dolg-300x225 

 

 

Порушуючи гарантії і вимоги Конституції та законів України, міжнародного й європейського законодавства, питання повернення працівникам затриманої заробітної плати не тільки не вирішується, а, навпаки, обсяг зарплатних боргів продовжує зростати.

З метою забезпечення конституційного права працівників на своєчасне отримання заробітної плати та на виконання рішення Президії ФПУ від 29.01.2016 № П-43-12, Федерація профспілок України звернулася до Кабінету Міністрів України з вимогою забезпечити:

- прискорення розробки законодавчих пропозицій щодо утворення гарантійної установи з виплати заробітної плати працівникам у випадку неплатоспроможності  роботодавця;

- розробку та внесення на розгляд Парламенту змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо передбачення видатків на погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам економічно-активних державних і комунальних підприємств;

- підвищення ефективності управління суб’єктами господарювання, які перебувають у сфері управління центральних і місцевих органів виконавчої влади та мають заборгованість з виплати заробітної плати, шляхом розробки за участю галузевих, територіальних і первинних профспілкових організацій планів виведення з кризового стану й відновлення їх повноцінної господарської діяльності;

- прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про Порядок погашення  заборгованості із заробітної плати, що утворилася внаслідок проведення антитерористичної  операції, а також виплати  пенсії громадянам, тимчасово  переселеним  в інші населені пункти України з територій, на яких проводиться антитерористична  операція»;

- гарантування ефективного державного нагляду за дотриманням конституційного права на своєчасне отримання винагороди за працю та інших трудових прав працівників органами Держпраці, протидії нелегальній зайнятості та виплаті заробітної плати, безперешкодного доступу державних інспекторів до робочих місць у повній відповідності до норм ратифікованої Україною Конвенції МОП №81 «Про інспекцію праці у промисловості й торгівлі». 

 

Наразі до Федерації профспілок України надходять відповіді від центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати. Нажаль вимушені констатувати, що замість пошуку ефективних шляхів вирішення цієї проблеми, Уряд та органи виконавчої влади надають формальні відповіді.

 

Центральні органи виконавчої влади у своїй більшості поінформували про підтримку пропозицій ФПУ щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати, зокрема підвищення ефективності управління суб’єктами-боржниками, та доручили відповідальним особам та керівникам підприємств розробити за участю галузевих, територіальних та первинних профспілкових організацій плани виведення підприємств з кризового стану й відновлення їх повноцінної господарської діяльності, а також графіки погашення заборгованості з виплати заробітної плати.

 

За інформацією Мінсоцполітики, в 2015 році проведено 3, а в 2016 році – 2 засідання Комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат. Крім того, зазначене питання розглядалося Кабінетом Міністрів України на розширеному засіданні 26.08.2015 року та селекторних нарадах 15.09.2015 і 13.10.2015. За результатами зазначених заходів керівникам центральних та місцевих органів виконавчої влади були надані відповідні доручення та рекомендації щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати.

Тимчасовими комісіями з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат, створених при центральних та місцевих органах виконавчої влади, проведено 6864 засідання, на яких попереджено про дисциплінарну відповідальність 12628 керівників підприємств, розірвано контрактів з 62 керівниками підприємств-боржників.

 

Державними інспекторами з питань праці у 2015 році перевірено 501, а впродовж січня-лютого 2016 року – 289 підприємств-боржників. На вимоги державних інспекторів з питань праці погашено заборгованість із виплати заробітної плати на суму понад 91 млн. грн. За результатами перевірок складено та передано до суду 150 протоколів про адміністративне правопорушення, внесено 73 постанови за невиконання вимог державних інспекторів, внесено 111 подань власникам про притягнення до дисциплінарної відповідальності, 127 матеріалів передано до правоохоронних органів.

 

З метою утворення гарантійної установи Мінсоцполітики у січні 2016 року створено міжвідомчу робочу групу з напрацювання законодавчих ініціатив по задоволенню вимог найманих працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця. При цьому слід зазначити, що станом на 10.05.2016 року ще не проведено жодного її засідання. Затягування створення інституту гарантування грошових вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця призводить до загострення проблеми неповернення працівникам підприємств-банкрутів зарплатних боргів.

