logo Dnipr

 

У червні п.р. Президія обласного профоб’єднання розглядала питання щодо ситуації, яка склалася на споживчому ринку соціально значущих товарів і послуг, та реалізації державної цінової політики у цій сфері у сучасних умовах.

           Узагальнюючи думку профорганізацій усіх рівнів та пропозиції членських організацій з цього питання, постановою президії від 13.06.п.р. № П-26-18г було схвалено та надіслано Звернення до Президента України Порошенка П.О., прем’єр-міністра Яценюка А.П., голови Верховної Ради Турчинова О.В., яким було висловлено позицію профспілок Дніпропетровщини щодо шляхів вирішення зазначених проблемних питань.

           У липні п.р. були отримані відповіді від Адміністрації Президента України та Верховної Ради України, якими повідомлялося, що пропозиції профспілок Дніпропетровщини щодо перегляду цінової політики в енергетиці, житлово-комунальному господарстві, оптимізації системи соціального захисту населення, реформування оплати праці, посилення контролю за використанням бюджетних коштів заслуговують підвищеної уваги, бо є конструктивними та слушними.

          З метою реалізації зазначеного, цими органами державної влади було доручено Кабінету Міністрів України провести детальний розгляд наданих пропозицій та напрацювати зміни до діючого законодавства, з подальшим внесенням відповідних законопроектів до Верховної Ради України. Кабінет Міністрів України своїм Дорученням від 21.07.2014р. № 25562/1/-14 зобов’язав профільні міністерства та відомства всебічно вивчити пропозиції профспілок Дніпропетровщини, у встановлений термін доповісти уряду про своє бачення вирішення проблемних питань та проінформувати про це Президію обласного об’єднання профспілок.

        На виконання зазначеного до обласного профоб’єднання надійшли відповіді від низки органів центральної виконавчої влади про результати розгляду ними Звернення та заходи, що вживаються.

        Так, Міністерство соціальної політики України повідомляє, що з метою посилення соціального захисту населення підготовлено зміни до Порядку призначення і надання населенню компенсації додаткових витрат на оплату комунальних послуг в умовах підвищення цін і тарифів на послуги, якими передбачається, окрім послуг газопостачання, централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, поширити зазначений Порядок на інші види послуг (централізоване постачання холодної води, водовідведення, електропостачання, вивезення побутових відходів, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій).

 З метою удосконалення трудового законодавства, в тому числі, з питань оплати праці, забезпечення легалізації неформальної зайнятості і проведення детінізації нелегальної виплати заробітної плати, Мінсоцполітики, з урахуванням кращих підходів у вирішенні цієї проблеми європейськими державами, було напрацьовано законопроект, положення якого спрямовані, зокрема на:

-    недопущення до роботи громадян без оформлення трудових договорів;

-    підвищення державних гарантій в оплаті праці, що унеможливить виплату заробітної плати на рівні мінімальної заробітної плати без урахування складності виконуваних робіт, забезпечить більш високий рівень зарплат і, відповідно, надходження до страхових фондів та бюджету;

-    підвищення рівня наглядової функції посадових осіб інспекції праці та розширення повноважень з цих питань державних фіскальних органів;

          - збільшення штрафних санкцій за порушення законодавства про працю.  

           На думку Мінсоцполітики, прийняття   зазначених   заходів   забезпечить   також підвищення соціального захисту працівників у випадках тимчасової непрацездатності, безробіття, виплати допомоги при звільненні тощо, а в майбутньому – гідний розмір пенсії. Даний законопроект після погодження та затвердження на засіданні  уряду буде надісланий на розгляд парламенту.

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України у своїй відповіді зазначає, що передбачається збереження державного регулювання цін на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб'єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку (електроенергія, газопостачання, житлово-комунальні послуги, загальнодоступні поштові, телекомунікаційні та транспортні послуги, окремі ключові споживчі товари).

