Народними депутатами України внесено на розгляд Верховної Ради України низку законопроектів, якими пропонується відновити фінансування за рахунок коштів соціального страхування оздоровчі заходи, зокрема лікування в санаторно-курортних закладах, санаторіях-профілакторіях, оздоровлення дітей. Це стало першим кроком до реалізації ініціативи Федерації профспілок України з цього питання.
Обурення членів профспілок викликало прийняття 28 грудня 2014 року Закону України «Про реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізацію фонду оплати праці», що набрав чинності з 1 січня 2015 року. Цим законом фактично скасовано всі соціальні послуги, які надавалися за рахунок коштів соціального страхування з тимчасової втрати працездатності - це санаторно-курортне лікування застрахованих осіб і членів їхніх сімей, часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв, оздоровлення дітей, фінансування ДЮСШ, придбання дитячих новорічних подарунків. Залишено лише соціальні послуги з оплати лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм. А це лише 7 % від того, що було у 2014 році.
Зміни прийнято незважаючи на категоричну позицію ФПУ щодо необхідності збереження оздоровчих заходів як виду профілактики захворювань серед застрахованих осіб. З метою відновлення фінансування соціальних послуг за рахунок коштів соціального страхування Федерацією профспілок України було підготовлено та направлено відповідні законодавчі пропозиції Адміністрації Президента України, Уряду, керівникам парламентських фракцій. Крім того, ці пропозиції надані окремим народним депутатам України для можливого їх внесення до Верховної Ради України. Федерація профспілок України наголошувала, що жодна з країн СНД і далекого зарубіжжя не мають такої розвиненої санаторно-курортної мережі, яка створена в Україні, зокрема, в системі профспілок. Починаючи з моменту свого створення з 1991 року санаторно-курортна система профспілок України проводила цілеспрямовану роботу не тільки по збереженню існуючого оздоровчого та лікувально-діагностичного потенціалу, але й по його нарощуванню та модернізації.
Основним напрямом та кінцевим результатом діяльності системи санаторно-курортних оздоровниць є зміцнення здоров’я населення, зниження і попередження росту випадків інвалідності, таке лікування допомагає скоротити терміни тимчасової непрацездатності, зміцнення здоров’я підростаючого покоління хронічних хворих і інвалідів, збереження трудового потенціалу країни. У випадку, коли застраховані особи позбавляються профілактики захворювань, це призводить до суттєвого росту захворюваності та зростання видатків, наприклад, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за статтею «Виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності».
Декілька цифр. Потрібно зазначити, що за період 2011-2013 року в системі проліковано близько 800 тисяч громадян. Майже в 200 санаторно-курортних закладах, де працює понад 16 тисяч працівників, за рахунок коштів соціального страхування щорічно лікувалися більше 250 тисяч осіб (крім окремих років). У 60 санаторіях-профілакторіях підприємств та 63 навчальних закладів оздоровлювались більше 92 тисяч осіб. За рахунок коштів соціального страхування частково фінансувалися 582 дитячо-юнацьких спортивних шкіл, в яких займалось 160 тисяч дітей, щорічно придбавалось більше 4,4 млн. дитячих новорічних подарунків. У дитячих оздоровчих закладах щорічно за рахунок коштів соціального страхування оздоровлювалось близько 250 тисяч дітей.
На жаль, Міністерство соціальної політики України відповіло, що згідно з європейськими стандартами санаторно-курортне лікування є невластивим для страхових фондів. В той же час, як бачимо, народні депутати підійшли до цього питання більш фахово та із розумінням глибини проблеми, оскільки профілактика захворювань, до якої відноситься санаторно-курортне лікування та оздоровлення, якраз є тими соціальними послугами, що передбачені у європейських нормах.
Народними депутатами України Лапіним І.О., Лавриком О.В., Співаковським О.В., Гордеєвим А.А., Хлань С.В., внесено на розгляд Верховної Ради України низку законопроектів (реєстр. №№ 1865, 2245, 2296), якими пропонується відновити фінансування за рахунок коштів соціального страхування оздоровчі заходи, зокрема лікування в санаторно-курортних закладах, санаторіях-профілакторіях, оздоровлення дітей.
