Про це зокрема йшлося на слуханнях у Комітеті Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів на тему: «Накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування як інструмент підвищення соціального захисту громадян», що відбулися 23 жовтня ц.р.
У засіданні взяв участь та виступив перший заступник керівника СПО профспілок, в.о. першого заступника Голови ФПУ Г.В.Осовий.
У вступному слові голова Комітету Сушкевич В.М. охарактеризував існуючий стан пенсійної системи. Зокрема, було зазначено, що солідарна система переживає системну кризу, оскільки функціонує в умовах високого демографічного та фінансового навантаження. Реформи, які були проведені в 2011 році (підвищення пенсійного віку для жінок; збільшення тривалості страхового стажу, необхідного для призначення пенсії; тощо) не вирішили проблем пенсійної системи, зокрема, низького рівня пенсійного забезпечення, поглиблення дефіциту бюджету Пенсійного фонду України, недостатньої диференціації розмірів пенсій в залежності від трудового вкладу, диспропорції у розмірах пенсій, призначених у різні роки, збереження привілейованих спеціальних умов пенсійного забезпечення для окремих категорій пенсіонерів.
Вже сьогодні кількість отримувачів пенсій зрівнялася з числом осіб, які сплачують внески до Пенсійного фонду України. Питома вага пенсійних видатків у ВВП в Україні є однією з найвищих у світі, а розміри дотацій з держбюджету до доходної частини Пенсійного фонду щороку зростають, досягши критичної межі. Реальний дефіцит бюджету Пенсійного фонду України в 2012 році становив 27,2 млрд. грн., осяг непогашених позик минулих років - 37,2 млрд. грн. Економія коштів, отримана в 2012 році від запровадження Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», становила всього 2,6 млрд. грн. Досі не вирішеним залишається питання фінансування Пенсійним фондом виплат, які суперечать принципам пенсійного страхування.
У ході дискусії виступили представники Мінсоцполітики і Пенсійного фонду. З питання запровадження накопичувальної системи висловилися також представники Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Національного банку України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг та інші.
Представник Світового банку висловив думку про те, що наразі в Україні не створено умов для успішного управління та забезпечення належного функціонування багаторівневої пенсійної системи.
Г.В.Осовий, виступаючи на слуханнях, привернув увагу присутніх до позиції профспілок, яка полягає у тому, що запровадження накопичувальної системи пенсійного забезпечення може бути успішним у високорозвинених країнах зі стійкою фінансовою системою. Для країни, що розвиваються, зокрема, з перехідною економікою, до яких відноситься й Україна, це є ризиковою справою.
Щоб запровадити 2-й рівень пенсійної системи потрібно створити певні передумови, а саме:
- має бути стійкий економічний розвиток країни, що підтверджують і міжнародні експерти, не менше 3% приросту ВВП на рік;
- дефіцит Державного бюджету має бут не більшим 1%;
- рівень інфляції не має перевищувати 3-5%;
- Пенсійний фонд, що фінансує солідарну систему, має бути бездефіцитним.
Також, на переконання профспілок, потрібен достатньо високий рівень зарплати, у протилежному випадку відрахування на пенсійний рахунок у розмірі 2-7%, як це передбачено законодавством України, з невеликої зарплати втрачають сенс, бо навіть за багато десятків років, не можна бути зосередити необхідної суми коштів, достатньої для життя на пенсії.
Через це, думка профспілок полягає у наступному: - сьогодні потрібно зосередити зусилля на модернізації існуючої солідарної системи пенсійного забезпечення, на усуненні несправедливості, що існують в цій системі на сьогодні, на розширенні сфери зайнятості населення, легалізації трудових відносин, детенізації економіки, бо саме там зосереджено додаткові ресурси надходження до Пенсійного фонду.
В результаті обміну думками учасники дискусії дійшли спільних висновків про те, що з 1 січня 2014 року запровадження накопичувальної системи, як це пропонується низкою законопроектів, передчасне, цьому мають передувати помітне пожвавлення економіки України, а також системні організаційні заходи, серед яких, насамперед:
- скорочення дефіциту та збалансування бюджету Пенсійного фонду України, звільнення солідарної системи пенсійного страхування від невластивих для неї видатків (доплат до мінімального розміру пенсій (різниця між мінімальним розміром пенсійної виплати та розміром пенсії, виходячи із тривалості страхового стажу і заробітку);
- поліпшення стану фінансового ринку (фінансової інфраструктури, регулювання та управління державним боргом);
- створення умов гарантування повернення та збереження коштів населення, які накопичуватимуться на другому рівні системи пенсійного забезпечення у випадку зловживань приватних і державних накопичувальних фондів;
- створення умов для офіційного працевлаштування населення на конкурентоспроможному ринку праці тощо.
Довідково:
В Україні має бути запроваджено трирівневу систему пенсійного забезпечення: 1- солідарну систему загальнообов’язкового державного соціального страхування; 2- накопичувальну систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування; 3 - систему недержавного пенсійного забезпечення.
На сьогодні діють перший і третій рівень. Запровадження другого рівня було перенесено на більш пізній час – до виконання встановлених законодавчими актами відповідних соціально-економічних умов, зокрема, пов’язаних з інвестуванням накопичених коштів, їх збереження та здійснення пенсійних виплат.
Третій рівень, або система недержавного пенсійного забезпечення давно діє в Україні, але не набула широкого застосування із-за великої недовіри пересічних українців до фінансових інститутів країни.
Протягом 2013 року на засіданні Робочої групи з подальшого удосконалення пенсійної системи, створеній при Мінсоцполітики, декілька разів розглядалось питання щодо можливих строків запровадження другого рівня та внесення деяких змін щодо запровадження та функціонування цієї системи.
У березні і червні ц.р. до Верховної Ради України народними депутатами України внесено два законопроекти (реєстр. №2588 від 10.03.2013; №2418а від 25.06.2013), якими пропонується запровадити обов’язкову накопичувальну систему з 1 січня 2014 року.
Департамент соціального діалогу
та соціального страхування апарату ФПУ,
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