information items 483062

 

Протягом тривалого періоду сторони роботодавців та урядовців не полишали своїх намірів щодо зменшення фіскального навантаження на ФОП за рахунок зниження розміру єдиного внеску. Незважаючи на заперечення профспілок, на неодноразові масові акції та пікетування біля Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, в кінці 2015 року прийнято низку законів, які суттєво змінили ситуацію у цій сфері. Хоча вдалось частково пом’якшити первинний урядовий варіант Податкової реформи в частині збору та обліку єдиного соціального внеску.

Внаслідок внесених змін з 1 січня 2016 року:

- знижено розмір єдиного внеску з диференційованих 36,76%–49,7%  до 22% (для роботодавців):

- виключено із законодавства норми щодо встановлення розміру єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування для страхувальників залежно від класу професійного ризику виробництва;

- збільшено максимальну величину бази нарахування єдиного внеску - максимальну суму доходу застрахованої особи на місяць, з сімнадцяти до двадцяти п’яти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом, на яку нараховується єдиний внесок;

- скасовано утримання єдиного соціального внеску із зарплати працівника.

Не продумане належним чином рішення про зменшення розміру єдиного внеску вже призвело до негативних наслідків. Зокрема, затримано виплату допомоги безробітним у січні та лютому. Заборгованість Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття за матеріальним забезпеченням та соціальними послугами складає вже біля 400 млн. грн., у т.ч. виплат допомоги по безробіттю більше 350 млн. грн. У зв’язку із затримкою перерозподілу розміру єдиного внеску правління цього Фонду вимушено було погодити залучення на поворотній основі коштів єдиного казначейського рахунку до кінця поточного бюджетного року.

Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не проведено оплату за фактично надані реабілітаційні послуги санаторно-курортним закладам у ІУ кварталі 2015 року та у січні 2016 року. Слід нагадати, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» вилучено з рахунків Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 1 січня 2016 року 1,5 млрд грн і зараховано їх Державною казначейською службою України на рахунок Пенсійного фонду України.

Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України внаслідок нестачі коштів не може здійснити відновлення попередніх розмірів страхових виплат, розпочалися проблеми із здійснення страхових виплат та оплатою соціальних послуг потерпілим у січні –лютому ц.р.

З метою забезпечення фондами соціального страхування свої фінансових зобов’язань перед застрахованими особами та недопущення погіршення їх соціального захисту протягом грудня 2015року – січня і лютого 2016 року неодноразово проводилися консультації і переговори міністерств і відомств, сторін соціального діалогу про перерозподіл єдиного внеску за видами соціального страхування, зокрема щодо збільшення (на чому наполягала профспілкова сторона) розміру єдиного внеску на страхування з тимчасової втрати працездатності, від нещасних випадків на виробництві та на випадок безробіття.

І тільки 18 лютого 2016 року Урядом прийнято постанову №85 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014р. №675», якою сума єдиного соціального внеску розподіляється на:

загальнообовязкове державне соціальне страхування на випадок безробіття – 7,1767 відсотка (було - 3,1997);

загальнообовязкове державне соціальне страхування у звʼязку з тимчасовою втратою працездатності – 7,7260 відсотка (4,6243);

загальнообовязкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності – 6,5397 відсотка (3,886);

загальнообовязкове державне пенсійне страхування (до солідарної системи) –  78,5576 відсотка (88,29).

Зазначений перерозподіл єдиного внеску здійснено з урахуванням пропозицій фондів соціального страхування, що дозволить, сподіваємось, фондам виконати свої фінансові зобовязання перед застрахованими особами вчасно та у повному обсязі.

На погашення дефіциту коштів Пенсійного фонду України спрямовуватимуться кошти Державного бюджету України. 

 

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення апарату ФПУ