З метою приведення законодавчих актів України у відповідність до Закону України «Про адміністративну процедуру» Урядом був розроблений проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів у зв’язку з прийняттям Закону України «Про адміністративну процедуру» (№ 10161), яким зокрема передбачалося внесення змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» в частині виключення процедури легалізації.
При цьому, передбачалося, що створювана профспілка набуватиме прав юридичної особи (правоздатності і дієздатності) не з моменту затвердження статуту (відповідно до чинних положень), а з дня її державної реєстрації, на проведення якої державному реєстратору законом надається до 30 календарних днів (до 15 – основних і до 15 – додаткових).
Така новела законодавства, якою розносились у часі волевиявлення громадян щодо утворення профспілки та набуття останньою інституційної спроможності, істотно обмежувала б можливості захисту трудових і соціально-економічних прав та інтересів працівників через їх участь у профспілці, а також суперечила б частині третій статті 36 Конституції України, якою встановлено, що професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів.
Також, встановлення умови, яка пов’язує початок діяльності профспілки з моментом її реєстрації суперечить вимогам статті 7 Конвенцію Міжнародної організації праці про свободу асоціації та захист права на організацію № 87 оскільки по суті рівнозначно умові про попередній дозвіл на утворення профспілки.
Інші положення законопроєкту реєстр. № 10161 щодо внесення змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії» взагалі не були пов’язані з Законом України «Про адміністративну процедуру», оскільки не стосуються адміністративної процедури реєстрації профспілок та їх об’єднань як юридичних осіб.
На засіданні робочої групи, утвореної рішенням Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування (головний Комітет), з доопрацювання до другого читання законопроєкту реєстр. № 10161, представниками СПО об’єднань профспілок з наведених мотивів були висловлені категоричні заперечення проти внесення, передбачених цим законопроєктом, змін до Закону України «Про професійні спілки , їх права та гарантії діяльності».
Крім вказаного, СПО об’єднань профспілок письмово звернулось до головного Комітету з проханням врахувати при доопрацюванні до другого читання законопроєкту реєстр. № 10161 поправку народного депутата України Тимошенко Ю.В. (№ 113) щодо виключення із законопроєкту положень про внесення змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Згідно з опублікованими на сайті Верховної Ради України висновком та порівняльною таблицею до законопроєкту реєстр. № 10161, підготовленого до другого читання, зауваження та пропозиції від СПО об’єднань профспілок головним Комітетом враховані не були, а спірні положення законопроекту, запропоновані головним Комітетом в остаточній редакції.
За таких обставин, СПО об’єднань профспілок звернулось з проханням підтримати вищевказану поправку народного депутата України Тимошенко Ю.В. до депутатських фракцій і груп у Верховній Раді України.
10.10.2024 під час голосування у Верховній Раді України більшістю голосів парламентарів внесена народним депутатом України Тимошенко Ю.В. поправка, щодо виключення із законопроєкту положень про внесення змін до Закону України «Про професійні спілки , їх права та гарантії діяльності», була врахована.
Закон підписано Президентом України 13.11.2024 без пропонованих змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Департамент правового захисту ФПУ