top-photo

 

        Оголошене Нацкомпослуг України підвищення з 1 липня 2014 року тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення нагадало виробникам цих послуг про необхідність їх всебічного обліку. У зв’язку з цим комунальники запропонували споживачам, які встановили квартирні засоби обліку водопостачання, терміново провести повірку цих приладів. Термін виконання повірки, зокрема у Києві, було встановлено до 1 липня 2014 року, оскільки офіційно цю кампанію було запроваджено у Шевченківському районі м.Києва ще з 1 березня 2013 року. Проте, через ажіотаж, що виник серед населення, КМДА подовжило термін повірки лічильників до 1 січня 2015 року.

          Довідково.Як показує досвід, лічильники води дозволяють економити воду, а також, немало коштів. Вимоги до лічильників води, які застосовуються для комерційного обліку в Україні, встановлює Технічний регламент щодо суттєвих вимог до засобів вимірювальної техніки, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2009 №332.                                                                                          Оскільки показники лічильників води використовуються під час розрахунків у сфері комунальних послуг між споживачем та постачальниками послуг, лічильники повинні зберігати свої метрологічні характеристики. Згідно Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», вони підлягають обов'язковій повірці.                       Твердження споживачів стосовно того, що похибка лічильника води не збільшується, оскільки через квартирний прилад проходить невеликий об'єм води, фахівці вважають хибним, оскільки фактором погіршення метрологічних характеристик лічильників є не об'єм води, а інтервал часу роботи приладу, протягом якого він повинен зберігати свої метрологічні характеристики, та умови, при яких функціонував лічильник.

           Для комерційного обліку можуть застосовуватись лічильники води, типи яких занесені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки України. Власники лічильників зобов'язані своєчасно, з урахуванням установлених міжповірочних інтервалів (тобто певного інтервалу часу між двома послідовними періодичними повірками), подавати прилад на повірку. Міжповірочний інтервал складає З або 4 роки залежно від типу лічильника води. Лічильники, що були у користуванні понад 10 років, доцільно замінити на нові, оскільки повірку вони у переважній більшості не витримують.

       Як зазначено у повідомленнях ЖЕКів, якщо лічильники води вчасно не пройдуть повірку, їх показники не можна застосовувати у розрахунках, і нарахування, у такому випадку, будуть здійснюватись за методом, який застосовується для квартир без індивідуальних приладів обліку води, тобто, на основі будинкових засобів обліку води або за нормами.

     Отже, споживачу треба:

1. Заздалегідь знайти паспорти на лічильники та перевірити, чи не закінчився термін придатності лічильників до застосування (повірки).

2. Забезпечити доступ представникам виконавця до приміщення, де знаходяться засоби обліку, за наявності в них відповідного посвідчення.

3.Визначити з надавачем послуг, хто оплачує за повірку лічильника: надавач послуг чи споживач?

 

Хто має оплачувати повірку лічильників?

       Це дискусійне питання. Федерація профспілок України звернулася за роз’ясненнями до Нацкомпослуг України, Мінрегіон України, Київської міської держадміністрації і повідомляє.

       В ст.28 п.3 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» йдеться, що періодична повірка, обслуговування та ремонт засобів вимірювальної техніки, що належать фізичним особам, які не є суб’єктами підприємницької діяльності, здійснюється за рахунок підприємств та організацій, які надають послуги (ЖЕКи, ЖБК, ОСББ).

         Проте комунальники зауважують, що вони можуть взяти на себе ці витрати, але тільки в тому разі, якщо вартість повірки включена в тариф.             Як повідомили у КМДА, зокрема у Києві повірку лічильників не включено до тарифу, а тому оплачувати повірку мають споживачі.

       Виникає запитання: чому органи, які формують і затверджують тарифи на комунальні послуги, порушують закон? Чому не виконуються відповідні зміни з повірки лічильників, внесені до правил формування тарифів?

       Адже згідно порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. N 869, «витрати з проведення періодичної повірки, обслуговування і ремонту квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтажу, транспортування та монтажу після повірки, визначаються відповідно до укладених договорів між виконавцем та субпідрядником, який виконує зазначені послуги, з розрахунку на один квартирний засіб обліку води та теплової енергії і нараховуються щомісяця споживачеві у складі послуги залежно від кількості таких засобів обліку шляхом додавання плати за проведення періодичної повірки, обслуговування і ремонту квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтажу, транспортування та монтажу після повірки, до загальної вартості послуг.»

       У лютому 2013 року Вищий адміністративний суд України підтвердив правомірність включення до тарифу з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій послуги з повірки, в тому числі демонтажу, транспортування, безпосередньо повірки та монтажу після повірки.

       Таким чином, тариф на повірку має бути включений до складу послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій та має бути розрахований виконавцем послуг з повірки.

     Як з’ясувалося з повідомлення КМДА, виконавець таких послуг, зокрема у Києві, не визначений і відповідно у тариф такі витрати не включені, а тому споживач повірятиме лічильник за власні кошти. В той же час, законодавство забороняє застосовувати не повірені засоби обліку.

     У такому випадку споживач може сам визначити - чи чекати, коли питання укладання договорів між виконавцем та субпідрядником вирішиться, чи подавати позов до суду щодо порушення вимоги ст.28 п.3 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», чи самостійно перевірити придатність своїх лічильників до застосування.

           Довідково.Щоб зробити повірку самостійно потрібно наступне:

  1. 1.Запросити представника виконавця послуг з водопостачання для зняття контрольних показників лічильників.
  2. 2.Після цього зняти лічильники. Аби не виникло проблем із водою за період відсутності лічильників і після встановлення, демонтаж та монтаж після повірки лічильників має поводити спеціалізована організація. Відвезти на повірку може безпосередньо сам споживач (вартість повірки 43-49 грн.). Зараз є чимало організацій, які виконують такі роботи у комплексі, "під ключ".
  3. 3.Отримати результати повірки та, у разі придатності лічильника, встановити його.

     Після цього лічильники потрібно поставити на абонентський облік шляхом опломбування та складання відповідного акту.

         Доводимо до відома, що повірка приладів обліку водопостачання може також здійснюватися спеціалізованими організаціями зі зняттям лічильників з подальшим транспортуванням до лабораторій або може бути здійснена на місці експлуатації без зняття лічильників водопостачання (вартість такої послуги 100-120 грн.).

         Послуги щодо здійснення повірки можна замовити у наступних спеціалізованих організаціях:

ДП «Укрметродержстандарт», вул. Метрологічна, 4, тел. 331-39-76

ПАТ «АК «Київводоканал», вул. Електротехнічна, 16, тел. 515-65-08

ТОВ «ВКП «УкрСервісМонтаж», вул. Озерна, 4, оф.75, тел.468-98-96

         За даними КМДА у столиці понад 1 млн. лічильників, 689 тис. з яких потребують термінової повірки. Тому необхідно врахувати, що станом на 1 липня черга на виконання повірки цими організаціями становить 3 місяці.

       Звертаємо увагу, що 4 липня 2014 року Президент України П. Порошенко підписав Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність» у новій редакції.

Статтею 17, п.4 нового Закону конкретно встановлено, що:

       Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, покладається на суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Періодична повірка проводиться за рахунок тарифів на електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Порядок подання таких засобів на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, а також порядок оплати за періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) встановлюються Кабінетом Міністрів України.

     Закон набирає чинності з 1 січня 2016 року.

       Отже, споживач має можливість самостійно вирішувати, чи проводити повірку лічильників до 1січня 2015 року за свої кошти, чи чекати поки періодична повірка буде входити до складу тарифу.

 

Департамент бюджетної політики та     соціального захисту