000009 1

 

Голова ФПУ Григорій Осовий 2 жовтня поінформував Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана про рішення Президії ФПУ щодо системних порушень прав працівників та профспілок.

 

У листі зазначено, що 20 вересня 2018 року на засіданні Президії ФПУ було розглянуто надзвичайну ситуацію, що склалася внаслідок порушення Кабінетом Міністрів України законодавчо визначених засад соціального діалогу при формуванні проекту Державного бюджету України на 2019 рік, яким фінансово не забезпечуються державні соціальні стандарти і гарантії, проведення подальшого курсу на підвищення цін на природний газ для населення, а також у зв’язку з відсутністю дієвих кроків з боку Уряду щодо розв’язання проблеми системних грубих порушень майнових прав профспілок.

У листі наголошується, що професійні спілки виступають за цивілізоване, правове вирішення усіх порушених питаннь на основі послідовного і конструктивного соціального діалогу з владою.

Так, Федерацією профспілок України було завчасно спрямовано до Кабінету Міністрів України економічно обґрунтовані пропозиції до проекту Державного бюджету України на 2019 рік, однак вони залишилися без розгляду. Зокрема, головою Національної тристоронньої соціально-економічної ради Розенко П.В. не скликано засідання для розгляду проекту держбюджету до подання до Верховної Ради України, як це визначено її регламентом.

З метою правового врегулювання конфліктної ситуації навколо профспілкового майна ФПУ було розроблено і запропоновано Уряду України внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до статті 34 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності». Цей законопроект виходить з принципу прецедентного права у забезпеченні додержання рівних прав професійних спілок порівняно з іншими громадськими організаціями, право власності на майно яких уже законодавчо врегульовано.

На жаль, ФПУ не спостерігає з боку Уряду, як соціального партнера і суб’єкта законодавчої ініціативи, бажання оперативно внести законопроект на розгляд Верховної Ради України. Незважаючи на неодноразові звернення до Прем’єр-міністра України, Мінекономрозвитку та профільного Урядового комітету, спостерігається процес штучного затягування прийняття рішень.

Подальше ігнорування законних соціально-економічних вимог профспілок, продовження практики державного рейдерства на законно набуте професіними спілками майно, кримінальне переслідування профспілкових лідерів за їхню принципову позицію у відстоюванні інтересів спілчан на працю є неприпустимими. Це примушує ФПУ звертатися за захистом до міжнародних організацій, вдаватися до публічних протестних дій, що, звичайно, не сприяє утвердженню України як правової держави та привабливості для інвесторів.

Ми перконані, що вкрай нагальної потреби передавати за розпорядженнями Кабінету Міністрів України державним органам будинки профспілок у містах Полтаві та Ужгороді не було.

На виконання рішень судів про примусове вилучення майна професійних спілок на користь держави, прийнятими на їх основі розпорядженнями Уряду профспілкові органи фактично залишились на вулиці. Обласні територіальні профоб’єднання ФПУ та десятки галузевих організацій профспілок позбавлені умов для діяльності, проведення роботи з профактивом, можливості особистого прийому членів профспілок, вести іншу правозахисну профспілкову роботу.

Після чергової спроби рейдерського захоплення будівлі профспілок Закарпаття відносно голови Закарпатської облпрофради Фленька В.Ю. відкрито кримінальне провадження.

Незважаючи на позитивні рішення суду щодо законності набуття прав власності на адміністративну будівлю Федерації профспілок Одеської області, знову чиняться спроби витіснення профспілок із займаних приміщень.

Поширеними залишаються й інші порушення прав профспілок. Мають місце факти втручання роботодавців у статутну діяльність профспілкових організацій, тиску на них з метою ліквідації, незаконного звільнення профспілкових лідерів та активістів, неперерахування профспілкових внесків та коштів на культурно-масову та оздоровчу роботу.

Такі дії міжнародним законодавством кваліфікуються як порушення прав профспілок та утиск їх діяльності як правозахисних організацій у сфері праці. А профспілковою громадськістю розцінюються як реакція на їх суспільну активність щодо захисту трудових і соціально-економічних прав працівників, недопущення поширення бідності серед працюючих, а також як спробу ослабити профспілковий рух в країні та його правозахисну роботу в сучасних складних для людей умовах.

З урахуванням вищезазначеного та на виконання пункту 1 постанови Президії ФПУ від 20.09.2018 № П-16-5, вимагаємо скасувати розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 221 і від 11 січня 2018 року № 13, якими вилучені будинки профспілок у містах Полтаві і Ужгороді, та припинити подальші порушення майнових прав профспілкових організацій.

У разі невиконання зазначених вимог до 5 жовтня 2018 року, ФПУ вимушена буде вдасться до масових акцій протесту аж до висловлення недовіри Уряду.

Постанови Президії ФПУ з вищеназваних питань надано до відома.

 

Прес-центр ФПУ