logo kirov

 

Серед пріоритетів – захист людини праці

 

Готуючись до VI Конференції, Федерація профспілок Кіровоградської області аналізує пройдений шлях за п'ятиріччя. V Конференція ФПО серед основних пріоритетів діяльності профспілкових організацій визначила захист прав спілчан, гідну працю; повну і продуктивну зайнятість, створення нових робочих місць і збереження діючих, достойну заробітну плату.

З цією метою ФПО, її членськими організаціями вносилися конкретні пропозиції до законопроектів, інших нормативно-правових актів, які торкались трудових відносин, направлялися звернення до народних депутатів щодо підтримки профспілкових ініціатив.

Вживалися заходи по сприянню місцевим товаровиробникам у розвитку виробництва, зокрема були направлені звернення щодо скасування 5-відсоткового ввізного мита на імпортне обладнання для підприємств сільськогосподарського машинобудування, повернення ПДВ, відміни введення необґрунтованих лімітів електроенергії. Надавалася практична допомога підприємствам, які опинилися в кризовому стані через затримку розрахунків в органах державного казначейства за продукцію, надані послуги бюджетним організаціям. Разом із соціальними партнерами обговорювалися питання реалізації спільних заходів щодо вирішення актуальних виробничих та соціальних питань. Конкретні пропозиції щодо збереження підприємств вносилися представниками ФПО на засіданнях обласної комісії з питань санації, реструктуризації та банкрутства підприємств, обласної робочої групи з питань протидії протиправному поглинанню та захопленню підприємств, міжвідомчої колегії при регіональному відділенні Фонду Держмайна України.

За спільним зверненням ФПО та облдержадміністрації ТОВ «Побузький феронікелевий комбінат» включений до переліку підприємств, які споживають електроенергію за пільговим тарифом та на які поширюється дія Меморандуму про порозуміння між Урядом та електрометалургійними підприємствами на 2014 рік. В результаті - збережено робочі місця понад 1500 працівникам.

У звітному періоді ФПО брала активну участь у бюджетному процесі шляхом підготовки пропозицій до проектів Основних напрямів бюджетної політики України на кожен поточний рік. ФПО, її членські організації впливали на формування місцевих бюджетів, зокрема обласні організації профспілок працівників освіти і науки, охорони здоров'я, культури, ЖКГ, місцевої промисловості та побутового обслуговування населення практикували співпрацю з депутатами місцевих рад, їх профільними комісіями.
Виконуючи зобов'язання за територіальною угодою ФПО брала участь у розробці та реалізації обласних програм «Центральний регіон – 2015», Стратегії економічного та соціального розвитку області на 2013-2020 роки.

На постійному контролі ФПО і її членських організацій були питання зайнятості, зокрема ситуація на ринку праці в умовах зростання пропозиції робочої сили та скорочення попиту на неї. Періодично ця проблема за ініціативою профспілкової сторони виносилася на обговорення обласної тристоронньої соціально-економічної ради.

З метою визначення та реалізації збалансованих заходів, які б сприяли стимулюванню зростання економіки області, розширенню сфери застосування праці, підвищенню рівня зайнятості та реалізації права громадян на гідну працю, збереженню та розвитку трудового потенціалу області, наприкінці 2012 року сторонами соціального діалогу була підписана обласна тристороння угода про зайнятість та робочі місця.
За угодою сторони визнали пріоритетним завданням у сфері зайнятості - підвищення ефективності економіки, поліпшення інвестиційного клімату, створення нових, збереження та легалізація існуючих робочих місць, як головних чинників зміцнення конкурентоспроможності кіровоградських виробників.

Проблема зайнятості вирішувалася у тісній співпраці з обласною службою зайнятості. На виконання Угоди про співпрацю ФПО з обласним центром зайнятості, останнім надавалася щомісячна інформація про заплановані вивільнення працівників на підприємствах, установах та організаціях області. Фахівці ФПО спільно з членськими організаціями детально вивчали стан справ у таких суб'єктах господарювання, насамперед економічні підстави цих вивільнень, дотримання норм законодавства та вживали відповідні заходи щодо припинення або обмеження обсягів вивільнення. Вирішувалися питання запровадження застережних заходів щодо запобігання масових звільнень працюючих з ініціативи роботодавців. Зокрема, завдяки втручанню ФПО при ліквідації ДП ДАК «Хліб України» Новоукраїнський комбінат хлібопродуктів було працевлаштовано більшість працівників на новоствореному підприємстві - філії ДП «Державна продовольчо-зернова корпорація України» «Новоукраїнський КХП» та проведена організаційна робота щодо збереження профспілкової організації на цьому підприємстві. Спільні дії ФПО та обкому профспілки працівників автомобільного і сільгоспмашинобудування попередили масове вивільнення працівників на ПАТ «Кіровоград-Авто». Завдяки протидій обкому профспілки працівників лісового господарства не відбулося масового вивільнення працівників в процесі реорганізації державного підприємства «Світловодське лісове господарство». Завдяки активній позиції обкому профспілки працівників освіти і науки вдалося мінімізувати вивільнення працівників навчальних закладів у зв'язку з реорганізаційними процесами. Спільна робота департаменту охорони здоров'я та обкому профспілки працівників охорони здоров'я дозволила зберегти кадровий потенціал під час реформування медичної галузі.

