222836060 131826 4946703524325603154

Однією з гострих проблем, що зачіпає інтереси населення України є неузгодженість політики доходів з ціновою політикою в енергетичному секторі та сфері комунальних послуг. Після запровадження повномасштабних ринків електричної енергії та природного газу відбувається значне підвищення цін на енергоресурси та тарифів на комунальні послуги. Які кроки здійснюють профспілки, щоб не допустити погіршення становища працівників у зв’язку з коливанням цін та тарифів. З цим запитанням ми звернулися до Голови СПО обєднань профспілок, Голови Федерації профспілок України Григорія Осового.  

 - Це дійсно суспільно важливе та чутливе для людей питання, - зазначив Григорій Осовий . – І профспілки пильно контролюють ситуацію з цінами та тарифами, на енергоносії щоб не допустити погіршення соціально-економічного захисту працівників та членів їх сімей. Це питання було і серед цілей, визначених Стратегією діяльності ФПУ на 2021-2026 роки, затвердженою на VIII З’їзді ФПУ. СПО об’єднань профспілок, Федерація профспілок України в діалозі із соціальними партнерами в Уряді та роботодавцями постійно обговорюють ці питання, вносять їх в угоди на національному рівні. Зокрема, це стосується таких питань, як субсидії, пільги,  заборгованості по оплаті житлово - комунальних послуг.     

Профспілки, як представники найманих працівників, активно відстоюють їх інтереси і в цьому питанні. Ситуація з цінами та тарифами на енергоносії неодноразово розглядалось на засіданнях СПО об’єднань профспілок, Ради та Президії ФПУ. Досить нагадати постанову Президії ФПУ від 14 січня 2021 року «Про позицію Федерації професійних спілок України щодо неприпустимості підвищення цін на природній газ, тарифів на електроенергію та комунальні послуги в умовах пандемії та низького рівня доходів населення»» та протокольне рішення Ради ФПУ від 30 червня цього року.

- А що конкретно передбачається цими рішеннями?

- Президія і Рада, проаналізувавши ситуацію, дали конкретні доручення. Так після розгляду зазначеного питання на засіданні Ради ФПУ було запропоновано Профспілці працівників атомної енергетики та промисловості України, Профспілці працівників газових господарств України, Профспілці працівників енергетики та електротехнічної промисловості України, Профспілці працівників нафтової і газової промисловості України визначитись з кандидатурами на обрання до Громадської ради при НКРЕКП та підготовки та подання відповідних документів. Від СПО об'єднань профспілок теж делегуються представники для обстоювання іеикпксів споживачів послуг.

Одночасно, з метою недопущення невілювання росту середньої заробітної плати ростом цін на природний газ та електроенергію та житлово-комунальних тарифів ФПУ були відправлені листи до Прем’єр-Міністра України Дмитра Шмигаля та Голови Верховної Ради України Дмитра Разумкова з низькою відповідних пропозицій.

Однією з пропозицій профспілок є створення у державних сховищах національного резерву природного газу власного видобутку для мінімізації негативних впливів ринкових цінових піків на населення та суб’єктів господарювання, які надають послуги громадянам з постачання теплової енергії та гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення.  

- А влада реагує на пропозиції профспілок, прислухається до них?

- Ось вам самий останній приклад, який свідчить, що непохитна та послідовна позиція профспілок щодо стримання необґрунтованого росту цін та підтримка громадськості вимусила Уряд вжити відповідні кроки. Так на засідання Кабінету Міністрів України 11 серпня цього року прийнято рішення згідно, з яким з 1 жовтня для населення, що споживає електроенергію менше 250 кВт*год на місяць, тариф знизиться на 14% - до 1,44 грн. Одночасно компанія «Нафтогаз України» зафіксовала на весь опалювальний сезон ціну на газ у тарифному плані «Комфортний Сезон» на рівні  ― 7,96 грн/куб. м із ПДВ без вартості розподілу (доставки).

Урядом було також враховано профспілкову пропозиції, яка полягає у тому, що при наданні житлової субсидії на період карантину збільшені у 2020 році на 50 відсотків соціальні нормативи будуть і надалі діяти в регіонах з «червоним» рівнем епідемічної небезпеки. де існують певні обмеження на пересування в транспорті, широко використовується дистанційна робота,  

Але, на нашу думку, такі заходи не вирішують проблеми. Необхідні більш ефективні підходи. Тому робота у зазначеному напрямку триває.  Є декілька шляхів стабілізації ситуації на енергетичному ринку По-перше, це глибока модернізація виробництва і докорінне зменшення втра, які потім  лягають додатковим тягарем в платіжках споживачів. Досить сказати, що втрати електроенергії в мережах досягають 10 відсотків або 20 млрд. гривень. По-друге, збільшення видобутку газу АТ "Укргазвидобування", щоб обійтися без його імпорту по високим цінам. По-третє, масштабне впровадження енергозбереження по всій системі споживання енергоресурсів і кожній домівці. І, нарешті, виским ринковим цінам на енергоносії мають віжповідати високі європейські зарплати і пенсії.        

 - Григорію Васильовичу, відомо, що зараз, відповідно до  Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», більш питань цін і тарифів, регуляції відносин між постачальниками та споживачами електроенергії, газу, житлово-комунальних послуг передаються на місця. Як, на вашу думку, мають діяти в цієї ситуації територіальні обєднання профспілок?    

- Це питання особливо актуально у зв’язку з наближенням  опалювальний сезон. На ринку комунальних послуг повноваження щодо встановлення тарифів на теплову енергію та комунальні послуги (зокрема, на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення) розподілені між НКРЕКП, та органами місцевого самоврядування. На теперішній час органи місцевого самоврядування мають повноваження встановлювати тарифи для 1421 підприємства сфери теплопостачання (98%) та 2495 підприємств сфери водопостачання та водовідведення (98%). Чинне законодавство дозволяє профспілкам відповідного рівня та їх об'єднання, що діють на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці співпрацювати з місцевими органами. На цьому ми акцентуємо увагу обласних профоб'єднань, які є членськими організаціями ФПУ.

Згідно зі статтею 9 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», «члени територіальної громади мають право ініціювати розгляд у раді (в порядку місцевої ініціативи) будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого самоврядування» і відповідно «місцева ініціатива, внесена на розгляд ради у встановленому порядку, підлягає обов'язковому розгляду на відкритому засіданні ради». Крім того, відповідно до Закону України «Про соціальний діалог в Україні» (статті 4 та 8) профспілки та органи виконавчої влади, що діють на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці можуть взаємодіяти шляхом укладання колективних договорів і угод.

Впевненний, що наші спільні зусилля щодо вирішення проблемних питань встановлення соціально доступних цін і тарифів на електроенергію, природний газ та житлово-комунальні послуги на загальнодержавному та місцевих рівнях, призведе до довго очікуваних результатів.

Беседу вів Олексій Петруня,

Прес-центр Федерації профспілок України