1484562731 images

 

 

До проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», реєстр. № 6614 від 22.06.2017р.

 

1. Зберегти індексацію пенсій і щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення».

Пояснення. Законопроектом пропонується скасувати індексацію пенсій і щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві, що здійснюється згідно із Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» (індексуються суми пенсій і щомісячних страхових виплат у межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність). Передбачається, що буде лише щорічне підвищення пенсійних і страхових виплат. Зазначена пропозиція не підтримується, оскільки запропонована щорічна індексація (підвищення) не забезпечуватиме своєчасне відшкодовування подорожчання споживчих товарів і послуг та збереження достатнього життєвого рівня зазначеної категорії громадян. 

 

2. У період з 1 жовтня 2017 року по 31 грудня 2020 року при призначенні і перерахунку пенсій застосовувати величину оцінки одного року страхового стажу 1,35% (коефіцієнт страхового стажу), а з 2021 року передбачити коефіцієнт страхового стажу диференційовано залежно від тривалості страхового стажу: на рівні 1,0 при стажі від 15 до 25 років, 1,2 – при стажі від 25 до 30 років і 1,35 – при стажі від 30  років.

Пояснення. Зменшення коефіцієнта страхового стажу з 1,35  до 1,0 за кожний рік роботи призведе до зменшення розмірів нових пенсій, порівняно з тим, якби пенсії для них призначалися за чинними у даний час нормами законодавства. Зазначене не відповідає Конвенції №102 щодо забезпечення розміру пенсії за наявності 30 років стажу роботи у розмірі не менше 40% заробітку. Разом з тим, з метою зацікавлення особи в напрацюванні необхідного стажу для призначення пенсії та «детінізації» зайнятості пропонується розглянути питання щодо встановлення поступово з 2021 року (до зазначеної дати залишити діючій коефіцієнт 1,35) диференційованої шкали тривалості зазначеного стажу, при цьому дотримуючись положення щодо забезпечення пенсії за 30 років стажу не менше 40% заробітку.

 

3. Збільшення необхідного для призначення пенсії тривалості страхового стажу розпочати не з 25, а з 20 років, збільшуючи щорічно на один рік і обмежити 30 роками.

Пояснення. Законопроектом пропонується поступово збільшити необхідний страховий стаж з 15 до 35 років. При цьому передбачається встановити вихід на пенсію:

у 60 років – при наявності з 1 січня 2018 року стажу 25 років, який щороку  збільшуватиметься на один рік до 35 років з 2028 року;

у 63 роки – при наявності стажу роботи від 15 до 25 років, який щороку він збільшуватиметься на один рік і з 2028 року становитиме від 25 до 35 років;

у 65 років – починаючи з 2019 року при наявності страхового стажу від 15 до 16 років і щороку він збільшуватиметься на один рік і з 2028 року становитиме від 15 до 25 років.

Як видно, темпи збільшення тривалості страхового стажу до 25 років для призначення пенсії уже з 2018 року є досить швидкими, а підвищення до 35 років - завеликим. У зв’язку з проблемами на ринку праці у 90-х і 2000-х роках багато громадян матимуть проблеми з призначенням пенсії. Тому пропонується збільшення тривалості страхового стажу зробити більш повільними темпами, зокрема розпочати із збільшення необхідного для призначення пенсії з 2018 року на рівні 20 років і обмежити таке збільшення 30 роками. Такі пропозиції пом’якшують негативні зміни в пенсійному забезпеченні та відповідатимуть Конвенції МОП №102, якою передбачено  забезпечення пенсії при наявності 30 річного періоду сплати страхових внесків.

 

 

4. Залишити норми щодо можливості одночасного отримання потерпілими на виробництві (їх сім’ям) пенсії по інвалідності (по втраті годувальника) і щомісячної страхової виплати.

Пояснення. Особи з інвалідністю від нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання, отримують у теперішній час дві виплати: щомісячну страхову виплату відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування" у розмірі відшкодування заробітку залежно від ступеню втрати працездатності і пенсію по інвалідності в мінімальному розмірі.

Законопроектом передбачається, що особам з інвалідністю внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання може призначатися лише одна виплата за їх вибором – щомісячна страхова виплата втраченого заробітку або пенсія по інвалідності. Зазначена нова норма застосовуватиметься лише при призначенні пенсій і страхових виплат у зв’язку із страховими випадками, які настали після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій». Якщо потерпілі на виробництві вже отримували щомісячну страхову виплату і пенсію по інвалідності, то вони і надалі отримуватимуть одночасно дві виплати.

У такому порядку здійснюватимуться виплата пенсій і щомісячних страхових виплат у зв’язку з втратою годувальника, який помер (загинув) внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.

