Роботодавці вимагають термінового удосконалення нової моделі ринку електроенергії

rynok el.en4

 

18 липня 2019 року Федерація роботодавців України провела засідання круглого столу на тему: «Нова модель ринку електричної енергії. Виклики для промисловості».

 

Захід відбувся за участі представника Президента України в Кабінеті Міністрів України Геруса Андрія Михайловича, представника Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, представників бізнесу та постачальників електричної енергії, міжнародних енергопостачальних організацій, експертів в галузі енергетики, громадських організацій.

У засіданні взяли участь представники Департаменту з питань економічного розвитку та ціноутворення апарату ФПУ. Було обговорено перші результати запровадження з 1 липня 2019 року повномасштабного ринку електричної енергії (на сегментах ринку: двосторонніх договорів, ринку на добу наперед, внутрішньодобового ринку, балансуючого ринку та ринку допоміжних послуг) відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії».

Захід розпочався з презентації дослідження щодо впливу нової моделі ринку електричної енергії на промислових споживачів: «Новий ринок електроенергії: проблеми та шляхи їх вирішення».

У дослідженні було порівняно середньозважені ціни електроенергії на ринках України, Словаччини та Угорщини. Висновок невтішний: ціни на новому українському ринку електроенергії в середньому більші на 35% аніж у Словаччині.


Рисунок1

Після запровадження нової моделі ринку відбулось збільшення ціни електроенергії для українських промислових споживачів у середньому на 25%. На думку роботодавців, зростання ціни на електроенергію відбулось через некоректне впровадження системи покладання спеціальних обов’язків, оскільки дешева електроенергія «НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго» за такою моделлю була виведена поза межі конкурентного ринку для промислових споживачів за довгостроковими двосторонніми контрактами та обмежена в сегменті ринку доби наперед обсягом приблизно у 10%.

Представники бізнесу у своїх виступах висвітили багато недоліків та прогалин, неочікуваних факторів та проблем, висловили пропозиції для удосконалення нового ринку електроенергії у короткостроковому періоді. За підсумками засідання були підтримані такі пропозиції:

-                     відкрити сегмент двосторонніх договорів для НАЕК «Енергоатом», тобто збільшити обсяги реалізації електроенергії у відкритий ринок з 10% до 35%;

-                     покласти спеціальні обов’язки на 50% обсягів теплової генерації та покрити дефіцит на ринку промислових споживачів за рахунок атомної генерації. Визначити регульовану ціну до кінця 2019р. для ТЕС й ТЕЦ у розмірі 900 грн/МВт×год . Вказаний механізм призведе до подорожчання ціни для побутових споживачів на 10-12%;

-                     зменшити тариф оператора системи передачі;

-                     переглянути баланс електричної енергії на друге півріччя 2019р. у частині оптимізації регулювання об’єднаної енергосистеми України (ОЕС) шляхом зниження частки відновлюваних джерел енергії (ВДЕ), особливо це стосується сонячних електростанцій (СЕС);

-                     проаналізувати сценарії збільшення атомної генерації;

-                     встановити спеціальні ціни, які не перевищують середньозважену ціну попередніх шести місяців для промислових підприємств, у собівартості яких електрична енергія складає понад 25%;

-                     розробити та впровадити стандартний біржовий інструмент – форвардні контракти, що зробить ринок більш ліквідним й опосередковано сприятиме зниженню цін;

-                     прийняти рішення щодо залишення дивідендів у розпорядженні державних підприємств з метою реалізації інвестиційних програм, що знизить навантаження на тариф та дозволить їм оптимізувати капітальні витрати за рахунок власних коштів;

-                     підвищити ціну на електричну енергію для населення до початку опалювального сезону. Розробити графік поступового (до 2021р.) приведення цін на електричну енергію, що відпускається населенню, до ринкового рівня;

-                     удосконалити вторинне законодавство щодо проведення зелених аукціонів, в частині обмеження цін, що не перевищують європейські;

-                     провести аудит та удосконалити функції гарантованого покупця та постачальника універсальних послуг, відповідно до рекомендацій USAID та Енергетичного співтовариства.

Після внесення вищезазначених змін, кінцева ціна електроенергії для промислових споживачів в залежності від класу напруги та типу приєднання знизиться до коридору 1500 – 1900 грн/МВт. год. Ринковим шляхом відбудеться природне вирівнювання цін для різних видів генерації та ліквідація спотвореного перекосу цін, що діє на сьогодні й спостерігався в попередній моделі оптового ринку.

Підтримуючи нагальну необхідність удосконалення нового ринку електроенергії, Федерація профспілок України відкидає можливість підвищення цін на електроенергію упродовж поточного та наступного років. Тільки після приведення рівня заробітної плати до європейського та здійснення реальних кроків у модернізації житлового фонду і забезпечення його енергоефективності може підніматися питання щодо поступового збільшення ціни на електроенергію для населення.

Адже такі кроки можуть призвести до суттєвого збільшення кількості енергетично бідного населення в країні, а також до руйнування стимулів для підприємств енергетичного комплексу здійснювати заходи щодо зниження витрат на виробництво, запровадження досягнень науково-технічного прогресу, підвищення рівня енергоефективності, покращення якості послуг тощо.

Політика держави щодо запровадження ринкових відносин у сфері енергетики потребує докорінних змін, вона має узгоджуватись з політикою у сфері доходів та оплати праці, політикою боротьби з енергетичною бідністю, базуватись на трудовій, а не на соціально-дотаційній основі, мати пріоритетом реалізацію довгострокових програм розвитку національної економіки та забезпечення високого рівня зайнятості, що дозволить підвищити рівень доходів населення та суттєво зменшити заборгованість за спожиті енергоносії та житлово-комунальні послуги, яка на кінець травня 2019 р. сягнула 57,2 млрд. грн, з яких 26,2 млрд. грн борг за природний газ, 16,8 млрд. грн – за постачання теплової енергії та постачання гарячої води,        5,2 млрд. грн – за постачання електричної енергії.

 

Департамент з питань

економічного розвитку та ціноутворення

Архiв
<< < Жовтень 2019 > >>
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Не
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31