            На даний момент міністерством здійснюється впорядкування переліку цих товарів і послуг та уточнення способів (методів) державного цінового регулювання. Зокрема, вже підготовлений відповідний проект акта Уряду, який передбачає викладення у новій редакції нормативних положень постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 стосовно повноважень органів виконавчої влади та державних колегіальних органів щодо регулювання цін (тарифів).

            Стосовно цінової ситуації на ринку фармацевтичної продукції  Мінекономрозвитку зазначає, що відповідно до Закону України "Про ціни і ціноутворення" (далі - Закон) Кабінет Міністрів України визначає перелік товарів, державні регульовані ціни на які затверджуються відповідними органами виконавчої влади, якщо інше не визначено законом. Відповідно до підпункту 3 частини 1 статті 5 та абзацу 1 частини 1 статті 12 цього Закону, державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб'єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.

 Міністерство відзначає, що на ринку фармацевтичної продукції склалася цінова ситуація, що має тенденцію до зростання. Основним чинником підвищення цін на цю продукцію є нестабільність курсу іноземних валют по відношенню до гривні. Водночас, з метою забезпечення населення лікарськими засобами за доступними цінами, Уряд приділяє постійну увагу питанню стабілізації цінової ситуації у сфері виробництва та реалізації лікарських засобів.

 Враховуючи істотну соціальну значущість лікарських засобів, Кабінет Міністрів України постановами від 17.10.2008 № 955 "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення" та від 02.07.2014 № 240 "Про референтне ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів" запровадив державне цінове регулювання: шляхом встановлення граничних постачальницько-збутових і торгівельних (роздрібних) надбавок на лікарські засоби,  включені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення, та шляхом декларування зміни оптово-відпускних цін на такі засоби, включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади і установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, з використанням механізму порівняльних (референтних) цін, встановлених у референтних країнах (країні походження продукції, Болгарії, Молдові, Польщі, Словаччині, Чехії, Латвії, Угорщині і Сербії) та в Україні.

           На думку Мінекономрозвитку, прийняття та реалізація цих актів створить умови для забезпечення населення лікарськими засобами за доступними цінами і зменшення бюджетних видатків на їх закупівлю.

           Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ), у своїй відповіді погоджується з висновками профспілок Дніпропетровщини, що встановлення лічильників природного газу є прерогативою держави. Відзначається, що правові, економічні та організаційні засади забезпечення всіх категорій споживачів вузлами обліку природного газу з метою запровадження повного комерційного (приладового) обліку природного газу визначені Законом України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» (далі - Закон).

   Відповідно до положення статті 6 Закону газорозподільні підприємства зобов'язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення. Згідно з графіками оснащення квартир і приватних будинків лічильниками газу, розробленими відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.04.2012 №259-р «Деякі питання забезпечення комерційного (приладового) обліку природного газу»,лічильники будуть встановлені газорозподільними підприємствами у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується: для підігріву води та приготування їжі (плита газова + газова колонка) - до 1 січня 2016 року, тільки для приготування їжі (плита газова) - до 1 січня 2018 року.

  Стосовно вирішення існуючої проблеми подвійної оплати за газ населенням повідомляється, що у зв'язку з тривалою відсутністю гарячого водопостачання у багатьох населених пунктах України, встановленням населенням цих населених пунктів електроводонагрівачів (бойлерів) та у зв'язку з численними зверненнями споживачів природного газу із зазначеного питання, НКРЕ підтримує пропозицію профспілок Дніпропетровщини щодо внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 08.06.19:96 № 619 «Про затвердження норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників».

  Головний розробник даної постанови - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України - повідомляє, що на виконання Доручення Кабінету Міністрів України від 27.06.2014 № 22262/1/1-14 та в рамках виконання підпункту 2 пункту 8 протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 17.07.2014р.№ 48 буде здійснено перегляд норм споживання природного газу населенням з урахуванням реальних обсягів його використання.  

 

 

                                                                                          Дніпропетровське обласне

                                                                                              об’єднання профспілок