ОХ1 

19 січня  2021 року під головуванням заступника Голови ФПУ Драпятого Є.М. проведена онлайн - нарада  з представниками членських організацій ФПУ, на якій відбулось обговорення законопроекту «Про безпеку та здоров’я працівників на роботі» (далі – законопроект), розробленого Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі – мінекономіки), а також результати розгляду на засідання Президії ФПУ 14.01.2021 питання подальшої участі ФПУ в опрацюванні відповідного законопроекту (Протокольне рішення Президії ФПУ 14.01.2021 року № П-31).

Під час наради учасники  заслухали  експертні висновки фахівців департаменту охорони праці Горюн Т.М. та Казакової Д.М., щодо законопроекту та його постатейний аналіз, попередні висновки та застереження членських організацій ФПУ.

Законопроєкт розроблено на заміну чинного Закону України «Про охорону праці» на виконання пункту 2 Плану заходів щодо реалізації Концепції реформування системи управління охороною праці, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.12.2018 № 989-р. 

На сьогодні законопроєкт офіційно не направлявся на погодження до СПО обєднань профспілок, а опрацьовується тристоронньою робочою групою, створеною Мінекономіки, до складу якої включено і представників ФПУ.

ОХ2

На думку профспілкової сторони, на сьогоднішній день редакція запропонованого Мінекономіки законопроєкту у порівнянні з чинними нормами Кодексу законів про працю України та Законом України «Про охорону праці» значно звужує зміст та обсяг існуючих прав працівників та профспілок, а окремі права, такі як право працівників на пільги та компенсації за важкі та шкідливі умови праці зовсім скасовуються.

У законопроекті не передбачена значна кількість зобов’язань роботодавця, зокрема щодо розроблення і реалізації комплексних заходів з охорони праці, мінімальних обсягів витрат на заходи з охорони праці (не менше 0,5 %  від фонду оплати праці), проведення обов’язкових медичних оглядів працівників, періодичного навчання тощо.

Крім того, законопроєктом не передбачені повноваження профспілок щодо захисту прав працівників на безпечні та належні умови праці, а також на здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про охорону праці, що є неприпустимим і порушує їх права та міжнародні норми.

Тому за попередніми висновками профспілкової сторони, редакція законопроєкту на сьогоднішній день не відповідає  Конституції України (статті 3, 22, 43 і 46), за нормами якої права громадян гарантуються і не можуть бути скасовані, а при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян.

Наголошуємо, що такі зміни безпосередньо суперечать і міжнародним нормам і зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, в яких визначено досягнення таких цілей, як покращення рівня забезпечення охорони здоров’я та безпечних умов праці, посилення можливостей соціальних партнерів та сприяння соціальному діалогу.

Про таку позицію вже заявила Профспілка трудящих металургійної і гірничодобувної промисловості України (далі – ПМГУ), декілька десятків підприємств цієї галузі, висловивши своє обурення щодо намагання влади порушити їх права та соціальний захист у сфері безпеки праці, направивши листи-звернення до Уряду, відповідних міністерств та установ.

З метою формування єдиної профспілкової позиції та вжиття ефективних заходів щодо недопущення зниження діючих норм та гарантій прав працівників на безпечні і здорові умови праці, їх належний соціальний захист, Президією ФПУ 14.01.2021 року прийнято рішення про створення профспілкової робочої групи з підготовки до 15 лютого 2021 року узагальнених профспілкових пропозицій  до  законопроекту, подання їх на затвердження СПО об'єднань профспілок, з подальшим направленням до Мінекономіки, секретаріату НТСЕР та Уряду для прийняття відповідних рішень.

Департамент охорони праці ФПУ