Враховуючи низькі розміри соціальних стандартів, зокрема затверджений Верховною Радою України прожитковий мінімум для непрацездатних осіб (з 1 травня ц.р. – 1312 грн.) майже вдвічі є меншим фактичного розміру прожиткового мінімуму (2493 грн.) доцільно залишити можливість одночасного призначення потерпілим на виробництві та профзахворювання страхової виплати втраченого заробітку і пенсії по інвалідності.

 

5. Залишити норми щодо дострокового виходу на пенсію жінкам, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Пояснення. У законопроекті серед категорій осіб, які користуються правом дострокового виходу на пенсію, не передбачаються жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей до 14-річного віку. Нині такі жінки користуються правом на пільгову пенсію незалежно  від  віку  та  наявного трудового стажу відповідно до пункту "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (постанова Кабінету Міністрів України від 16.05.1992 №244). Тому пропонується залишити і надалі призначення дострокових пенсій жінкам, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей.

 

6. Пропонується викласти в новій редакції норму щодо виходу на пенсію за вислугу років артистів театрально-концертних та інших видовищних закладів, підприємств і колективів при стажі творчої діяльності від 20 до 35 років за переліком та у порядку, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку.

Пояснення. Нині відповідно до пункту "ж" статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" артисти театрально-концертних та інших видовищних закладів, підприємств і колективів користуються правом на пенсію за вислугу років при стажі творчої діяльності від 20 до 35 років за переліком та у порядку, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, але не раніше досягнення 55 років.

 

7. Пропонується залишити існуючі норми з призначення пенсій за вислугу років, а питання щодо подальшого реформування цієї системи розглянути під час  запровадження професійних пенсійних систем.

Пояснення. Законопроектом скасовуються пенсії за вислугу років (крім артистів) для працівників освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, працівників льотного складу авіації та інших. Разом з тим, законопроектом зберігається можливість вийти на пенсію за вислугу років для зазначених вище категорій осіб, які на дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» вже набули вислугу років та стаж, необхідні для призначення пенсії за вислугу років. Для таких осіб пенсії за вислугу років призначатимуться за їх зверненням при дотриманні всіх умов, передбачених Законом України «Про пенсійне забезпечення».

Профспілковою стороною запропоновано до запровадження професійних пенсійних систем зберегти призначення пенсій за вислугу років для всіх категорій працівників.

 

8. При осучасненні пенсій з 1 жовтня 2017 року застосовувати середню заробітну плату в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчислену як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки (3764,40грн.) із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу у розмірі 1,35%.

Пояснення. Законопроектом передбачено, що пенсії, призначені до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», з 1 жовтня 2017 року будуть перераховуватися із застосуванням середньої заробітної плати в Україні, яка застосовується при призначенні пенсій у 2017 році – 3764,40 грн. (середня зарплата в країні за 2014-2016р.р.) із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу у розмірі 1,0 %. У разі коли внаслідок перерахунку розмір пенсії зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

 

9. Запровадити щорічне підвищення пенсій на 50% росту середньої заробітної плати в країні за попередні 3 роки та на 50 % індексу споживчих цін в попередньому році не з 2021 року, а з 2018 року.

Пояснення. Законопроектом передбачається, що у 2018 - 2020 роках підвищення призначених пенсій проводитиметься за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням фінансових можливостей бюджету Пенсійного фонду України. 

Починаючи з 2021 року пенсії щороку підвищуватимуться з урахуванням 50% показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50% показника зростання середньої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передують року, попереднього від року, в якому проводиться збільшення. Розмір, дата та порядок такого збільшення визначатимуться у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України.

Профспілковою стороною пропонується зазначене щорічне підвищення пенсій запровадити уже в 2018 році, а не в 2021 році.

 

10. Передбачити перегляд та індексацію пенсій, призначених за спеціальними законами (науковим працівникам, державним службовцям, іншим), у розмірах і порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Пояснення. Законопроектом передбачається «заморозити» призначені пенсії за іншими законодавчими актами. Тому профспілковою стороною запропоновано переглядати та індексувати ці пенсії в розмірах та порядку, який затверджуватиме Кабінет Міністрів України. Пропозиції пов’язані з тим, що розміри заробітної плати, зокрема працівників місцевих органів виконавчої влади, були низькими, а тому законодавством для них гарантувалась підвищені розміри пенсій, які в незначній мірі перевищували розміри пенсій на загальних підставах. Нині ці пенсії не підвищуються і не індексуються. Тобто цих людей покарали двічі – платили низьку зарплату (при цьому не можна було працювати за сумісництвом), а зараз «заморожені» їхні розміри пенсій.  

 

 

Управління соціального страхування

і пенсійного забезпечення апарату ФПУ