ei-ie

 

 

Щорічно 5 жовтня в понад 100 країнах світу відзначається День вчителя, який був заснований в 1994 році як Всесвітній день вчителя (World Teaches' Day).

Це професійне свято всіх вчителів, викладачів і працівників сфери освіти – день, у який відзначаються роль і заслуги вчителів у процесі якісної освіти на всіх рівнях, а також їхній неоціненний внесок у розвиток суспільства.

Історичною передумовою для заснування Дня вчителя стала Спеціальна міжурядова конференція про статус вчителів (Special Intergovernmental Conference on the Status of Teachers), яка відбулася 5 жовтня 1966 року в Парижі. У результаті представниками ЮНЕСКО та Міжнародної організації праці був підписаний документ «Рекомендації щодо статусу вчителів» (Recommendation concerning the Status of Teachers).

«Навчати вільно: розширення прав і можливостей вчителів» – саме таке гасло Всесвітнього дня вчителя у 2017 році.

Ірина Бокова, Генеральний директор ЮНЕСКО, Гай Райдер, Генеральний директор Міжнародної організації праці, Ентоні Лейк, Виконавчий директор ЮНІСЕФ, Ахім Штайнер, Адміністратор ПРООН, Фред Ван Левен, Генеральний секретар організації «Education International» до відзначення Всесвітнього дня вчителя записали спільне послання.

Пропонуємо ознайомитися з повним текстом документу від лідерів міжнародних інституцій.

 

Спільне послання з нагоди Всесвітнього дня вчителя – 2017

Свобода викладання та розширення прав і можливостей вчителів

5 жовтня 2017 р

 

Вчителі є найважливішою основою довгострокової стабільності суспільства, оскільки вони наділяють дітей, молодь і дорослих необхідними для реалізації їх потенціалу знаннями і навиками.

Однак у всьому світі занадто часто вчителі позбавлені свободи і автономії, які є необхідними для виконання їх надзвичайно важливої місії. Саме тому тема Всесвітнього дня вчителя цього року – «Свобода викладання та розширенням прав і можливостей вчителів» – знову підтверджує важливість розширенням прав і можливостей вчителів і привертає увагу до обмежень свободи, з якими вчителі щодня стикаються в усьому світі.

У цьому році також відзначається 20-річчя Рекомендації ЮНЕСКО 1997 р. про статус викладацьких кадрів вищих навчальних закладів, яка доповнює рекомендацію ЮНЕСКО/МОП 1966 р. про становище вчителів. Ці два інструменти є основними рамковими документами, що визначають права та обов'язки вчителів і викладачів. Обидві рекомендації підкреслюють важливість автономії вчителів та академічної свободи.

Розширення прав і можливостей вчителів передбачає щось більше, ніж надання доступу до високоякісної підготовки та постійних можливостей професійного розвитку, наскільки б важливими вони не були. Воно передбачає також професійну автономію у прийнятті рішень, що стосуються розробки та організації навчальних програм, а також свободу у виборі найбільш підходящих методів і підходів, що дозволяють забезпечити більш ефективну, інклюзивну і справедливу освіту. Воно також означає можливість викладати в безпечних умовах під час політичних змін, нестабільності і конфліктів.

Однак, у багатьох країнах академічна свобода та автономія вчителів обмежуються. Так, в деяких країнах в початкових і середніх школах жорсткі механізми звітності мають величезний тиск на школи, примушуючи їх домагатися результатів по типовим тестам та ігноруючи, таким чином, необхідність забезпечити всеосяжні навчальні програми, які задовольняють різні потреби учнів. Посилюється тиск на вчителів, які змушені готувати учнів до проходження тесту, замість того щоб використовувати свою автономію для всебічного розвитку їх здібностей.

Академічна свобода вкрай важлива для вчителів на кожному етапі освіти. Однак особливо важливе значення академічна свобода має для викладачів вищих навчальних закладів, оскільки вона підтримує їх здатність до новаторства, вивчення та участі в актуальних наукових дослідженнях. На третьому щаблі освіти викладачі часто працюють за строковими контрактами на непостійній основі. Це, в свою чергу, може привести до зниження гарантій зайнятості, скорочення перспектив кар'єрного зростання, збільшення обсягів роботи та скорочення заробітної плати – всі ці фактори можуть обмежувати академічну свободу і негативно впливати на якість освіти.

На всіх щаблях освіти політичний тиск і економічні інтереси можуть обмежувати можливості вільного викладання. Вчителі, які живуть і працюють в країнах і громадах, порушених конфліктами і нестабільністю, часто зыштовхуються з більш серйозними проблемами, такими як зростання нетерпимості, дискримінацією та пов'язаними з нею обмеженнями в сфері наукових досліджень і викладання.

У той час, коли всі країни спільно прагнуть до досягнення Цілей в галузі сталого розвитку, зокрема Ціль 4, що передбачає побудову світу, в якому всі діти, молоді люди і дорослі матимуть доступ до якісної освіти та навчання протягом усього життя, ми повинні докладати більше зусиль для захисту і збереження можливостей вільного викладання, а також для надання всім вчителям ресурсів і підтримки, необхідних для виконання їх вкрай важливої роботи.

У цей Всесвітній день вчителя ми закликаємо уряди та інших партнерів сфери освіти зробити свій вклад в створення висококваліфікованих шанованих кадрів сфери освіти, наділених широкими правами і можливостями. Це найнадійніший шлях надання якісної освіти кожній дівчинці, хлопчикові, жінці та чоловіку.

Мається на увазі забезпечення гідних та безпечних умов праці та справедливої заробітної плати для всіх вчителів, в тому числі на третьому щаблі освіти, надання вчителям можливості підготовки та підвищення кваліфікації. Цей вклад також передбачає збільшення числа кваліфікованих вчителів, особливо в країнах з великим числом некваліфікованих викладацьких кадрів, усунення непотрібних обмежень на проведення наукових досліджень і викладання, а також захист академічної свободи на всіх щаблях освіти. Також мається на увазі демонстрація раз і назавжди того, що статус вчителів в суспільстві повинен відповідати впливу, який вони здійснюють на силу суспільства і прогрес людства.

У цей Всесвітній день вчителя підтримайте нас в справі розширення прав і можливостей вчителів і надання їм свободи викладання, щоб кожна дитина і кожен дорослий також мали свободу навчатися на благо кращого світу.

 

 

Ірина Бокова, Генеральний директор ЮНЕСКО

Гай Райдер, Генеральний директор Міжнародної організації праці

Ентоні Лейк, Виконавчий директор ЮНІСЕФ

Ахім Штайнер, Адміністратор ПРООН

Фред Ван Левен, Генеральний секретар організації «Education International»

 

 

Міжнародний відділ ЦК Профспілки працівників освіти і науки України