250624 09

Європейська соціальна хартія часто була бідною родичкою Європейської конвенції з прав людини. Це може змінитися.

 

Система, пов’язана з Європейською соціальною хартією (ЄСХ), інструментом Ради Європи (РЄ), переживає критичний момент. Через шістдесят три роки після прийняття первинної Хартії в 1961 році, майже 30 років після перегляду Хартії в 1996 році, оновленої і розширеної, і 25 років після створення механізму колективних скарг, система нарешті починає діяти сама по собі.

ЄСХ часто називають «соціальною конституцією» Європи. Однак соціальні права, Хартія та пов'язані з нею механізми правозастосування історично були маргіналізовані в рамках РЄ, що складається з 46 держав-членів. Сильна – навіть майже виняткова – зосередженість організації на переважно громадянських і політичних правах у Європейській конвенції з прав людини (ЄКПЛ) та на роботі Європейського суду з прав людини призвела до того, що система Хартії залишилася поза увагою, їй бракує ресурсів та участі держав.

Враховуючи «прогалину в соціальних правах», яку ЄСХ заповнює в європейському законодавстві з прав людини, це стало поганою новиною для захисту цих прав в Європі. ЄКПЛ включає аспекти, пов’язані з соціальними правами, такі як право на освіту, сімейне і приватне життя та власність. Але суд дуже повільно враховує ці елементи у своїй практиці, особливо там, де держави не змогли вжити позитивних заходів, життєво важливих для забезпечення захисту соціальних прав.

Європейський стовп соціальних прав Європейського Союзу 2017 року не надає прав, які є юридично обов’язковими згідно з міжнародним правом. І хоча положення, викладені в главі IV Хартії основних прав ЄС про «солідарність», явно спираються на стандарти ЄСХ, залишається незрозумілим, чи є вони правами, що мають юридичну силу, чи просто «принципами».

На противагу цьому, ЄСХ, як в редакції 1961 року, так і в редакції 1996 року, встановлює широкий спектр фундаментальних соціальних прав, пов’язаних з працевлаштуванням, житлом, охороною здоров’я, освітою, соціальним захистом і добробутом. Ці права є більш детальними і широкими, ніж в аналогічних договорах Організації Об’єднаних Націй, включаючи Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права (до якого механізм розгляду скарг було додано лише у 2008 році). Вони є юридично обов'язковими згідно з міжнародним правом і застосовуються та контролюються Європейським комітетом з соціальних прав за допомогою процесів звітності та колективних скарг.

З 1998 року Комітет розглянув понад 190 колективних скарг – набагато більше скарг на порушення соціальних прав, ніж будь-який аналогічний міжнародний чи регіональний суд або квазісудовий орган. В рамках процесу звітування Комітет провів багато тисяч детальних оглядів зусиль (або невдач) держави щодо реалізації хартійних прав у законодавстві та на практиці. Проте цей «споріднений інструмент» ЄКПЛ не користується належною увагою та повагою, Хартія (та пов’язані з нею органи) часто розглядається як дуже далекий родич «сім’ї» РЄ з прав людини – її рідко запрошують на сімейні заходи і ігнорують навіть тоді, коли вона там присутня.

Зміна ситуації

Однак, що дуже позитивно, ситуація змінюється на краще. У вересні 2022 року Комітет міністрів РЄ, що представляє держави-члени, ухвалив пакет реформ процесу звітування. Під час підготовки цих реформ значна увага держав-учасниць була зосереджена на ЄСЗ, що викликало інтерес до системи та активізувало її діяльність.

Протягом останнього десятиліття спостерігається також значне і послідовне зростання уваги до системи з боку інших зацікавлених сторін: соціальних партнерів, міжнародних і національних неурядових організацій, правозахисних організацій ООН та інших. Серед іншого, це знайшло своє відображення у постійно зростаючій кількості колективних скарг та «паралельних звітів», які подаються в рамках процесу державної звітності. Поінформованість про Хартію неухильно зростає в громадянському суспільстві, а також серед науковців і політиків (хоча в цій сфері ще багато чого належить зробити).

«Нелюбима далека родичка» тепер також сприймається РЄ на найвищому політичному рівні. У травні 2023 року Хартії було відведено ключове місце в Рейк’явікській декларації, прийнятій на 4-у Саміті глав держав і урядів РЄ. У документі, який фактично є дорожньою картою для організації на найближчі роки, лідери заявили, що «соціальна справедливість має вирішальне значення для демократичної стабільності та безпеки», і підтвердили свою «повну відданість захисту та реалізації соціальних прав, гарантованих системою Європейської соціальної хартії».

Минулого місяця Комітет міністрів ухвалив рішення, «що підкреслює важливість Європейської соціальної хартії та її моніторингових процедур для захисту соціальних та економічних прав громадян по всій Європі» – це набагато сильніша заява про підтримку, ніж ті, що прозвучали на інших міністерських засіданнях. Ці ознаки політичного визнання були доповнені збільшенням ресурсів, виділених для системи ЄСХ.

Зростання ролі не обмежується лише контекстом РЄ. Декларація Ла-Юльп про майбутнє Європейської опори соціальних прав, прийнята в квітні під час головування Бельгії в ЄС, містить зобов’язання спиратися на ЄСХ у прагненні до соціальної Європи, стверджуючи, що «у просуванні соціальних прав ЄС повинен і надалі посилювати співпрацю з РЄ та просувати Європейську соціальну хартію». Це дуже відрізняється від декларації, прийнятої на Соціальному саміті ЄС 2021 року в Порту, в якій не було жодного посилання на ЄСХ, коли йшлося про імплементацію опори.

Життєво важливий зв’язок

Життєво важливий зв’язок між демократичною стійкістю і безпекою та соціальними правами стає все більш очевидним на тлі зростання популізму в Європі. Вибори до Європейського парламенту продемонстрували значний зсув у бік крайніх правих сил у більшій частині Європи, що, безсумнівно, принаймні частково зумовлено широким занепокоєнням громадськості падінням рівня життя. Уряди можуть і повинні сприймати Хартію як важливий інструмент для інформування та переорієнтації своєї роботи, гарантуючи, що демократія та управління не будуть підірвані недостатнім захистом соціальних прав.

ЄСХ забезпечує фундаментальну основу для прийняття рішень щодо законодавства, політики та ресурсів, спрямованих на житло, охорону здоров’я, працю та соціальний захист. Вона зобов’язує ставити потреби тих, хто опинився на межі соціальної та економічної нерівності, на перший план і в центрі уваги. Майбутня конференція високого рівня у Вільнюсі, присвячена Хартії, є ключовою можливістю для держав продемонструвати відданість тим правам, які безпосередньо пов’язані з виживанням, розвитком, добробутом і процвітанням людей в Європі, а також системі, яка їх захищає.

Народи Європи заслуговують не меншого.

Це друга із серії статей про Європейську соціальну хартію напередодні конференції у Вільнюсі.

Про Оіф Нолан

Оіф Нолан – президент Європейського комітету з соціальних прав Ради Європи, провідного європейського механізму моніторингу соціальних та економічних прав. Також є професором міжнародного права прав людини та директором Центру прав людини Ноттінгемського університету.

https://www.socialeurope.eu/european-social-charter-more-relevant-than-ever