ФПО брала активну участь у формуванні обласної програми зайнятості населення на період до 2017 року, надавши конкретні пропозиції щодо збереження існуючих робочих місць та створення нових. У лютому 2014 року Президія ФПО розглянула на своєму засіданні хід виконання цієї програми профспілковою стороною, з урахуванням якої прийняла рішення щодо основних напрямків колдоговірної роботи у 2014 році стосовно питань зайнятості.

Представники ФПО та її членських організацій входять до складу обласного координаційного комітету сприяння зайнятості населення, який регулярно розглядав хід виконання програми зайнятості, аналізував стан справ в окремих районах, узгоджував більшість законопроектів з цих питань, розробляв пропозиції органам виконавчої влади щодо економічного заохочення підприємств, організацій до створення додаткових робочих місць.

За ініціативи ФПО на засіданні комітету було розглянуто питання про взаємодію органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, організацій роботодавців і профспілок у здійсненні заходів щодо сприяння зайнятості населення Компаніївського району, хід виконання програм зайнятості населення Гайворонського та Новомиргородського районів на 2013-2017 роки.

Однією з основних форм впливу на вирішення проблеми зайнятості є колдоговірна робота. Через систему колективних договорів профспілкові організації домагалися збереження трудових колективів, забезпечення працівників роботою, підвищення їх кваліфікації.

Проведений фахівцями ФПО аналіз колективних договорів в районах області засвідчив, що більшість їх містить зобов'язання про узгодження з профспілковими комітетами рішень роботодавців щодо скорочення чисельності працівників з повідомленням про це не пізніше, ніж за 3 місяці до намічених дій та обов'язковим економічним обґрунтуванням даного скорочення, створення роботодавцями належних умов для стажування, перекваліфікації та подальшого працевлаштування працівників. У колективних договорах визначаються обсяги професійного навчання працівників та загальні витрати на ці цілі відповідно до потреб виробництва та вимог актів законодавства у цій сфері, що дає можливість підвищувати їх професійний рівень.

На жаль, ситуація в Україні суттєво вплинула на стан ринку праці в області. Рівень безробіття населення працездатного віку за методологією МОП у І кварталі 2014 року зріс порівняно з відповідним періодом минулого року з 8,5% до 10% .Зменшився у цей період і рівень зайнятості населення з 66,5 % до 63,7%. Станом на 01.08.2014 року у базі даних обласної служби зайнятості налічувалося 900 вакансій. Навантаження на одне вільне робоче місце складало 16 осіб. У 13 районах воно перевищувало середньообласний показник і коливалося від 18 до 124 осіб. Найбільше навантаження у Новоархангельському – 124 особи, Онуфріївському – 53, Добровеличківському – 45, Гайворонському – 44 особи.

Залишається високим рівень безробіття в сільській місцевості. Питома вага сільських мешканців в загальній чисельності безробітних у січні – серпні 2014 року склала понад 44,3 відсотка (16,6 тис. осіб). Така ситуація обумовлена обмеженою можливістю працевлаштування, використанням новітніх технологій у сільському господарстві, низьким рівнем заробітної плати, транспортною недоступністю для забезпечення трудової міграції в межах тієї чи іншої території, відсутністю житла, розвиненої інфраструктури.

Враховуючи ситуацію, що склалася на ринку праці у сільській місцевості, обласний координаційний комітет сприяння зайнятості населення у вересні 2014 року розглянув питання про підвищення рівня зайнятості сільського населення шляхом стимулювання розвитку сільськогосподарської обслуговуючої кооперації. Рішенням комітету намічено ряд конкретних заходів сторін соціального діалогу щодо вирішення цієї проблеми.
Проблемою є працевлаштування молоді, на що неодноразово зверталася увага на засіданнях Молодіжної ради ФПО та обласної тристоронньої соціально-економічної ради. Станом на 01.08.2014 року із загальної чисельності безробітних молодь у віці до 35 років складала 43,9%.

