1348661602 pensiya

13 листопада 2013 року на засіданні Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів за участі представників сторін соціального діалогу розглянуто 3 законопроекти та прийнято рішення запропонувати Верховній Раді України взяти за основу.

Зокрема це законопроекти про:

- запровадження перерахування страхових внесків до накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (р.№ 2418а, н.д. П.Розенко), що передбачає розпочати запровадження накопичувальної системи загальнообов‘язкового державного пенсійного страхування в експериментальному режимі на період 2014 - 2015 рр. з подальшим переходом до її функціонування у повному обсязі, передбаченому Законом України  «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».Зокрема, пропонується перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду здійснювати починаючи з 1 січня 2014 р. в такому порядку:

  • в період з 1 січня 2014 р. по 31 грудня 2015 р. страхові внески сплачуються застрахованими особами, які станом на 1 січня 2014 р. не досягли 26-річного віку;
  • в період з 1 січня 2015 р. по 31 грудня 2016 р. страхові внески сплачуються застрахованими особами, які сплачували страхові внески до Накопичувального фонду у 2014 році;
  • починаючи з 1 січня 2016 р. страхові внески сплачуються застрахованими особами, які станом на 1 січня 2016 р. не досягли 35-річного віку.

При цьому розмір страхових внесків до накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування з 1 січня 2014 р. по 31 грудня 2015 р. має становити 2% суми заробітної плати (доходу), визначеної частиною першою статті 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування".

Законопроектом визначено також умови перерахування страхових внесків до накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, а також функції адміністрування пенсійних накопичень учасників Накопичувального фонду.  Зокрема, пропонується надати право адміністрування Накопичувальним фондом адміністратору недержавного пенсійного фонду (діючою редакцією Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що адміністративне управління Накопичувальним фондом здійснює виконавча дирекція Пенсійного фонду).

СПО об’єднань профспілок листом від 09.09.2013 № 04-18/1109-СПО не підтримав зазначений законопроект та зазначив, що запровадження накопичувальної системи має здійснюватися в порядку та відповідно до умов, визначених законами України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи». При цьому необхідно:

  • розробити та забезпечити вжиття дієвих заходів по наповненню бюджету Пенсійного фонду;
  • у солідарній системі: провести повне розмежування джерел фінансування пенсійних виплат, призначених за різними пенсійними програмами; врегулювати питання, які виникають при обчисленні пенсій, у т.ч. щодо існуючого розриву у розмірах пенсій, а також забезпечення справедливого підходу до обчислення пенсій для різних категорій працівників, їх індексації та перерахунку тощо;
  • проаналізувати норми законодавчих та інших нормативно-правових актів у сфері недержавного пенсійного забезпечення, та внести відповідні зміни до них щодо удосконалення роботи недержавних пенсійних фондів та захист прав учасників фондів;
  • провести відповідні актуарні розрахунки щодо накопичення та розмірів пенсійних виплат з 2-го рівня;
  • розробити законодавчі пропозиції щодо встановлення багаторівневої системи гарантування збереження пенсійних накопичень та їх виплати;
  • опрацювати питання щодо зменшення видатків на адміністрування накопичувальної системи, оскільки навіть при витрачанні на адмінвитрати до 3 % страхових внесків, втрати працівників становлять майже третину накопичених коштів;

- внесення змін до деяких законів України (щодо єдиного принципу нарахування пенсії) (р.№ 3511, н.д. П.Розенко), що передбачає визначення єдиних принципів нарахування пенсій в Україні та дотримання принципу соціальної справедливості. Зокрема. пропонується з 1 липня 2014 року: встановити, що пенсійне забезпечення народних депутатів України та колишніх членів Кабінету Міністрів України здійснюється на загальних підставах у порядку, визначеному Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»; надати право Кабінету Міністрів України визначати розмір пенсії судді у відставці; віднести до застрахованих осіб Президента України, членів Кабінету Міністрів України, народних депутатів України та встановити, що розміри їх пенсійних виплат визначаються виключно Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

СПО об'єднань профспілок підтримав пропозиції, спрямовані на запровадження єдиних принципів пенсійного забезпечення та зазначив, що такі умови мають поширюватися на всі категорії працівників, незалежно від їх статусу. Сьогодні за спеціальними пенсійними системами пенсії призначаються більше ніж десяти категоріям працівників, а законопроектом пропонуються зміни лише до двох законодавчих актів;

- внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення дискримінації у пенсійному забезпеченні громадян України (реєстр. №3223, н.д. О.Мирний), що передбачає встановити з 1 січня 2014 року:

мінімальний розмір пенсії за віком на рівні двох з половиною прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність;

максимальний розмір пенсії, обчисленої відповідно до законів "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про статус народного депутата України", "Про судоустрій і статус суддів", "Про державну службу", "Про прокуратуру", встановити на рівні п’яти мінімальних пенсій за віком;

максимальний розмір пенсії, обчисленої відповідно до законів "Про пенсійне забезпечення", "Про наукову і науково-технічну діяльність" встановити на рівні чотирьох мінімальних пенсій за віком;

у разі коли внаслідок прийняття цього закону розмір пенсії зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі. Пенсіонерам, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим законом і у яких розмір пенсії перевищує максимальний розмір пенсії, виплата пенсії здійснюється без індексації та проведення підвищень і перерахунків, передбачених законодавством, до того часу, коли розмір пенсії буде відповідати максимальному розміру пенсії, встановленому цим законом.

Підтримуючи ініціативи щодо підвищення мінімального розміру пенсії за віком, СПО об’єднань профспілок вважає, що законопроект потребує доопрацювання, оскільки за даними Пенсійного фонду, середній розмір пенсії на 01.06.2013 р. становив 1478 грн., при цьому із 13,6 млн. пенсіонерів 10 млн. осіб отримують пенсію до 1500 грн. Тому прийняття законопроекту у запропонованій редакції призведе до зрівнялівки у пенсійному забезпеченні, зокрема осіб, які одержують пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». тому, зважаючи на низький рівень пенсійного забезпечення підвищення мінімального розміру пенсії повинно провадитися із збереженням диференціації розмірів пенсії з урахуванням тривалості страхового стажу та величини одержуваного заробітку. З метою уникнення можливих негативних наслідків запровадженню зазначеного законопроекту мають передувати проведення відповідних розрахунків

Довідково:

На даний час мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, що з 1 січня 2013р. становить - 894 грн., з 1 грудня 2013р. - 949 грн. Внесеними змінами пропонується збільшити мінімальний розмір пенсій в 2,5 рази (тобто мінімальний розмір пенсії підвищився б з січня 2014 року принаймні з 949 грн. до 2372,50 грн.).

Відповідно до діючих норм максимальний розмір пенсії (крім пенсій або щомісячного довічного грошового утримання суддів, які не обмежуються максимальним розміром) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність, що з 1 січня 2013р. становить - 8940 гривень, з 1 грудня 2013р. - 9490 гривень. Пропонується встановити максимальний розмір на рівні п’яти мінімальних розмірів пенсій за віком. Оскільки мінімальний розмір пенсії за віком за законопроектом встановлюється на рівні двох з половиною прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність, то максимальний розмір пенсії становитиме: 5 x 2,5 = 12,5 прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність (тобто максимальний розмір пенсії підвищився б з січня 2014 року з 9490 грн. до 11862,50 грн.).

 
 Департамент соціального діалогу
та соціального страхування