ДУД

 

Захист законних прав та інтересів членів профспілки був, залишається і надалі буде основним програмним завданням Профспілки працівників автомобільного та сільськогосподарського машинобудування України. На цьому наголошувалось в доповіді Голови Профспілки Василя Дудника та виступах делегатів VIII зїзду Профспілки. У роботі зїзду взяв участь та виступив Голова ФПУ Григорій Осовий. (http://www.fpsu.org.ua/napryamki-diyalnosti/sotsialnij-dialog/7386-grigorij-osovij-sotsialnij-dialog-maemo-buduvati-vidpovidno-vimogam-chasu-2).

 

ДУД1

 

Як зазначалось у виступах, виконання цього завдання багато в чому залежить від економічного стану підприємств галузі. Саме тому ЦР профспілки приділяла значну увагу питанням створення умов для забезпечення стабільної роботи підприємств та організацій, захисту вітчизняного товаровиробника. З цією метою було прийнято цілий ряд рішень Центральної Ради профспілки, її виконкому, готувались та доводилися до вищих органів влади звернення, заяви та пропозиції, які мали загальнодержавний, галузевий характер або стосувалися конкретних підприємств галузі. Вибірковий перелік таких звернень є у розданих вам матеріалах.

На жаль, підкреслив Василь Дудник, звітний період не приніс стабільності. Його можна умовно поділити на два етапи. Перший – до 2013 року, другий – два роки потому. На першому етапі більшість підприємств нарощували обсяги виробництва, впроваджували нові технології та техніку, здійснювали оновлення виробничих потужностей. Збільшувалась реалізація продукції та послуг в системі автосервісу. В останні два роки і особливо в 2014 році, як Україна в цілому, так і а галузь перебували у стані жорсткої фінансово-економічної кризи.

 

ДУД2

 

 

Негативні наслідки такого стану не заставили себе довго чекати. І про це свідчать офіційні статистичні дані. Якщо за підсумками роботи за 2011 рік обсяг реалізованої продукції у машинобудуванні в цілому зріс на 34,5%, а у 2012 році – на 7,5%, то вже у 2013 році падіння склало 18,3%, а у 2014р. – ­­­19,9 %. Така ж тенденція стосується і виробництва машин і устаткування. У 2011 та 2012 роках ріст обсягів реалізації продукції становив 23,2 та 0,5% відповідно, а у 2013 та 2014 роках падання на 6,6% та ­ 68,6 %.

Автомобілебудування, та система автотехобслуговування, постраждали найбільше. Рекордні показники розвитку галузі змінилися такими ж рекордними показниками скорочення обсягів реалізації виробництва. Криза в автомобілебудуванні розпочалася дещо раніше, ніж в інших галузях. Ще у 2012 році виробництво легкових автомобілів зменшилося на 28,5%, вантажних автомобілів – на 21,6%, автобусів – на 13,5%.

Головними причинами цього стали різке скорочення обсягів споживчого кредитування, збільшення тиску імпортної техніки, на яку було різко знижено ціни, а також зниження ставок ввізного мита при вступі України до СОТ. Запровадження, в тому числі і за наполяганням профспілки, мита на імпорт та податку за утилізацію транспортних засобів, надали можливість для виправлення ситуації. Однак, відміна на початку 2014 року цих заходів звела все нанівець і практично знищила вітчизняне автомобілебудування.

 

 

Профспілка в новому звітному періоді має брати участь у двох процесах – боротьбі за мінімізацію негативних наслідків економічної кризи та активної роботи у закладенні соціальної бази післякризової економіки. Основою соціального діалогу при цьому має бути тема гідної праці. Це повинно базуватися на відмові від політики дешевої робочої сили та забезпеченні справедливого розподілу результатів праці між власником, державою і працівником.