Зважаючи на зазначене та враховуючи те, що кількість зайнятих у неформальному секторі економіки вже перевищила чисельність працюючих у промисловості, десятки тисяч працівників втрачають прямі трудові відносини з безпосереднім роботодавцем, погоджуються на працевлаштування через посередників, тож першочерговим завданням профспілкових організацій області є обстоювання соціально – економічних та трудових прав працівників на ринку праці.

Одним з основних пріоритетів діяльності ФПО у звітному періоді була активізація дій профспілкових організацій всіх рівнів щодо підвищення розмірів заробітної плати, своєчасності її виплати, забезпечення договірних та державних гарантій.
Питання підвищення ролі організацій профспілок області в колективно - договірному регулюванні оплати праці щорічно розглядалося на засіданні Президії ФПО, комісії Ради ФПО з питань захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів трудящих і обласної тристоронньої соціально-економічної ради. Сторонам колективних договорів щорічно направлялися Рекомендації щодо підвищення рівня договірних гарантій з оплати праці при проведенні колдоговірної кампанії.

За участі ФПО, представників облдержадміністрації, міськвиконкому питання забезпечення бюджетними призначеннями оплати праці працівників бюджетної сфери області, законодавчого врегулювання питання підвищення рівня оплати працівників бюджетної сфери за ЄТС виносилися на розгляд засідань координаційної ради, зборів голів членських організацій профспілок працівників бюджетної сфери міста Кіровограда. За прийнятими рішеннями були направлені звернення до Верховної Ради, Кабінету Міністрів України, Центральних комітетів профспілок бюджетних галузей, обласної ради, обласної державної адміністрації та Кіровоградському міському голові. За результатами комплексу заходів та консолідованих дій вдалося зберегти виплати діючих доплат і надбавок працівникам бюджетних галузей.

Конкретні зобов'язання сторін щодо підвищення зарплати включено до територіальної угоди на 2014-2017 роки. Під час переговорів по укладанню угоди ФПО мала за мету закласти основу для забезпечення у 2015 році збільшення реальної заробітної плати найманих працівників порівняно з рівнем 2012 року на 45,9%. Реалізація договірних гарантій щодо підвищення заробітної плати забезпечила щорічне її зростання, проте це підвищення нижче наміченого показника.

ФПО тримала на постійному контролі питання погашення заборгованості з виплати заробітної плати. Здійснювався щомісячний моніторинг заборгованості в розрізі підприємств, результати якого надавалися членським організаціям для вжиття відповідних заходів. За звітний період активізувалася участь представників ФПО та її членських організацій в роботі обласної комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат і відповідних робочих груп в містах і районах області.

В рамках щорічних заходів по реалізації Угоди про співпрацю з головним управлінням Пенсійного фонду України в області здійснювався обмін інформацією щодо підприємств, установ та організацій, які несвоєчасно сплачували єдиний соціальний внесок та виплачували заробітну плату менше мінімального розміру, гарантованого державою. Ця інформація аналізувалася фахівцями ФПО та надавалась членським організаціям для відповідного реагування. Керівникам підприємств-боржників із зарплати та сплати єдиного соціального внеску направлялися листи-звернення про недопущення порушення конституційних прав членів профспілок. Спеціалістами ФПО підготовлений Порадник щодо дій на захист соціально-економічних прав працівників, зокрема у випадку виникнення заборгованості з виплати заробітної плати та підстав притягнення до відповідальності посадових осіб за порушення законодавства про працю; методичні матеріали «Звернення до суду за захистом трудових прав та інтересів членів профспілок», оформлено стенд із зразками позовних заяв.

Спільно з обласними організаціями профспілок працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства, житлово-комунального господарства неодноразово направлялися звернення до територіальної державної інспекції з питань праці, Державної казначейської служби у Кіровоградській області, голові облдержадміністрації та міському голові Кіровограда стосовно погашення боргів за перевезення пільгових категорій працівників. За ініціативою профкомів ПАТ «Автобусний парк 13527», ТОВ «Єлисаветградська транспортна компанія» та КП «Трест зеленого господарства» обласним відділенням НСПП було зареєстровано колективні трудові спори, основні вимоги яких стосувалися виконання колективних договорів в частині погашення заборгованості із заробітної плати та її своєчасної і повної виплати. Як результат, станом на 01.08.2014 року працівникам більшості підприємств повністю погашена заборгованість із заробітної плати. Завдяки принциповій позиції обласної організації профспілки працівників ЖКГ, МП та ПОН збережені всі гарантії в оплаті праці, які є мінімальними в галузі. Підписані угоди з ЦП УТОС та ЦП УТОГ.

