map

 

 

Не секрет, що наша влада ідеї по реформуванню національної бюджетної системи перейняла та продовжує переймати в Німеччині.

Німецький досвід в сфері управління державними фінансами вивчається в т.ч. через проведення круглих столів, семінарів, тренінгів в рамках проекту GIZ «Підтримка реформи управління державними фінансами», в яких мають можливість взяти участь не лише представники Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Державної фіскальної служби України, Рахункової палати України, Комітету ВРУ з питань бюджету, Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, а й науковці та представники громадськості.

Децентралізація, а точніше «Переваги функціонального розподілу у децентралізованій державі» стали темою чергового такого семінару, в якому взяли участь і фахівці ФПУ (захід відбувся 1 грудня 2014 року).

Про історичний розвиток і міжнародний досвід щодо децентралізації державних завдань, ролі громад та внутрішньодержавніх відносин у Німеччині доповідав професор д-р Георг Мільбрадт, екс-Прем’єр-міністр федеральної землі Саксонія, Німеччина.

Він визначив децентралізацію як один з видів демократії, що не дозволяє зосереджувати владу в одних руках. «Громадяни теж хочуть брати участь у прийнятті рішень, активно створювати довкілля навколо себе» – зазначив професор д-р Георг Мільбрадт.

Як теоретик і практик, він рекомендував при впровадженні децентралізації будувати солідарну систему, яка характеризується вирівнюванням можливостей територіальних громад (а не абсолютну автономію територіальних громад, як передбачає швейцарська модель, що породжує повну нерівність між адміністративними одиницями). Разом з тим, іноземний експерт наголосив на важливості чітко розподілити власні завдання територіальних громад та делеговані державою завдання, оскільки це визначає подальшу залежність територіальних громад від державного управління.

Надана іноземним експертом інформація безперечно важлива. Лишається лише прислухатися до порад та «не наламати дров», в першу чергу при законодавчому врегулюванні питання.

 

Нагадаємо про два урядові законопроекти щодо бюджетної децентралізації та реформи міжбюджетних відносин (реєстр. №4435а від 08.08.2014 та №5078 від 15.09.2014 відповідно). ФПУ наполягала на недопущенні їх прийняття та надала відповідним Парламентським комітетам низку аргументованих зауважень, оскільки вищезазначені законопроекти містили багато загроз, зокрема, передбачалась: підміна закону рішеннями Уряду; обмеження фінансування окремих статей, в т.ч. щодо зменшення розмірів оплати праці бюджетникам та законодавчо гарантованих соціальних виплат; передача з державної власності у комунальну власність низки національних та інших закладів охорони здоров’я, освіти та культури; запровадження замість міжбюджетних нових видів трансфертів.

 

«Примірявши на себе» досвід Німеччини, хотілося б вірити в якісні зміни в бюджетній системі України та позитивні зрушення, які їм слідуватимуть. Однак, наразі, є децентралізована Німеччина та Україна з пакетом реформ, яка готова до перетворень та в очікуванні їх результативності.

 

Департамент бюджетної політики та

соціального захисту апарату ФПУ