44638 45454545

 

На засіданні Кабінету Міністрів України 13 березня розглянуто низку нормативно-правових актів, що попередньо було обговорено, погоджено або до яких було внесено пропозиції СПО профспілок.

На засіданні Уряду профспілкову позицію представляв перший заступник керівника СПО об’єднань профспілок, заступник Голови ФПУ Г.В.Осовий, який спеціально для ОВП прокоментував результати його роботи.

- Важливим є той факт, що по одному з питань, які попередньо порушувались перед Кабміном представником профспілок, стосовно необхідності внесення змін до відповідної постанови КМУ щодо включення до найменувань товарів, імпорт яких підлягає ліцензуванню у 2013 році, обсяги квот на коксівне вугілля, бітумінозне та інше вугілля, з метою запобігання ввозу до України надмірної кількості імпортної сировини, було ухвалене позитивне рішення.

Таким чином встановлено обсяги квоти ввозу згаданих видів вугілля. Ця Постанова спрямована насамперед на захист інтересів вугледобувних підприємств державного сектору.

Сподіваємося, що це сприятиме їх подальшому розвитку та вирішенню багатьох виниклих соціально-економічних проблем, зокрема, щодо виплати боргів із заробітної плати.

Хочу зазначити, що це питання неодноразово порушували профспілки вугільної промисловості, тепер можна констатувати, що голос профспілок почутий. Урядом зроблено досить рішучий крок для захисту вітчизняного виробника та збереження робочих місць у цій провідній галузі економіки.

 

Нагадаємо:

 

Із грудня 201 1 року на державних вугледобувних підприємствах критично обмежено відвантаження коксівного вугілля, що суттєво вплинуло на значне скорочення обігових коштів і, як наслідок, унеможливило вирішення виробничих питань, в тому числі, пов'язаних з умовами безпеки праці. Поряд з тим, видобуток вугілля на державних вугледобувних підприємствах з технологічних причин зупинити неможливо.

Вперше за останні роки державні вугледобувні підприємства заборгували заробітну плату своїм працівникам, що впливає на зростання соціальної напруги у вугледобувних регіонах. На складах вуглевидобувних підприємств накопичуються значні залишки коксівного вугілля, що може призвести до самозаймань, прецеденти яких вже відбувались на окремих шахтах. З метою своєчасного виявлення та локалізації передумов до виникнення пожеж, керівництвом шахт додатково розроблено та виконується комплекс профілактичних заходів та організовано щоденний контроль виділення СО з вугілля або підвищення його концентрації. Самозаймання переповнених вугільних складів може призвести до попадання СО у повітряподовальні стволи та, як наслідок, виникнення загрози здоров'ю та життю людей, які знаходяться у підземних виробітках. Також, може постраждати населення, яке знаходиться в технологічних будівлях та прилеглих до шахт територіях. Через обмежені складські площі подальше накопичення коксівного вугілля стає неможливим, що зумовить повну зупинку шахт з видобування коксівного вугілля. А це вже інший рівень техногенної загрози.

Можливості вирішення вище вказаного питання неодноразово опрацьовувались як на рівні органів виконавчої влади України, так і на рівні Кабінету Міністрів України. Слід зазначити, що на даний час позитивних зрушень не відбулось, перш за все із-за не державницької позиції споживачів коксівного вугілля. Підтвердженням вказаного є те, що станом на 01.01.2013 залишки коксівного вугілля на складах шахт підприємств складали 335,8 тис. тонн, а станом на 27.02.2012 складають 482 тис. тонн (тобто за січень -лютий 2013 об'єм залишків коксівного вугілля, на складах шахт підприємств збільшився більш ніж на 146 тис. тонн, що значно підвищує загрозу у виникненні надзвичайної ситуації). Крім того, станом на 27.02.2013 на складах шахт вугледобувних підприємств та збагачувальних фабрик накопичилося близько 1,76 млн. тонн енергетичного вугілля, в тому числі більш ніж 1,3 млн. тонн вугілля газової групи та Ж енергетичне подвійного призначення.

Для цілей виявлення безпосередніх причин, що вплинули на ситуацію, що   склалась   з   видобутком,   реалізацією   та   зберіганням   вітчизняного коксівного вугілля, були проведені ретельні дослідження, опрацьовано та зважено позиції всіх сторін на предмет їх об'єктивності та виваженості. Результати проведеної роботи дають підстави визнати, що основним фактором, який вплинув на надзвичайний стан, що склався з видобутком, реалізацією та зберіганням коксівного вугілля є постійно зростаючий імпорт.

Так, для прикладу, у 2009 році в Україну було імпортовано 7,5 млн. тонн коксівного вугілля, у 2010 році - 9,1 млн. тонн, а у 2011 році - 10,7 млн. тонн, а тільки за 11 місяців 2012 року було імпортовано близько 12 млн. тонн коксівного вугілля, що перевищує обсяги імпорту за 2009, 2010 та 2011 роки.

Також ситуація, яка склалась, призводить до значних додаткових бюджетних витрат.

Найоперативнішим та найефективнішим заходом вирішенням окреслених негативних тенденцій та подій може бути, як показує міжнародна практика, застосування ліцензування імпорту товару.

Застосування ліцензування імпорту в Україну товарів відповідає вимогам Світової Організації Торгівлі та багатостороннім і двостороннім міжнародним угодам, вимоги яких Україна зобов'язалась виконувати.

Запровадження режиму ліцензування імпорту в Україну товару здійснюється відповідно до вимог статті 16 Закону України "Про зовнішньоекономічну) діяльність".

Відповідно до статті 16 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" ліцензування імпорту в Україну товару застосовується у разі необхідності забезпечення захисту життя, здоров'я людини, навколишнього природного середовища, а також відповідно до вимог державної безпеки.

Також під час обговорення цього питання на засіданні Уряду зазначалося, що, згідно з міжнародними нормами, якщо в країні є кризовий платіжний баланс, тобто значне від’ємне сальдо експорт-імпорт (зараз цей показник складає близько 15 млрд. дол. США), то країни для захисту інтересів вітчизняних виробників можуть застосовувати певні обмеження імпорту через квотування тих чи інших видів імпортованої продукції.

 

Інформаційно-аналітичний центр ФПУ