1

24 вересня 2024 року для представників громадських організацій, у тому числі профспілок, та медіа стартував курс «Прозорість у дії: корпоративна реформа, приватизація та громадський контроль», метою якої є інформування суспільства про цілі корпоративної реформи в Україні.

Як зазначив у вступному слові Олексій Соболев, перший заступник міністра економіки України, історично склалося, що в Україні багато державних компаній - більше 3 тис., і тільки 17 % працюють, приносять прибуток. Вже багато з них приватизовані, продані, але ресурс ще великий. Реформа є дуже важливою і головне завдання – залучення інвестицій. Коштів, які готові надійти в Україну часом більше, ніж Україна може освоїти. І необхідно щоб державний сектор ставав приватним або мав вміння і можливості для отримання західних коштів для того, щоб швидше відбудовуватися. Зробити управління держмайном ефективним – це і є вимога західних партнерів, одна з вимог для євроінтеграції, це одне із зобов’язань Меморандуму з МВФ, вимогою для вступу в Організацію економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), а також для Українського плану Ukraine Facility.

(До відома: Ukraine Facility — програма фінансової підтримки України від Європейського Союзу на 50 мільярдів євро у 2024-2027 роках, які будуть спрямовані на фінансування державного бюджету України, стимулювання інвестицій, а також технічну підтримку в реалізації програми).

Тобто від результатів цієї реформи залежить подальші інвестиції західних партнерів.

2

Олексій Соболев визначив, що є два основних напрямки корпоративної реформи:

  1. зменшити кількість підприємств державної власності шляхом передачі їх через прозорий механізм аукціонів в приватний сектор, щоб державна частка стала приватною;

Отже, приватному сектору дають можливість розвивати бізнес, вкладати інвестиції, оскільки у держави таких коштів немає.

  1. покращити управління державних підприємств, а саме стратегічні, які залишаться у державному секторі і не будуть приватизовуватися.

Як приклад успішної приватизації в рамках корпоративної реформи, Олексій Соболев навів приватизацію готелю «Україна» через прозорі аукціони.

Щоб будувати сучасну економіку, управляти ризиками, необхідно впровадити загально прийняту систему стратегічного управління державними активами. У зв’язку з чим був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного управління» від  22 лютого 2024 року № 3587-IX, набрав чинності 08.03.2024 р., який посилює наглядові ради.

3

Ідея така, що менеджмент компаній контролює наглядові ради, серед яких більшість незалежні, а членів наглядової ради контролюють такі органи, як наприклад, Кабінет Міністрів України. І цей порядок дуже регламентований.

Ігор Тимошенко, заступник голови Фонду державного майна, зазначив, що на сьогодні є 18 об’єктів великої приватизації. Як приклад успішної приватизації він також навів приватизацію готелю «Україна». 9 жовтня 2024 року заплановано приватизацію АТ "Об'єднана Гірничо-Хімічна Компанія", яке знайде нових і успішних власників. Наступним – санкційне майно ТОВ АЕРОК, у Кабінеті Міністрів України вже підготовлений проект, далі також санкційне майно – ТОВ Мотордеталь-Конотоп. І є плани на 2025 рік.

Ігор Тимошенко повідомив, що в Україні є 1383 об’єктів малої приватизації. Серед ефективних продажів об’єктів малої приватизації – готель «Козацький» за 400 млн. грн.

Наступний спікер – Вадим Грузін, керівник з питань корпоративного управління USAID/UKaid SOERA, повідомив, що у спадок від Радянського Союзу Україні дісталося багато державних підприємств. Зараз залишилося близько 3,5 тис. Неефективне управління зазначеними підприємствами призвело до збитковості.

На сьогодні близько 90 державних органів, міністерств, агенцій управляють цими підприємствами. Такій кількості складно ефективно управляти. В світі, на сьогодні,  не залишилося такої системи управління.

Також, Вадим Грузін зазначив, що починаючи з 2014 року почалися зміни в корпоративному законодавстві. Це було викликано тим, що система корпоративного управління була непрозорою, неефективною і незрозумілою. Це і був початок корпоративної реформи. Вона продовжувалася до 2021 року. Потім був період, коли не було ніяких кроків реформування. У 2021 році знов посилився інтерес до реформи.

4

В.Грузін пояснив причини чому існуюча система управління не працює, а саме:

- відсутність внутрішнього контролю;

- надмірне державне втручання;

- політизація управлінських рішень;

- брак довгострокового планування.

5

Наступний спікер, Олександр Лисенко, незалежний експерт з корпоративного управління, розповів про новели, які прийняті у Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного управління» від  22 лютого 2024 року № 3587-IX, набрав чинності 08.03.2024 р. щодо Наглядових рад.

Наступний вебінар курсу «Прозорість у дії: корпоративна реформа, приватизація та громадський контроль» заплановано на 08.10.2024 р.

Оксана Зайцева

Департамент правового захисту

апарату ФПУ