preview w698zc0


У Верховній Раді України триває робота над опрацюванням поданого Урядом проєкту Державного бюджету України на 2020 рік. На жаль, як і в минулі роки, урядовим проектом Держбюджету знову порушуються конституційні права людини на достатній життєвий рівень для себе і своєї сімї.

 

Ратифікувавши Конвенції Міжнародної організації праці № 117 про основні цілі та норми соціальної політики та № 131 про встановлення мінімальної заробітної плати з особливим урахуванням країн, що розвиваються, підписавши Програму Гідної праці МОП для України на період 2016–2019 років, влада України підтвердила свою готовність до забезпечення гідної праці та достатнього рівня життя населенню України з метою досягнення заможного європейського майбутнього.

Проте, у проєкті Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» в основу розрахунків соціально-економічних показників Урядом закладено темпи зростання основних державних соціальних стандартів та гарантій, які не відповідають ані вимогам національного законодавства, ані міжнародним зобов’язанням України, ані домовленостям Сторін соціального діалогу у Генеральній угоді на 2019-2021 роки.

Так, проєктом Держбюджету–2020 передбачається встановити прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року у розмірі 2 102 грн, що вже сьогодні в 2,2 рази менше за його фактичний розмір, розрахований Мінсоцполітики у цінах серпня 2019 року (4722 грн), а на початок 2020 року це співвідношення ще збільшиться.

Також урядовці пропонують передбачити мінімальну зарплату меншу від очікуваного фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а саме – 4723 гривень.

Відтак занижено і посадовий оклад працівника І тарифного розряду ЄТС, який встановлено на рівні 2102 грн, що складатиме лише 44% від розміру мінімальної заробітної плати, що в умовах недостатнього фінансування бюджетних галузей, продовжить практику «зрівнялівки» в оплаті праці працівників перших 13 (з 25) розрядів ЄТС та пролонгуватиме подальше заниження рівня заробітної плати працівників бюджетної сфери порівняно із середньою по Україні.

Без достатньої державної підтримки залишаються підприємства і працівники вугільної галузі, лісового господарства та інших. Це не дозволить погасити існуючу заборгованість з виплати заробітної плати працівникам через недостатність обігових коштів і провокуватиме її зростання, не сприятиме підвищенню конкурентоздатності українських підприємств та товарів.

На жаль, як і в минулі роки, профспілки, як сторона соціального діалогу, були відсторонені від участі у формуванні Державного бюджету, право на яке мають відповідно до законодавства та домовленостей за Генеральною угодою, а вчасно направлені пропозиції СПО об’єднань профспілок залишились неврахованими Урядом.

Саме тому профспілкові постатейні пропозиції та зауваження до проєкту Держбюджету2020 у вересні ц.р. було надіслано комітетам Верховної Ради України з питань бюджету, з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, а також кожному народному депутату України.

На засіданні Верховної Ради України 20 вересня ц.р., під час представлення законопроєкту, міністерка фінансів України Оксана Маркарова зазначила, що документ буде доопрацьовуватися і не виключається, що макропоказники можуть бути змінені до моменту ухвалення документа.

Федерація профспілок України наполягає на врахуванні при доопрацюванні проєкту Держбюджету–2020 профспілкових пропозицій, насамперед, щодо встановлення з 1 січня 2020 року:

- розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розрахованого у відповідності до національного законодавства та міжнародних зобов’язань України, зокрема Конвенції МОП № 117 (з урахуванням витрат на придбання або оренду житла, медичне обслуговування, освіту та прогнозного індексу споживчих цін), на рівні не менше 5640 грн;

- мінімальної заробітної плати у розмірі не менше 7276 грн;

- посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб для розрахунку розмірів посадових окладів за всіма тарифними розрядами ЄТС з відповідним зростанням фонду оплати праці.

Федерація профспілок України закликає владу забезпечити виконання взятих на себе зобов’язань та не допустити подальшого поглиблення бідності в Україні через закріплення у Державному бюджеті України на 2020 рік занижених соціальних стандартів та гарантій, а також обмеження видатків галузям, які визначені пріоритетними та які є надважливими для економіки України (освіта, охорона здоров’я, вугільна промисловість тощо), що в свою чергу сприятиме збереженню існуючих та створенню нових гідних робочих місць, справедливому розподілу результатів праці, забезпеченню своєчасної виплати заробітної плати та ліквідації зарплатних боргів на державних підприємствах і в бюджетній сфері, підвищенню рівня життя громадян.

Джерелами наповнення дохідної частини проєкту держбюджету для покриття зазначених видатків повинні стати заходи законодавчого та організаційного характеру, спрямовані на деофшоризацію, детінізацію економіки та розвиток національного виробництва. Федерація профспілок України вважає, що саме з цих напрямів необхідно розпочинати турбореформи. Адже головний обов’язок влади – забезпечити реалізацію конституційних прав громадян на достатній рівень життя на основі соціальної справедливості та розбудови економіки країни.

 

 

11 жовтня 2019 року