Коментар Голови Федерації профспілок України Григорія ОСОВОГО:
- Перш за все, хочу висловити щиру вдячність авторам внесених законопроектів і, зокрема, керівнику депутатської фракції Партії «Блок Петра Порошенка» Юрію Луценку за розуміння та підтримку. Профспілки, як законні представники застрахованих осіб, намагалися не допустити ліквідації фінансування оздоровчих заходів за рахунок коштів соціального страхування, у тому числі під час доопрацювання законопроекту «Про реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізацію фонду оплати праці» в Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення. На жаль, при прийнятті Закону інтереси застрахованих осіб не були враховані. Законопроект було внесено до Верховної Ради без обговорення із профспілками і роботодавцями, як сторонами управління страховою системою і платниками страхових внесків. Тобто було повністю проігноровано принципи соціального діалогу, відкритості і прозорості дій з боку влади. Хоча відомо, що страхові внески не є коштами Державного бюджету.
Поставимо питання: хто від цих нововведень виграв? Застраховані особи – ні. Біля 3 мільйонів працівників зайнято на роботах із шкідливими та важкими умовами праці, більшість з них внаслідок характеру своєї праці потребують періодичного лікування та оздоровлення, втратили нині таку можливість. Інші працівники, зокрема, працюючі інваліди – теж. У результаті це призведе до росту захворюваності та зростання видатків Фонду на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Потерпають також трудові колективи десятків оздоровниць, де працюють кваліфіковані фахівці. Керівництво санаторно-курортних закладів змушене приймати антикризові заходи – скорочення персоналу, переведення їх на скорочений графік роботи, надання безоплатних відпусток, скасування виплат тощо. У результаті руйнується унікальна, з урахуванням природно-кліматичних умов країни, система санаторно-курортного лікування, яку відновити буде вкрай складно, а то й неможливо.
Втрати несе й держава. Бо від працюючих санаторіїв щорічно отримувала податків майже на 500 млн. грн..
Такі непродумані дії несуть значну шкоду для економіки в цілому, адже руйнується така суспільно важлива галузь соціального спрямування. Україна в очах міжнародної спільноти втрачає імідж країни, що досі послідовно просувалась по шляху побудови цивілізованого соціального діалогу в усіх сферах суспільного життя, включаючи такий важливий напрямок, як забезпечення конституційного права на соціальний захист через інститут державного соціального страхування.
Крім того до трудової діяльності на підприємства повертаються учасники антитерористичної операції, більшість з яких потребують лікування. В нинішніх умовах відсутності відповідного фінансування Фондом соціального страхування це стає неможливим.
Через декілька місяців наступить традиційний літній оздоровчий сезон для школярів. Таж сама проблема, без фінансової підтримки Фонду його може бути зірвано, бо як свідчить аналіз в місцевих бюджетах виділено надто мало коштів.
Потрібно владі і бізнесу нарешті усвідомити, що збереження життя і здоров’я кожної працюючої людини, збільшення тривалості трудової активності має стати чи найголовнішим в умовах , що склалися в країні.
Які ж це умови? З понад 43 млн. населення країни нині мають штатну роботу лише 8 млн., сплачують внески на соціальне страхування 10.3 млн. Тоді як чисельність тільки пенсіонерів становить 12.5 млн. А ще потрібно утримувати непрацездатних членів сім’ї, сплачувати податки на оборону, утримання державного апарату, інші загальнодержавні потреби. Тож цілком зрозуміло, що ставлення до працюючої людини, оцінка значимості праці і плата за працю мають бути докорінно переосмислені.
Ми сподіваємося на прискорення розгляду відповідних законопроектів у Верховній Раді України. ФПУ готова до активної участі в цій роботі, з метою якнайшвидшого вирішення порушених питань.
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ,
Управління з питань соціального
страхування та пенсійного забезпечення ФПУ