383903527

 

2 березня 2014 року в Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) відбулося засідання постійно діючого тристороннього дорадчого органу при НКРЕКП з обговорення питання щодо перегляду рівнів роздрібних цін на природний газ для потреб населення.

Від профспілкової сторони участь у засіданні взяли члени Робочої групи з розробки та удосконалення тарифів на електроенергію та газ, що відпускається населенню, при постійно діючому тристоронньому дорадчому органі при НКРЕКП - С.І. Курілкін, завідувач юридичним відділом ЦК Профспілки працівників освіти і науки України; О.М. Александрова, заступник керівника департаменту бюджетної політики та соціального захисту апарату ФПУ та О.І. Шкрабтак, завідувач відділу з питань податкової та тарифної політики департаменту бюджетної політики та соціального захисту апарату ФПУ.

Для ознайомлення учасникам засідання були роздані:

- текст Меморандуму про економічну та фінансову політику (далі – Меморандум);  

- Лист про наміри, підписаний 27 лютого 2015 року Президентом України, Прем’єр-міністром України, Міністром фінансів України та Головою НБУ України, надісланий директору-розпоряднику Міжнародного валютного фонду пані Крістін Лагард;

- звернення Міністерства фінансів України до НКРЕКП з вимогою щодо необхідності виконання до 3 березня ц.р. попередніх заходів відповідно до Меморандуму, а саме: прийняття та офіційне опублікування НКРЕКП рішення про підвищення роздрібних цін на газ для населення; прийняття та офіційне опублікування НКРЕКП рішення про підвищення роздрібних цін на теплову енергію для населення.

 

Фахівці НКРЕКП зазначили, що відповідно до вимог Меморандуму Комісією готується постанова стосовно підвищення роздрібної ціни на газ для домогосподарств в середньому на 285% із вступом у дію з 1 квітня 2015 року:

- менше 200 м3 на місяць для споживачів, що використовують газ для опалення у холодну пору року по ціні 3600 грн.\тис. куб.м (для категорії споживання 1);

- понад 200 м3 на місяць, а також у випадку використання газу лише для приготування їжі та підігріву води по ціні 7187 грн.\тис. куб.м (для категорії споживання 2).

 

Профспілкові представники виступили категорично проти ничим необґрунтованого підвищення в 6 разів тарифів на газ, зокрема, зазначили, на відсутність проекту постанови НКРЕКП із зазначеного питання, відсутності належних аргументованих розрахунків і пояснень.

Наголосили, що в умовах катастрофічного падіння рівня життя населення подальше необгрунтоване підвищення цін на життєво необхідні послуги – газ, опалення, постачання гарячої води призведе до зростання рівня енергетичної бідності серед населення, погіршення якості життя громадян, звуження доступу населення до цих послуг, порушення Конституційних прав громадян на достатній життєвий рівень що, як наслідок, посилює серйозну небезпеку соціальних протестів серед населення.

Профспілкова сторона наголосила Комісії, що в нашій країні на 90% для населення вистачає газу власного видобутку, у якого зовсім інша ціна, ніж у того, який Україна закуповує за кордоном. Ціна на газ для населення перекриває витрати на видобуток та транспортування газу, оскільки газовидобувні підприємства і газотранспортні компанії, які доставляють населенню добутий на території нашої держави дешевий український газ, отримують надприбутки. Подальше підвищення ціни на газ для населення – це фактичне примушування громадян України купувати газ, видобутий з вітчизняних надр, за спекулятивними цінами.

Газ власного видобутку повинен бути за економічно обґрунтованими тарифами. Крім того, профспілки звернули увагу Комісії, що за підрахунками соціологів, 77% домогосподарств у разі підвищення ціни на газ будуть потребувати субсидій. Проте, субсидії не зможуть покрити розрив в доходах домогосподарств. Існує ризик, що система субсидій не впорається з таким напливом малозабезпечених домогосподарств, у держави не вистачить коштів на зазначені цілі.

Одночасно С.І. Курілкін зазначив, що НКРЕКП, який є органом центральної виконавчої влади та державним колегіальним органом, повинен у своїй роботі керуватися положеннями нормативно-правових актів. Проте, зауважив він, Меморандум не є нормативно-правовим актом.

 

Комісія погодилася із незаперечливим доводами профспілок щодо зниження рівня життя населення. Разом з тим наголосила, що Уряд та Міжнародний валютний фонд тримають на контролі зазначене питання та звертають увагу Комісії щодо необхідності виконання до 3 березня ц.р. вимог Меморандуму задля отримання Україною траншу від Міжнародного валютного фонду.

 

За інформацією НКРЕКП, 3 березня ц.р. відбудеться відкрите засідання Комісії щодо прийняття рішення стосовно встановлення роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення (час уточнюється).

 

 

                                               Департамент бюджетної політики

                                               та соціального захисту