, диференціацію розмірів пенсій та усунення розриву у розмірах пенсій, призначених у різні роки, підвищення рівня пенсійного забезпечення в цілому.

Це підтверджується також міжнародними та вітчизняними експертами, якими зроблено аналіз та фінансову оцінку наслідків можливого скасування окремих положень норм Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи». Так, у їх висновках зазначено, що у продовж 2012 р. правом виходу на пенсію у 55 років скористалися лише 7% жінок. Зміни з 1 жовтня 2011 р. не справили негативного впливу на ринок праці. Підвищення пенсійного віку для жінок зменшило загальну чисельність пенсіонерів у 2012 р. на 132 тис. осіб, а у 2021 р. очікується зменшення на понад 1 млн. осіб.

Впровадження трьох реформаторських заходів: підвищення пенсійного віку для жінок, підвищення тривалості нормативного страхового стажу на 10 років та перехід до трирічної зарплатної бази нарахування пенсій скоротили пенсійні видатки у 2012 р. на 2,3 млрд. грн., а дефіцит пенсійної системи – на 2,9 млрд. гривень. За прогнозами авторів реформи у 2021 р. масштаби економії на пенсійних видатках сягатимуть 47,9 млрд. грн., а дефіцит пенсійної системи може зменшитися майже на 53 млрд. гривень.

За даними Пенсійного фонду виконання Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» дало в цілому економію коштів у 2012 р. близько 2,58 млрд. гривень. Зазначене ще раз підтверджує, що реформу проведено за рахунок пересічних громадян.

Недоліки пенсійного реформування, оголошені з ініціативи ФПУ та її членських організацій, розглядалися на засіданнях СПО об’єднань профспілок та НТСЕР, узагальнені пропозиції стосовно вдосконалення пенсійного забезпечення надсилалися органам влади. Черговий детальний аналіз стану та існуючих проблем проведено на засіданні НТСЕР 2 липня 2013 р. під час розгляду питання «Про стан реформування системи пенсійного забезпечення».

З метою реалізації завдань Президії ФПУ проводилися семінари, «круглі столи», фахові дискусії, за результатами яких було напрацьовано ряд законопроектів та внесено на розгляд Верховної Ради України. Так, з ініціативи ФПУ за участі народних депутатів України в рамках Міжнародної конференції «Соціальна справедливість – від мінімумів до соціальних стандартів» проведено «круглий стіл»: «Соціальна справедливість в соціальному страхуванні та пенсійному забезпеченні» від 18 лютого цього року. Учасники «круглого столу» порушили ряд питань, що потребують невідкладного врегулювання. Це дало поштовх для нових законодавчих ініціатив підтриманих профспілками (додаток № 3розміщений на сайтах ФПУ і СПО об’єднань профспілок).

Зокрема, до Верховної Ради України з початку сьомого скликання подано понад 100 законопроектів з питань соціального страхування і пенсійного забезпечення, більшість із яких підтримані профспілками та фактично враховують критичну позицію профспілок. Так, тільки у одному профільному Комітеті Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів знаходиться в роботі 35 законопроектів з питань пенсійного забезпечення, 31 з яких підтримано профспілками. Частина з них спрямовані на повне чи часткове скасування норм Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» та повернення раніше діючих умов з призначення та обчислення пенсій. Ці законопроекти розглядалися СПО об’єднань профспілок, висновки про їх підтримку були направлені до Верховної Ради України і висловлювалися профспілковими представниками під час їх розгляду на засіданнях Комітету. Однак при розгляді у квітні ц.р. деякі з них (реєстр. №№ 1026, 1063, 1073, 1110) не були підтримані Парламентом, хоча за них проголосувала значна кількість (220-223) народних депутатів України.

У лютому ц. р. при Мінсоцполітики створено Робочу групу з представників сторін соціального діалогу для напрацювання пропозицій щодо подальшого реформування пенсійної системи. Представниками від ФПУ запропоновано встановлення додаткових можливостей зниження пенсійного віку для жінок при наявності певної тривалості страхового стажу, обчислення страхового стажу та заробітку з урахуванням річної суми єдиного внеску, збільшення розміру надбавки за понаднормовий стаж, удосконалення порядку визначення заробітку, здійснення перерахунку працюючим пенсіонерам у більш вищому розмірі ніж передбачено чинним законодавством, удосконалення порядку призначення та виплати пенсій за вислугу років, індексації пенсій тощо.

На виконання зазначеної постанови Президії ФПУ членськими організаціями ФПУ здійснено аналіз існуючих на місцях проблем у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування та пенсійного забезпечення. Конкретні пропозиції щодо вирішення найбільш актуальних питань дитячого оздоровлення, своєчасності фінансування ДЮСШ, проведення процедури закупівлі послуг із санаторно-курортного лікування та взаємодії з робочими органами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, роботи комісій із соціального страхування, порядку визначення страхового стажу для обчислення пенсій тощо направляються ФПУ для узагальнення та відповідного реагування. Проведено низку семінарів, «круглих столів», інших заходів за участю представників органів Пенсійного фонду, фондів соціального страхування, державних адміністрацій та інших відомств, під час яких обговорювалися проблеми соціального страхування і пенсійного забезпечення та шляхи їх вирішення. Узагальнені пропозиції, висловлені учасниками зазначених заходів, були направлені до державних органів, Пенсійного та інших соціальних фондів.

При цьому слід виділити особливо активну позицію Профспілки трудящих металургійної і гірничозбагачувальної промисловості, працівників охорони здоров’я, культури, освіти і науки, агропромислового комплексу, лісових галузей, вугільної промисловості, енергетики та електротехнічної промисловості, житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення, автомобільного транспорту та шляхового господарства, державних установ, об’єднань профспілок Дніпропетровської, Чернігівської, Запорізької, Закарпатської та Київської областей, Криму та інших .

Представники членських організацій брали участь у роботі колегій, робочих груп міністерств і відомств, парламентських слуханнях, проводили широку роз’яснювальну роботу серед профспілкового активу та працівників підприємств і організацій стосовно чинних норм законодавства з питань пенсійного забезпечення та соціального страхування та опрацьовуваних законодавчих ініціатив.

Роботу з реалізації завдань щодо подальшого розвитку системи загальнообов’язкового державного соціального страхування та пенсійного забезпечення буде продовжено за напрямками:

  • супровід підтриманих профспілками законодавчих ініціатив;
  • ініціювання через взаємодію із сторонами соціального діалогу ратифікації Європейської соціальної хартії (у повному обсязі) та конвенцій МОП № 102 про мінімальні норми соціального забезпечення та № 117 про основну мету та норми соціальної політики;
  • формування та подальша реалізація Консолідованого плану дій подальшого розвитку системи загальнообов’язкового державного соціального страхування та Заходів подальшого реформування пенсійної системи;
  • організація умов для вивчення представниками ФПУ у складі відповідних тристоронніх робочих груп сучасного іноземного досвіду роботи систем загальнообов’язкового державного соціального страхування та пенсійного забезпечення; проведення конференцій, «круглих столів» та фахових дискусій щодо висвітлення сучасного вітчизняного та міжнародного досвіду роботи зазначених систем;
  • консультацій сторін соціального діалогу з обговорення можливих варіантів зменшення розміру ЄСВ та умов для запровадження медичного соціального страхування, другого рівня загальнообов’язкового накопичувального пенсійного страхування.

 

Департамент соціального діалогу
та соціального страхування апарату ФПУ