pic15993

На розгляді Верховної Ради України наразі знаходяться законопроекти №8331 та №13167, якими передбачається покладення на Пенсійний фонд України управління соціальним страхуванням на випадок безробіття, призначення та виплату допомоги по безробіттю та інші питання.

А які проблеми сьогодні існують у страхуванні на випадок безробіття?

На це та інші питання відповідає керівник Управління соціального страхування і пенсійного забезпечення апарату ФПУ Володимир Максимчук.

- Соціальне страхування на випадок безробіття є одним із 5 видів соціального страхування, які мали бути запроваджені в Україні відповідно до Основ законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування (1998р.). Проте на сьогодні запроваджено лише чотири види соціального страхування – пенсійне, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та профзахворювання, на випадок безробіття. Не запроваджено ще загальнообов’язкове державне медичне соціальне страхування. За кожним видом соціального страхування передбачалось створення самостійного Фонду для управління відповідним видом страхування. Проте на відміну від інших фондів соціального страхування функції виконавчої дирекції Фонду соціального страхування на випадок безробіття поклали на державну службу зайнятості. Така практика є в окремих країнах, коли державна служба зайнятості наряду з виконанням своїх функцій з надання громадянам різних послуг з працевлаштування також виконує функції виконавчої дирекції Фонду соціального страхування.

  Протягом минулого часу профспілкова сторона постійно звертала увагу державних органів на те, що за рахунок страхових коштів у соціальному страхуванні на випадок безробіття здійснюються видатки, які повинні провадитися за рахунок державних коштів, і щорічно обсяг таких видатків збільшувався. Так, за два останні роки із бюджету Фонду державного соціального страхування на випадок безробіття вилучено до державного бюджету 15 млрд грн. У 2024 році при загальних доходах Фонду 27,3 млрд грн, видатки на страхові виплати становили лише 2,1 млрд грн, тобто 7,6 % всіх коштів. Водночас на мікрогранти та гранти на створення або розвиток власного бізнесу спрямовано 4,1 млрд грн, на утримання Державної служби зайнятості - 2,9 млрд грн, громадські та суспільно корисні роботи – 1,5 млрд грн, надавалися відповідні компенсації роботодавцям, пов’язані з працевлаштуванням осіб та облаштуванням робочих місць тощо. Можна було б розумінням віднестися якби, наприклад, на страхові виплати спрямовувалось 60-70% бюджету Фонду, а решта на інші видатки. Але якщо на страхові виплати спрямовується лише 7% бюджету, то вже виникають певні запитання.

- Але наскільки відомо, в інших країнах також за рахунок коштів фонду соціального страхування на випадок безробіття фінансуються соціальні послуги з працевлаштування безробітних, різні активні програми зайнятості.

Відповідно до положень Конвенції МОП №88 та Рекомендації МОП №83 держава має утримувати (забезпечувати утримання) безплатної державної служби зайнятості, персонал якої складається з державних службовців, мають бути забезпечені асигнування з боку уряду цій службі достатніх коштів для виконання її функцій, пов’язаних з працевлаштуванням громадян, а також забезпечуватися співробітництво державної служби зайнятості зі службами, які займаються страхуванням і надання допомоги на випадок безробіття. Тобто, служба зайнятості і Фонд соціального страхування, це різні організації і різні в них функції. У тих країнах, в яких управління страхуванням на випадок безробіття покладається на державну службу зайнятості, бюджет Фонду формується із страхових внесків роботодавців і працівників, а також асигнувань з державного бюджету. При цьому асигнування з державного бюджету до фонду соціального страхування на випадок безробіття в інших країнах становить у середньому 20-25 відсотків всього бюджету фонду. З урахуванням цього досвіду створювався Фонд соціального страхування на випадок безробіття і в Україні. Після запровадження зазначеного виду страхування (2001р.) спочатку передбачалися відповідні асигнування з державного бюджету. Це були невеликі кошти, але вбачалось, що поступово обсяг коштів буде збільшуватися і згодом вони покриватимуть і утримання державної служби зайнятості, і надання різних соціальних послуг. Проте, на жаль, через декілька років після створення Фонду соціального страхування на випадок безробіття було припинено асигнування з державного бюджету і на теперішній час бюджет Фонду формується лише за рахунок страхових внесків роботодавців. Таким чином, за рахунок страхових внесків нині фінансуються не тільки страхові виплати по безробіттю, а й утримання державної служби зайнятості і різні послуги.     