Проект постанови КМУ «Про Порядок погашення заборгованості з заробітної плати, що утворилася внаслідок проведення антитерористичної операції, а також виплати пенсії внутрішньо переселеним особам із територій, на яких проводиться антитерористична операція» був підготовлений Мінсоцполітики та поданий на розгляд Кабінету Міністрів України. За рішенням Урядового комітету з питань гуманітарної політики від 10.11.2015 (протокол № 23) проект постанови відхилено.

Неприйняття Урядом проекту постанови стало причиною невиконання п. 1 Закону України «Про встановлення додаткових гарантій щодо захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення антитерористичної операції, та обмеження відповідальності підприємств - виконавців/виробників житлово-комунальних послуг у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси», відповідно до якого визначеним категоріям громадян до 31  грудня 2015 року мала бути погашена заборгованість, зокрема, із виплати заробітної плати.

За інформацією Профспілки працівників охорони здоров’я України, медичним працівникам – внутрішньо переміщеним особам зі Сходу України й досі не виплачено заборговану заробітну плату.

 

Про відсутність зарплатних боргів на підпорядкованих підприємствах поінформували лише Державне агентство водних ресурсів України та Державне агентство України з управління зоною відчуження.

Відсутня заборгованість з виплати заробітної плати на підприємствах комунальної власності та у бюджетних установах Житомирської області.

 

Разом з тим, відповідно до інформації Львівської обласної державної адміністрації, за результатами наради від 24.03.2016 з питання погашення боргів із заробітної плати на підприємствах житлово-комунального господарства області зобов’язано міських голів м. Стрия, м. Соснівка, м. Червонограда, м. Новояворівська, зокрема, розглянути можливість виконання комунальними підприємствами додаткових робіт за кошти місцевого бюджету.

Херсонською ОДА 27.02.2015 затверджено План невідкладних заходів щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати, яким визначено активну співпрацю органів виконавчої влади з галузевими, територіальними та первинними профспілковими організаціями, зокрема:

- передбачення у контрактах з керівниками комунальних підприємств зобов’язань та термінів повернення зарплатних боргів, узгоджених з трудовими колективами;

- передбачення у колективних договорах норм щодо підвищення роботодавцем компенсації за порушення строків виплати заробітної плати;

- активізація громадського контролю за дотриманням трудового законодавства на підприємствах-боржниках тощо.

 

Незважаючи на масштабну роботу профспілок та погашення заборгованості з виплати заробітної плати на окремих підприємствах, питання повернення зарплатних боргів не вирішується, вимоги та пропозиції профспілок щодо реалізації на практиці європейських процедур з вирішення проблеми зарплатної заборгованості ігноруються, конструктивний соціальний діалог не відбувається.

 

Відповіді окремих центральних та місцевих органів виконавчої влади додаються:

 

-         Мінсоцполітики;

-         Мінагрополітики;

-         Мінмолодьспорт;

-         Державна судова адміністрація України;

-         Держгеонадра України;

-         Держенергоефективності;

-         Держсільгоспінспекція України;

-         Державна служба України з надзвичайних ситуацій;

-         Держспецзв’язок;

-         Держкомтелерадіо;

-         Національна академія аграрних наук України

 

-         Донецька ОДА;

-         Житомирська ОДА;

-         Закарпатська ОДА;

-         Запорізька ОДА;

-         Івано-Франківська ОДА;

-         Кіровоградська ОДА;

-         Київська міська державна адміністрація;

-         Луганська ОДА;

-         Луганська обласна військово-цивільна адміністрація;

-         Львівська ОДА;

-         Рівненська ОДА;

-         Тернопільська ОДА;

-         Херсонська ОДА;

-         Хмельницька ОДА;

-         Черкаська ОДА;

-         Чернівецька ОДА.

Департамент захисту соціально-економічних прав