АВИА-ОС1

 

Авіаційна промисловість України, яка визнана однією із пріоритетних галузей економіки країни і яка, без перебільшення, є окрасою вітчизняного промислового виробництва, підійшла до критичної межі у своєму існуванні. До такого висновку прийшли учасники спільного засідання Центрального Комітету Профспілки авіабудівників України та керівників підприємств, яке відбулось 31 березня. В роботі засідання взяв участь та виступив Голова ФПУ Григорій Осовий.

 

АВИА

Спільне засідання проводилось, за ініціативою ЦК Профспілки авіабудівників України, у зв'язку із значним погіршенням стану справ в авіаційній промисловості України та повною невизначеністю щодо подальших перспектив галузі.

Перед початком заходу його учасники вшанували хвилиною мовчання пам’ять про загиблих під час проведення Антитерористичної операції на Сході України.

У доповіді Голови Профспілки Яреми Жугаєвіча, виступах наголошувалось, що за підсумками аналізу роботи галузі у 2014 році вперше за останні 20 років зафіксоване зменшення загальних обсягів виробництва. Посилились темпи зменшення чисельності працюючих, збільшились борги по виплатах заробітної плати на ряді підприємств. Зупиняється виробництво деяких видів продукції авіаційного призначення, пов'язане із значним скороченням ринків збуту. Зазначалось, що майже відсутній серійний випуск літаків як основної продукції галузі.

АВИА2

 

Окрім зовнішніх чинників, пов'язаних із сучасною суспільно-політичною ситуацією в країні, великий вплив на погіршення стану справ в галузі мають невирішені проблеми державного управління. Так, тривале реформування Міністерства промислової політики України призвело до втрати управління галуззю, а підпорядкування більшості державних підприємств Державному концерну «Укроборонпром» взагалі унеможливлює координацію підприємств галузі заради головної мети її існування – створення і серійного виробництва нових типів літаків.

Учасники засідання підкреслювали, що протягом останніх 5–и років не затверджується довгострокова Державна програма розвитку авіабудівної галузі, яка повинна була би стати основою для організації розширеного виробництва літаків, його фінансового забезпечення та вирішення ряду соціальних питань для працюючих в галузі. Останнім часом почастішали випадки неаргументованих звільнень із займаних посад керівників успішних державних підприємств.

 

АВИА3

 

Заслухавши та обговоривши інформацію про аналіз підсумків роботи галузі за 2014 рік, учасники засідання вирішили визнати ситуацію, що склалась в авіабудівній галузі, критичною, направити від імені учасників наради звернення до Президента України, в якому акцентується на критичної виробничої ситуації в галузі, невизначеності перспектив, загостренні соціальної напруги в трудових колективах та пропонуються можливі шляхи виходу з такої ситуації.

авиа7

 

В зверненні зокрема наголошується, що зростає соціальна напруга в трудових колективах підприємств, пов'язана з тим, що урядові структури, замість надання реальної допомоги унікальній і працюючій галузі, останнім часом проводили необґрунтовані і непогоджені з трудовими колективами «кадрові перестановки» із звільненням керівників найбільших державних підприємств.

Довготривале реформування Міністерства промислової політики України, зазначають автори документу, призвело до втрати державного впливу на роботу галузі, а підпорядкування значної частини підприємств Державному концерну «Укроборонпром» (що по суті привело до подрібнення галузі) лишило галузь і єдиного центру координації.

Через відсутність центрального органу виконавчої влади, відповідального за роботу галузі, протягом 4 років не укладається Галузева Угода. Таким чином порушуються норми чинного законодавства.

 

авиа5

 

Учасники засідання закликали владу до прийняття важливих для існування та розвитку галузі рішень, а саме:

1. Визначити єдиний орган державної влади, який би займався питаннями управління галуззю та обороно-промисловим комплексом загалом, а також визначити члена Уряду, який взяв би на себе відповідальність за цей напрям економіки України.  

2. Терміново розглянути і затвердити на державному рівні довгострокову Державну програму розвитку галузі.

4. Припинити практику необґрунтованих та без погодження з трудовими колективами звільнень керівників підприємств галузі.

5. Забезпечити проведення колективних переговорів та укладення нової Галузевої Угоди, відновити повноцінний соціальний діалог органів виконавчої влади з Профспілкою авіабудівників України.

 

 

Інформаційно-аналітичний центр ФПУ