4ukrdef1

 

На пленарному засідання Верховної Ради України 19.12.2013 року прийнято в цілому законопроект № 3757 щодо ставок окремих податків, який, по суті, дублює Прикінцеві положення законопроекту «Про Державний бюджет України на 2014 рік».

Розробник законопроекту визначає його основною метою забезпечення своєчасного надходження податків та запобігання зниженню надходжень з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість до Державного бюджету України.

Основні положення законопроекту передбачають:

  • підвищення ставок акцизного податку на пиво на 35%, на сидр і перрі (без додання спирту) на 50%, на спирт та інші алкогольні напої на 14%;
  • призупинення норми щодо зниження ставки податку на додану вартість з 20 до 17 відсотків;
  • поступове на 3 роки зниження ставки з податку на прибуток підприємств з 19% до 16%. Передбачено встановити таку ставку у 2014 році - 18%, у 2015 році - 17%, з 2016 року - 16%;
  • введення звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з макулатурою;
  • збільшення ставок збору за спеціальне використання лісових ресурсів;
  • скасування пільгового оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України природного газу;
  • пролонгування пільг з ПДВ:
  1. o з постачання на митній території України зернових культур товарних позицій 1001-1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 згідно з УКТ ЗЕД;
  2. oна операції з постачання необроблених шкур та чиненої шкіри без подальшої обробки та операції з металобрухтом до 1 січня 2015 року.

Відповідно до Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" передбачено цілий комплекс заходів з дерегуляції підприємницької діяльності, зокрема щодо спрощення порядку відкриття бізнесу, зменшення витрат часу і коштів суб'єктів підприємницької діяльності на ведення податкового обліку та сплату податків.

Завдяки активній податковій політиці в Україні в цілому відслідковуються певні позитивні тенденції в сфері оподаткування бізнесу, що зокрема підтверджується підвищенням рейтингу України у Doing Business 2014 (зі 168 на 164 місце - порівняно із рейтингом України в Doing Business 2013 р.).

Між тим, Президентом України В.Ф. Януковичем пріоритетною метою визначено входження України в першу сотню рейтингу Doing Business, що в свою чергу потребує запровадження нових ефективних механізмів податкового реформування.

В цьому контексті відтермінування зниження ставки податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість не повною мірою відповідають завданням, поставленим Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженою Указом Президента України № 187/2012 від 12 березня 2012 р., та Державною програмою активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України № 187 від 27 лютого 2013 р., якими передбачено зменшення податкового навантаження на вітчизняний бізнес, зміцнення його позиції в міжнародній конкурентній боротьбі за рахунок зменшення частки податків у витратах підприємств і скорочення витрат часу платників на нарахування й сплату податків.

Крім цього, порушується принцип стабільності податкового законодавства, закріплений у пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки.

Що в свою чергу може:

-          призвести, до дестабілізації роботи більшості суб’єктів господарювання, оскільки збільшення ставок податків та зборів або зміна порядку їх справляння змусить їх переглядати свої виробничі та фінансові плани, умови угод з постачальниками та споживачами, які, в окремих випадках, стануть невигідними і призведуть до розриву таких угод.

-          негативно позначитись на інвестиційному іміджі країни;

-          збільшити податкове навантаження на вітчизняний бізнес та, відповідно, посилити вже існуючу соціальну напругу через зростання цін на окремі товари і послуги.

Разом з тим, ФПУ вимушена констатувати, що жодних змін в напрямку зниження рівня податкового навантаження на доходи громадян влада не передбачає.

 

 

Департамент бюджетної політики та соціального захисту