ВАСЯ1

 

1 червня 2016 року у залі пленарних засідань Верховної Ради відбулись парламентські слухання «Професійна освіта, як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу країни: проблеми та шляхи вирішення». В заході взяли участь Голова СПО обєднань профспілок, Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий, заступник Голови ФПУ Євген Драпятий, керівники та представники членських організацій ФПУ.

До участі в парламентських слуханнях були запрошені народні депутати України, члени Кабінету Міністрів України, керівники та представники центральних органів виконавчої влади, представники Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, обласних, міських рад, обласних державних адміністрацій, керівників вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, професійно-технічних навчальних закладів, науково-методичних установ, громадських організацій, роботодавці.

 

ВАСЯ2

Відкриваючи слухання, заступник Голови Верховної Ради України Оксана Сироїд, зокрема, наголосила: «Ми поставили професійно-технічну освіту під загрозу знищення. Але професійно-технічна освіта – це те, що потрібно людям, адже, якщо її не буде, не буде швачки, муляра, столяра, робітників на заводах…». Вона також зауважила: «Багато хто звинувачує у ситуації, що склалася, децентралізацію. Але насправді причина – механічний підхід уряду до розрахунків бюджету, брак свідомості, брак аналізу».

Головним доповідачем була міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, співдоповідачами - народний депутат України, перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський, президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень.

Учасники слухань обговорили нагальні проблеми та ймовірні шляхи їх розв'язання у таких сферах:

-        структура професійної освіти, рівні професійної освіти у відповідності до Національної рамки кваліфікацій;

-        забезпечення різнорівневого та багатоканального механізму фінансування та удосконалення системи управління професійною освітою;

-        розвиток мережі закладів професійної освіти;

-        підвищення якості професійної освіти;

-        державне замовлення на підготовку кваліфікованих кадрів як інструмент регулювання пріоритетних державних соціально-економічних потреб;

-        вплив на позитивну динаміку змін контингенту студентів, учнів, слухачів закладів професійної освіти;

-        підвищення якісного забезпечення педагогічними працівниками закладів професійної освіти;

-        модернізація матеріально-технічного забезпечення навчального процесу;

-        нормативно-правове забезпечення участі роботодавців у реалізації завдань професійної освіти, стимулювання їх зацікавленості;

-        реалізація принципу доступності професійної освіти, створення умов для навчання впродовж життя.

 

Про позицію профспілок відносно стану і перспектив розвитку професійної освіти в Україні з трибуни парламенту проінформував голова Профспілки працівників будівництва і промисловості будівельних матеріалів України Василь Андреєв.

 

ВАСЯ

 

Він зазначив, що ця позиція обумовлена критичним станом в професійно-технічній освіті та необхідністю першочергових заходів, які потрібно впровадити для збереження системи навчання кваліфікованих робітників в Україні, та відображена у Заяві VII З'їзду Федерації професійних спілок України «Про критичну ситуацію в профтехосвіті».

 

"Ми добились своїми виступами, акціями, всеукраїнськими зборами, десятками тисяч підписів під протоколами із вимогами до уряду цих парламентських слухань, які мали відбутись в січні, - сказав Василь Андреєв. - Проблема в профтехосвіті рукотворна, створена Мінфіном. Без підготовки, без розробки інструментів примусу місцевих бюджетів витрачати свої додаткові доходи на профтехосвіту, без обчислення дебіту/кредиту бюджету маленьких міст ухвалили закон – і позбавились бюджетного тягаря. Зрозуміло стає, що саме математичне скорочення дефіциту бюджету було задачею ст.27 Закону про бюджет.

 

Ситуація викликала великі проблеми для ПТНЗ та відгук працівників училищ, ліцеїв і навчальних центрів. 29 січня, 18 березня, 14 квітня - в останній день роботи Уряду Яценюка - тисячі людей за 2-3 дні підготовки збирались в Києві. Люди, яких складно контролювати, бо навіть їх мізерна зарплата не виплачується декілька місяців. І це ще молодь і батьки не долучались. До речі, де в залу молодь, якої стосується парламентські слухання безпосередньо? – Я бачу три особи молодші за 20 років…

 

Профспілки – єдина організація, яка розмовляла із людьми і підставляла їм плече. Тільки завдяки профспілковому зверненню, і тому, як люди повірили нам, що необхідно мирно і цивілізовано розмовляти із урядом – ми не маємо тотального блокування доріг, поламаних заборів біля регіональних і місцевих владних органів.