20240314 141400

- На період воєнного стану знижено рівень соціального захисту безробітних. Крім того є проблеми з наданням страхових виплат і соціальних послуг за іншими видами страхування.  

Так, справді, на період воєнного стану зменшено тривалість виплати допомоги по безробіттю до 90 календарних днів (для осіб передпенсійного віку – не більше 360 календарних днів), а розмір допомоги по безробіттю обмежено мінімальним розміром заробітної плати. Розміри пенсій низькі, мінімальна пенсія – 2361 грн (з адресною доплатою -3038 грн), середня пенсія – 6341 грн, що є нижче фактичного розміру прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб – 6898 грн (у цінах квітня ц.р.). З 2023 року знижено рівень соціального захисту потерпілих від нещасного випадку на виробництві, які вже за власні кошти оплачують значну частину свого лікування, придбання медичних засобів, ліків, а також мають проблеми з протезуванням та отриманням інших соціальних послуг. Тому страхові кошти є вкрай необхідними у системі соціального страхування і пенсійного забезпечення. Страхові внески – це кошти для застрахованих осіб для їх матеріального забезпечення і надання необхідних соціальних послуг у випадку настання різних страхових випадків, а не кошти для бізнесу.

- Можливо потрібно перерозподілити розмір єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціального страхування за видами соціального страхування?

Внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування є єдиним, це 22% фонду оплати праці, а потім цей внесок розподіляється за видами соціального страхування. При цьому питання пенсійного страхування, страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатністю та від нещасного випадку на виробництві – за Мінсоцполітики, а питання державної служби зайнятості та відповідно Фонду соціального страхування на випадок безробіття – Мінекономіки. Тому зрозуміло, що узгоджувальні процеси відповідних змін є складними. Разом з тим, на 2024 рік було знижено частку єдиного соціального внеску на страхування на випадок безробіття з 4,8058 до 3,1933 суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та продовжено цей розмір і на 2025 рік. Зараз Мінсоцполітики підготовлено проект змін щодо перерозподілу суми єдиного внеску, запропонувавши встановити на 2025 рік частку внеску на страхування на випадок безробіття у розмірі 2,2547.

- Яка позиція ФПУ до змін, запропонованих законопроектами №8331 та №13167?

Законопроекти різні. Проектом №8331 передбачається ліквідація Фонду соціального страхування на випадок безробіття і управління цим видом страхування покладається на Пенсійний фонд, а фінансування утримання Державної служби зайнятості та надання відповідних послуг по працевлаштуванню громадян пропонується здійснювати за рахунок коштів Державного бюджету України. Водночас проект №13167 пропонує збереження Фонду соціального страхування на випадок безробіття, але призначення і виплату допомоги по безробіттю передати Пенсійному фонду України. Цим же проектом (№13167) передбачається збереження і надалі фінансування за рахунок страхових коштів утримання служби зайнятості, всіх послуг по працевлаштуванню громадян, а також за рахунок коштів соціального страхування на випадок безробіття здійснювати оплату Пенсійному фонду за виконання функцій у сфері соціального страхування на випадок безробіття. В обох законопроектах є як позитивні, так і негативні пропозиції. СПО об’єднань профспілок у своїх висновках до законопроектів зазначив, що вони потребують суттєвого доопрацювання.  

Пресцентр ФПУ