Зважаючи на критичну ситуацію з виплатою заробітної плати працівникам дорожніх підприємств, обласна організація галузевої профспілки активно підтримала дії ЦК профспілки про вступ у колективний трудовий спір з Урядом.
Обласною організацією профспілки працівників освіти і науки України за сприяння ФПО практично усунені порушення оплати праці педагогічних працівників, які викладають 2 і більше предметів. На сьогодні зазначені порушення мають місце лише у райвідділах освіти Гайворонського та Компаніївського районів. Стан соціально-трудових відносин в зазначених закладах освіти взято на контроль обласним відділенням Національної служби посередництва і примирення.

Завдяки активній позиції координаційної ради обласних організацій профспілок бюджетних галузей, підтримки її дій та вимог ФПО у звітному періоді вдалося уникнути заборгованості з виплати заробітної плати працівникам бюджетної сфери.
Питання про фінансове забезпечення діяльності бюджетних закладів області та перспективи їх розвитку було предметом розгляду на засіданні обласної тристоронньої соціально-економічної ради.

Взаємодія організацій профспілок з органами виконавчої влади, державного нагляду у вирішенні питань з реалізації права на своєчасну і повну оплату праці сприяла зменшенню заборгованості з виплати заробітної плати. Станом на 01.08.2014 року загальна сума заборгованості зменшилася порівняно з 01.01.2010 року на 21,7 млн. грн. або 41,5%, в т. ч. на економічно активних підприємствах – на 28,4 млн. грн. (77,8%). Проте, проблема своєчасної виплати заробітної плати та у розмірах, які відповідають чинному законодавству, вимагає більш активних дій організацій профспілок.
У звітному періоді окремі профспілкові комітети не повною мірою відстоювали обов'язкові норми галузевих угод для підвищення рівня оплати праці працівників. На багатьох підприємствах госпрозрахункової сфери роботодавці скористалися (за погодженням з профкомами) перенесенням строку до 6 місяців введення в дію галузевих гарантій з оплати праці.

Неврегульоване на сьогодні і питання оплати праці працівників бюджетної сфери. У зв'язку з тим, що у Держбюджеті на 2014 рік видатки на оплату праці працівників бюджетної сфери сформовані без врахування підвищення мінімальної заробітної плати з 1 грудня 2013 року зріс грошовий розрив між розмірами посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС та мінімальною заробітною платою. За таких умов повністю нівелюються позитивні тенденції останніх років щодо наближення розміру І тарифного розряду до законодавчо встановленого рівня мінімальної заробітної плати та забезпечення диференціації в оплаті праці спеціалістів 1-5 розряду та працівників некваліфікованої праці.

Не запрацював з 1 січня 2013 року і Закон України «Про державну службу», який мав би забезпечити належний рівень оплати праці держслужбовців. Це суттєво знижує рівень престижності державної служби та призводить до зростання соціальної напруги серед працівників.

Видатки на утримання галузі культури в районних та міських бюджетах, які сформовані на основі формульних розрахунків, не покривають навіть 60-70 % мінімальних потреб. В багатьох районах, в основному в закладах культури в сільській місцевості, працівники переведені в режим неповної зайнятості задля збереження робочих місць в умовах недостатнього бюджетного фінансування.

Недостатній рівень фінансування навчальних закладів зумовив труднощі у виплаті педагогічним працівникам грошової винагороди за сумлінну працю та виплат всім категоріям працівників матеріальної допомоги на оздоровлення, премій відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи. Виплата преміальних обслуговуючому персоналу в місцевих бюджетах практично не передбачалася.

В більшості лікувально-профілактичних закладів не виплачувалися надбавки за складність і напруженість в роботі, за розширену зону обслуговування, чергування вдома, за хірургічну активність. На межі бідності опинилися молоді лікарі, молодший і середній медичний персонал.

Невирішеною поки що проблемою залишається затримка заробітної плати, яка для більшості працівників є єдиним джерелом доходів. За даними головного управління статистики загальна сума невиплаченої заробітної плати працівникам області на 01.08.2014 року складала 30,6 млн.грн., в тому числі на підприємствах, де діють профспілкові організації – 3,5 млн.грн.



Сергій Петров,

голова Федерації профспілок Кіровоградської області

 

http://www.fpo.kr.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=386%3A2014-11-05-11-52-46&lang=uk