17286110 jpg 203x203 crop upscale q85

 

На виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про вдосконалення державної політики регулювання тарифів на електричну енергію, що відпускається населенню, а також іншим споживачам, для яких застосовуються такі тарифи» (від 21.05.2014  № 149) з 1 червня  2014 року  Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики  встановлено нові тарифи на електроенергію, що відпускається населенню.

Зазначене затверджено постановою НКРЕ від 23.05.2014 № 749 «Про внесення змін до тарифів на електроенергію, що відпускається населенню» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 29.05.2014 за № 566\25343).

Відповідно до вказаної постанови НКРЕ з 1 червня ц.р. для населення встановлено наступні тарифи на електроенергію:

1) тариф 1 блоку (для населення, яке споживає до 150 кВт·год електроенергії на місяць) становить 30,84 коп./кВт.год (збільшено на 10% у порівнянні з раніше встановленими тарифами);

2) тариф 2 блоку (для населення, яке споживає понад 150  кВт·год до 800 кВт·год електроенергії на місяць)  становить  41,94 коп./кВт.год (збільшено на 15% у порівнянні з раніше встановленими тарифами);

3) тариф 3 блоку (для населення, яке споживає понад 800 кВт·год електроенергії на місяць) становить 134,04 коп./кВт.год (збільшено на 45% у порівнянні з раніше встановленими тарифами);

4) тариф для багатодітних, прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу незалежно від обсягів споживання електроенергії становить 30,84 коп./кВт.год (збільшено на 10% у порівнянні з раніше встановленими тарифами);

5) тариф для гуртожитків становить 30,84 коп./кВт.год (збільшено на 10% у порівнянні з раніше встановленими тарифами);

6) електроенергія, що відпускається споживачам, прирівняним до населення становить 41,94 коп./кВт.год (збільшено на 15% у порівнянні з раніше встановленими тарифами);

7) тариф на електроенергію для дитячих центрів «Артек» і «Молода гвардія», релігійних організацій та міського електричного транспорту становить 34,95 коп./кВт.год (збільшено на 15% у порівнянні з раніше встановленими тарифами)

    

Під час обговорення запропонованого рівня тарифів на електроенергію для населення на засіданні постійно діючого тристороннього дорадчого органу при НКРЕ (22 травня ц.р.)   представниками профспілок було наголошено, що профспілки з порозумінням ставляться до необхідності зміни на краще складної ситуації в галузі енергетики, яка склалася, зокрема, через високу фізичну та моральну зношеність енергообладнання, зростання цін на паливо, значну заборгованість споживачів за використані енергоносії, а, отже вимушене кредитування інших галузей національної економіки, перехресне субсидування, не вирішення проблеми високого екологічного навантаження на навколишнє середовище через проблеми у тепловій енергетиці та інше.

   Водночас, профспілки зауважили, що не можна ігнорувати і складним становищем населення, життєвий рівень яких значно погіршився через підвищення цін і тарифів на соціально і життєво необхідні товари і послуги, зокрема продукти харчування, ліки, газ, послуги охорони здоров’я, транспорту, житлово-комунальні послуги, бензин та інше. Зростає рівень безробіття, заморожено рівень основних соціальних гарантій – прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати, соціальних виплат.

Профспілки звернули увагу НКРЕ, що  галузь має використовувати усі можливості для покращення свого стану (боротьба з корупцією, жорсткий контроль за обліком споживання та оплатою за електроенергію, зменшення втрати в мережах, заходи з енергозбереження та інше), не перекладаючи основний тягар своїх проблем на населення.

   І хоча, середня заробітна плата за період 2011 р. - квітень 2014 р. зросла на 24%, індекс споживчих цін – на 11,1%, а запропоноване підвищення тарифу на електроенергію для 1 та 2 блоків(соціальних) складає 10% і 15%, тобто менше, ніж зростання заробітної плати, профспілки наголошували, що оптимально підвищення тарифів має не перевищувати 50% від індексу зростання заробітної плати, щоб залишити дієвість її купівельної спроможності.

  Таким чином, наголошували профспілки, виходячи з міркувань можливостей платоспроможності громадян, оптимальне підвищення тарифів на електроенергію має становити 10-12%.

  З метою зменшення негативного впливу перехресного субсидування на економіку та враховуючи необхідність забезпечення платоспроможності заробітної плати та доступності населення до життєво необхідних енергоносіїв, профспілкова сторона пропонувала визначити таку позицію щодо змін тарифів на електроенергію:

   тариф 1 блоку (для населення, яке споживає до 150 кВт·год електроенергії на місяць) не збільшувати, тобто залишити діючий тариф;

   тариф 2 блоку (для населення, яке споживає понад 150 кВт·год до 800 кВт·год електроенергії на місяць) збільшити не більше, ніж 50% від росту заробітної плати за період від попереднього перегляду тарифів;

   тариф 3 блоку (для населення, яке споживає понад 800 кВт·год електроенергії на місяць) збільшити до економічно обґрунтованого рівня.

   Пропонувалося залишити без змін, тобто не підвищувати на 10%, тарифи для багатодітних прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу.

 

НКРЕ визнано правоту аргументів профспілок, однак зазначено, що з метою вдосконалення державної політики регулювання тарифів на електричну енергію, що відпускається населенню, а також іншим споживачам, для яких застосовуються такі тарифи, Комісія вимушена здійснювати перегляд тарифів.

 

 

                                               Департамент бюджетної політики

                                               та соціального захисту