 

Проблему держава намагалась погасити. Але і тут – провал. 500 виділених урядом мільйонів – це рівно місячна потреба системи профтехосвіти. А там, де «розмазані» по всім закладам гроші пішли там буває наступна ситуація. Місто Ізмаїл, очільник говорить ПТНЗ: я вам нічого не дам, краще відправлю гроші в зворотному напрямку уряду. Виходить так, що обов’язок місцевих бюджетів витрачати кошти на ПТНЗ КМУ не може гарантувати – а працівники ПТНЗ мають цього добитись.

 

Міністр Л.М. Гриневич дуже точно назвала міста, я в яких була найскладніша ситуація: Мукачево, Ізмаїл, Ржищів – окрім, можливо, Кам’янця-Подільського.

 

Проблема не вирішена системно, навіть якщо позитиви є. З’явились факти прихованої заборгованості. Ізмаїл 747 тисяч грн. (заборгованість із з/п) та 867 тисяч (заборгованість по стипендіям), Арциз (589 тисяч гривень загальна сума забогованості), Фрунзівський р-н Одеської області 406 тисяч (заборгованість із з/п) та 315 тисяч (стипендії), не рахуючи 151 тисячу заборгованість із харчування сиріт, Лиманський ліцей – 603 тисячі заборгованість із з/п, 325 заборговані стипендії.

 

Багато інших фактів, але люди бояться їх озвучувати.

 

А знаєте чому? Факти тиску, які виклав Співаковський Олександр Володимирович в своєму листі до Прем’єр-міністра та Генерального прокурора мають своє підтвердження. Уряд не цінує переговори – уряд спілкується через прокурорів, через керівників управлінь освіти своїми погрозами директорам, вчителям та майстрам технічного навчання, а також миттєвими змінами в керівництві ПТНЗ «за те, що сміли публічно виступити на захист своїх прав». Уряд показує, що цінує тільки силу. Чи це позиція для соціального миру та соціального договору у воюючій країні?

 

Якщо вже народні депутати звертаються до профспілки з проблемами ПТНЗ на своїх округах – це означає що немає в країні системного рішення проблеми профтехосвіти.

 

Ви розумієте до чого ситуація веде? До неконтрольованого конфлікту, порівняно із яким колективний трудовий спір між працівниками ПТНЗ і Урядом, підготовку до якого ведуть профспілки, буде потім здаватись рожевою казкою та зразком цивілізованої демократії!

 

Хочеться подякувати Міністру Лілії Михайлівні (яка єдина серед політиків найвищого рангу прийшла на Збори працівників ПТО 18 березня та була там до кінця); подакувати керівнику Комітету ВРУ Олександру Володимировичу Співаковському, в тому числі за єдину згадку сьогодні про подалання вето Президента на законопроекти 3830-1 та 3831-2.

 

Наші вимоги до фінального документу слухань наступні:

 

-          Подолати вето Президента на законопроекти 3830-1 та 3831-2 і забезпечити державні субвенції на здобуття загальної середньої освіти і профтехосвіти.

 

-          До вирішення питання реформування ПТО – зупинити ст. 27 Закону про Держбюджет.

 

-          Створити робочу групу високого рівня із Реформи профтехосвіти, включивши представників профспілок до неї.

 

-          Забезпечити переходний період в 2016-2018 рр. для оптимізації мережі ПТНЗ.

 

-          Заборона приватизації і перепрофілювання приміщень ПТНЗ.

 

-          Включення до складу стейкхолдерів – профспілок відповідного рівня, раз ми кажемо про найпрогресивніші кейси функціонування ПТНЗ в країнах ЄС".

 

 


 

ВАСЯ3

 

Учасники заходу дійшли висновку, що професійна освіта має бути безпосередньо пов’язана з потребами економіки держави, а її якість відповідати сучасним вимогам, адже в ринкових умовах виробництва втриматися на робочому місці зможуть лише висококваліфіковані працівники, які досконало володіють сучасною професією, можуть швидко змінювати спеціалізацію, що може стати певним гарантом їх зайнятості.

На думку промовців, світова тенденція неперервної професійної освіти зумовлює необхідність цілісного розв’язання проблем розвитку трудового потенціалу, його професійної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації, щоб дати людині належні знання, вміння та компетентності для забезпечення її гармонійної взаємодії з технологічним суспільством, що швидко розвивається. Система професійно-технічної освіти складається з професійно-технічних навчальних закладів незалежно від форм власності та підпорядкування, що провадять діяльність у галузі професійно-технічної освіти, інших підприємств, установ, організацій та органів управління ними, що здійснюють або забезпечують підготовку кваліфікованих робітників.

Учасники парламентських слухань визнали актуальність та важливість таких заходів для покращення ситуації в системі профтехосвіти в Україні, запропонували низку рекомендацій для вирішення найбільш гострих проблем у цієї сфері.

 

Прес-центр ФПУ