11 вересня 2013 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів. Було розглянуто 5 законопроектів з яких 4 Комітет запропонував взяти Верховній Раді України за основу. Це проекти законів про:
внесення змін до деяких законів України (щодо гарантування прав на справедливе пенсійне забезпечення та скасування деяких норм пенсійної реформи) (р.№ 2072а, н.д. П.Розенко та ін.), яким пропонується відновлення права громадян на справедливе пенсійне забезпечення (а саме норм. Що були чинними до дати набрання чинності Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи»), а також ліквідації низки невиправданих привілеїв у пенсійному забезпеченні високопосадових осіб передбачених законами України.
СПО об’єднань профспілок у цьому законопроекті підтримуються пропозиції, спрямовані на поліпшення умов та підвищення рівня пенсійного забезпечення працівників. Разом з тим, окремі норми законопроекту на переконання профспілок потребують доопрацювання. Так, у пункті 4 частини І проекту необхідно зазначити при досягненні якого віку набувають право на пенсію за віком наукові (науково-педагогічні) працівники, оскільки чинним законодавством не визначено таке поняття як «пенсійний вік». Запропоноване збільшення межі розміру пенсії лише для наукових (науково-педагогічних) працівників до рівня 90% середньомісячної зарплати буде несправедливим по відношенню як до всіх пенсіонерів, так і до одержувачів пенсій за спеціальними законами. Висловлено позицію, що має бути єдина верхня межа розміру пенсії для призначення пенсій за спеціальними законами. Єдиний підхід має застосовуватися і при визначенні порядку виплати пенсій за спеціальними законами у період продовження роботи на посадах, які дають право на такі пенсії. Потребує уточнення який показник середньої заробітної плати в країні застосовуватиметься при проведенні перерахунку пенсії із заробітної плати, визначеної у порядку, передбаченому частиною третьою – сьомою статті 24 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність». Необґрунтовано із чинної редакції цієї статті Закону пропонується вилучити норму, яка регулює порядок виплати достроково призначених пенсій науковим працівникам у період роботи до досягнення пенсійного віку. Оскільки в пенсійному законодавстві відсутній термін «державна пенсія», доцільно залишити чинну редакцію абзацу першого статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а в пункті 5 частини І проекту абзац перший вилучити. Не підтримується пропозиція збільшити максимальний розмір пенсії з десяти до дванадцяти розмірів прожиткового мінімуму, визначеного для непрацездатних осіб (абзац п’ятий пункту 5 частини І проекту). Таке збільшення максимального розміру пенсії, можливо, доцільно запропонувати лише для постраждалих осіб, віднесених до 1 категорії, оскільки їм пенсії встановлюються в розмірі відшкодування фактичних збитків. В абзаці сьомому пункту 12 частини І проекту доцільно зазначити при настанні якого віку особи набувають право на пенсійне забезпечення відповідно до Закону України «Про державну службу». Не підтримується пропозиція щодо збільшення необхідної для призначення такої пенсії тривалості стажу на посадах державних службовців та на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, оскільки внесена пропозиція погіршує умови пенсійного забезпечення зазначеної категорії працівників.
Автор законопроекту завірив членів Комітету, що при опрацюванні законопроекту до другого читання буде створено робочу групу, яка максимально врахує усі висловлені пропозиції до нього;
внесення змін до Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні" (щодо повних кавалерів ордена "За заслуги") (р.№ 2139а, н.д. П.Цибенко, В.Лютікова), яким передбачено внесення змін до статті 8 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні». Передбачивши. Що до осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, відносяться також повні кавалери ордена «За заслуги»;
внесення змін до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (щодо страхового стажу для призначення мінімальної пенсії) (р.№2997, н.д. В.Литвин та ін.), яким пропонується встановити мінімальний розмір пенсії за віком, передбачений абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», за наявності у чоловіків 30 років, а у жінок 25 років страхового стажу та внести зміни до розділу XV Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», якими передбачити поетапне підвищення величини страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, починаючи з 25 до 30 років страхового стажу для чоловіків і з 20 до 25 років страхового стажу для жінок в залежності від дати народження;
внесення змін до статті 1 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" щодо пенсійного забезпечення депутатів міських, селищних та сільських рад (р.№ 2366, н.д. О.Михайленко та ін.), що передбачає з 1 січня 2014 року надання права на пенсію за особливі заслуги перед Україною депутатам чотирьох та більше скликань міських рад міст республіканського значення АРК в Україні, п’яти і більше скликань міських рад міст районного значення, селищних та сільських рад в Україні та колишньої УРСР.
У той же час Комітетом не було підтримано альтернативний законопроект про внесення змін до Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" (щодо депутатів місцевих рад)
(р.№ 2366-1, н.д. О.Лукашук).
Департамент соціального діалогу
та соціального страхування