Європа не стала ближчою до вирішення проблеми експлуатації транскордонних працівників після того, як Європейська комісія представила сьогодні повідомлення про діджиталізацію соціального забезпечення.
Відсутність взаємопов'язаних систем соціального забезпечення в Європейському Союзі створює лазівку, яка дозволяє компаніям скорочувати витрати, уникаючи сплати внесків на соціальне страхування за своїх працівників.
У своєму Плані дій щодо соціальної складової на 2021 рік Європейська комісія взяла на себе зобов'язання: "Розпочати пілотний проект у 2021 році, щоб вивчити можливість запуску до 2023 року цифрового рішення для полегшення взаємодії між мобільними громадянами та національними органами влади".
Сьогодні Комісія перенесла дату завершення пілотного проєкту на 2025 рік і досі не оголосила, чи призведе це до прийняття якогось законодавства.
Це залишить працівників, профспілки та органи влади без конкретних інструментів, необхідних для ефективного використання та забезпечення прав на соціальне забезпечення в усьому ЄС.
Справи про шахрайство в сфері соціального забезпечення, порушені профспілками в Європейському управлінні праці:
Кільком морякам, які проживають у Бельгії і працюють на суднах під прапором Кіпру або Мадейри, було відмовлено в доступі до системи соціального забезпечення держави прапора. У майбутньому це матиме негативний вплив на їхнє право на соціальну допомогу, наприклад, допомогу по безробіттю.
Несплата або неповна сплата внесків на соціальне страхування для робітників з Італії, Румунії, Албанії, Косово та Єгипту, найнятих італійським субпідрядником для будівництва торгового центру Rive Gauche в Шарлеруа.
Група з 31 будівельника з Боснії та Хорватії була відряджена словенською компанією до Австрії. Компанія не дотрималася словенського законодавства щодо реєстрації відряджених робітників. Це може мати серйозний вплив на їхнє соціальне забезпечення та пенсійні внески після повернення.
Заступник генерального секретаря ЄКПО Ізабель Шьоманн заявила:
"Ефективна координація соціального забезпечення є необхідною умовою для належного функціонування свободи пересування, що забезпечує справедливу мобільність для працівників.
Нинішня відсутність цифрових інструментів для транскордонного правозастосування означає, що компаніям вдається уникати своїх зобов'язань зі сплати внесків на соціальне страхування, що має серйозні наслідки для мобільних працівників, коли вони хворіють, стають безробітними або виходять на пенсію.
Комісія вже витратила два роки на "розслідування" цього скандалу, і тепер вони відклали це питання в довгу шухляду, щоб ним займалася наступна комісія.
Неспроможність висунути будь-які конкретні пропозиції щодо закриття лазівок і надалі дозволить експлуатувати найбільш вразливих працівників.
Досвід показує, що цифрові рішення для справедливої мобільності знаходяться в межах досяжності, але це вимагає, щоб Комісія, а також держави-члени відігравали свою роль, забезпечуючи наявність необхідних ресурсів та інфраструктури.
За наявності належної політичної волі можна діяти швидко. У 2021 році менш ніж за шість місяців вдалося розробити і впровадити цифровий сертифікат ЄС з COVID на всьому континенті. Це різко контрастує з відсутністю дій Комісії щодо цифрового соціального забезпечення за той самий період".
Джерело:https://www.etuc.org/en/pressrelease/commission-delays-digital-social-security
Переклад -
Департамент міжнародних зв’язків апарату ФПУ