 

ДУД3

 

Делегати форуму наголошували, що значну увагу ЦР Профспілки приділяла питанням колективно-договірної роботи та соціального діалогу. У звітному періоді в Профспілці діяли угоди в промисловій сфері та системі автосервісних товариств. Надавалась постійна практична допомога профкомам в питаннях організації колдоговірної роботи на місцях. Щорічно на засіданнях ЦР профспілки або виконкому визначалися основні завдання колдоговірної кампанії. Як наслідок, практично всі трудові колективи галузі охоплені колдоговорами.

Спільна робота профорганів та роботодавців по впровадженню галузевих зобов’язань та норм колективних договорів з оплати праці забезпечила зростання середньої зарплати за звітний період в автомобілебудуванні з 1576 до 3058 грн. або в 1,9 рази, у машинобудуванні для АПК з 1520 до 3152 грн. (в 2,1 рази ), в системі автотехобслуговування з 2305 до 4163 грн. (в 1,8 рази).

Суттєвий негативний вплив на стан цієї роботи мала практично повна відсутність реального соціального діалогу на рівні сторін галузевої угоди в промисловій сфері, в т.ч. відсутність галузевих об’єднань роботодавців, що не дозволило укласти галузеву угоду на новий термін.

У звітному періоді Профспілці не вдалося уникнути непродуктивних втрат робочого часу. Незважаючи на вжиті заходи, поширювалась практика застосування нетипових форм зайнятості, збереглась негативна тенденція щодо значного скорочення   чисельності трудових колективів, що призвело до зменшення на 30,9 тис, або на 35,2 відсотка кількості членів Профспілки.

 

ДУД4

Актуальним для профспілки залишалось питання створення на виробництві здорових і безпечних умов праці, своєчасного забезпечення працюючих засобами індивідуального та колективного захисту, санітарно-побутовими приміщеннями. Зусилля ЦР профспілки були сконцентровані на підвищенні ролі громадського контролю за станом охорони праці, виявленні та усуненні порушень законодавства про охорону праці, профілактиці виробничого травматизму, захисту прав працівників, які потерпіли на виробництві в результаті нещасних випадків та профзахворювань, наданні правової та методичної допомоги членам профспілки і профактиву в сфері охорони праці, їх навчанні.

У звязку з відсутністю штатних правових інспекторів праці основну увагу ЦР профспілки направляла на забезпечення громадського контролю за дотриманням законодавства про працю. За цей час було проведено 742 перевірки підприємств та організацій.

В результаті було виявлено 1626 фактів порушення трудових прав більше ніж 10200 працівників підприємств, з метою усунення яких було надіслано 455 подань роботодавцям. 9 тисяч членів профспілки отримали консультації з правових питань, 219 з них була надана допомога у складанні позовних заяв до суду. Як наслідок, суми, присуджені до стягнення на користь працівників, склали 3381,7 тис. грн.

Як зазначали виступаючі, Центральна Рада Профспілки проводила роботу щодо реформування Профспілки та перетворення її в організацію, діяльність якої б відповідала сучасним умовам та потребам членів профспілки. Здійснювалось це, в першу чергу, шляхом навчання та інформування членів Профспілки. Газета Профспілки «Єдність» публікувала інформацію щодо кращого досвіду профспілкової роботи.

Проводилась робота щодо активізації молодіжної політики профспілки. Як наслідок, на багатьох підприємствах створені молодіжні організації, а при профорганах – молодіжні комісії.

До недоліків в роботі Центральної Ради Профспілки у звітному періоді можна віднести недостатню наполегливість у відносинах з органами державної влади та роботодавцями при вирішенні соціально-економічних проблем та вимогливість до керівників профорганів за порушення вимог Статуту та невиконання прийнятих рішень; низьку результативність заходів щодо розвитку соціального діалогу, повільні темпи реформування Профспілки; недостатній рівень навчання профспілкових кадрів та активу, застарілу систему інформування, відсутність дієвого резерву кадрів.

 

VIII з’їзд Профспілки ухвалив відповідну постанову.

 

Інформаційно-аналітичний центр ФПУ