IMG 9844

 

Круглий стіл за такою тематикою відбувся у Верховній Раді України за участі народних депутатів профільних комітетів ВР, представників Мережі національних енергетичних омбудсменів, Посольства Великобританії в Україні, НКРЕКП, НАК «Нафтогаз», ПАТ «Київенерго», фахівців Федерації профспілок України, профільних неурядових організацій та ЗМІ.

 

Завданням круглого столу було обговорення можливостей та викликів щодо захисту вітчизняних споживачів, як побутових так і промислових, в умовах реформування енергетичних ринків. Присутні мали змогу ознайомитися з європейським досвідом з зазначених питань та обговорити можливість запровадження відповідних заходів в Україні.

Зокрема, досвідом Великої Британії щодо захисту споживачів поділилася керівниця комерційного відділу, перший секретар Посольства Великої Британії в Україні Кеті Котрел: «Досвід компанії Ofgem − незалежного регулятора ринку газу та електроенергії у Великобританії – є показовим. Як Ofgem захищає права існуючих та майбутніх споживачів? Є три основні напрямки – контроль за цінами, визначення основних проблем і занепокоєнь та контроль за виконанням».

Водночас, заступник начальника Департаменту енергоефективності НАК «Нафтогаз України» Олексій Хабатюк, розповів про те, що в Україні запроваджено багато механізмів захисту споживачів, однак чи всі з них є дієвими – залишається під питанням: «З одного боку законотворці, Уряд та регулятор запровадили як де-юре, так і де-факто багато механізмів захисту побутових споживачів газу – знижена ціна на газ в порівнянні з ринковою, житлові субсидії та пільги, формування достатніх ресурсів газу на випадок кризових ситуацій, інститут постачальника «останньої надії», типовий договір постачання газу тощо. З іншого, їх ефективність є низькою. Зокрема такий механізм як знижена ціна на газ дублює механізм житлових субсидій та одночасно знищує ключовий ринковий механізм – конкуренцію постачальників. Де-факто це позбавило споживача права вибору – того, заради чого проводилась реформа ринку газу. Чим довше зберігатиметься поточна ситуація, тим боліснішими для споживача та дорожчим для всього суспільства в майбутньому буде перехід до конкурентного ринку».

Світлана Голікова, член Стратегічної ради ГО «Київський інститут енергетичних досліджень», у свою чергу додала, що наразі однією з найголовніших проблем залишається перехресне субсидування: «В електроенергетиці в останні роки залишається високим рівень перехресного субсидування промисловими споживачами вартості електричної енергії, що відпускається окремим категоріям споживачів за фіксованими тарифами. Загальна сума компенсації втрат енергопостачальним компаніям від здійснення постачання електроенергії окремим категоріям споживачів у 2015 році склала 43,8 млрд грн., у 2016 – 45,5 млрд грн.»

За словами Світлани Голікової, однією з вимог запуску нового ринку електроенергії є саме мінімізація перехресного субсидування, але це не означає, що найменш захищені версти населення можуть залишити не тільки на межі енергетичної бідності, а й за нею: «Законом України «Про ринок електричної енергії» визначено, що «вразливі споживачі» це виключно частина побутових споживачів. До повноважень Кабінету Міністрів України віднесено встановлення порядку, яким буде реалізуватися право на передбачені законом підтримку для відшкодування витрат на оплату спожитої електричної енергії та/або захист від відключення у певні періоди. Тобто, український закон увібрав в себе загальні європейські норми, коли споживачеві може надаватися як грошова підтримка (персональна субсидія), так і унеможливлюється його відключення від джерел електропостачання, як правило, у зимовий період».

Також було презентовано проект закону «Про енергетичного омбудсмена» (реєстр. № 7059 від 04.09.2017). Енергетичний омбудсмен є посадовою особою, яка здійснює захист прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за економічно обґрунтованими цінами.

Проектом акта передбачається визначити принципи організації діяльності енергетичного омбудсмена, напрями його діяльності, механізм його взаємовідносин з державними органами, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, а також правові засади створення незалежного Офісу енергетичного омбудсмена.

Фахівці Департаменту захисту соціально-економічних прав апарату ФПУ брали участь у напрацюванні зазначеного законопроекту. Крім того, додаткові пропозиції до нього приймає Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.

 

З презентаційними матеріалами виступаючих можна ознайомитися у додатках.

 

IMG 9865

 

                                 Департамент захисту соціально-економічних

прав ФПУ