2013 125 002

 

«Прожитковий мінімум: методика визначення та напрями використання в якості інструменту державної соціальної політики» - семінар на цю тему відбувся 19 червня у рамках засідання Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці. Вів засідання Голова Комітету П.С.Цибенко. У заході взяли участь в. о. першого заступника Голови ФПУ Г.В.Осовий, заступник Голови ФПУ С.М.Кондрюк, постійний представник ФПУ у Верховної Раді України, народний депутат України О.М.Стоян, заступник Міністра соціальної політики України В.М.Коломієць, директор Інституту демографії та соціальних досліджень ім.. М.В.Птухи НАН України Е.М.Лібанова, народні депутати України, представники міністерств та відомств, громадських організацій.

«Ми, українці, дуже винахідлива нація, - сказав, відкриваючи семінар, П.С.Цибенко. – Вже прийняли закон про прожитковий мінімум. Здавалося, що далі відступати нікуди. Але вигадали таке поняття, як рівень забезпечення мінімального рівня і все, нібито, від нас вже нічого не залежить. Ще одна наша біда – це поширення бідності серед працюючих. Ви уявіть собі, що з 13 мільйонів платників єдиного соціального внеску біля 5,5 млн. отримують заробітну плату або нижче мінімальної або на її рівні. Якщо ми спільно – держава, роботодавці, профспілки – не вирішимо цю проблему – ми далі не зможемо рухатися. І в цьому сенсі дуже велике значення має питання методики визначення та напрямів використання прожиткового мінімуму в якості інструменту державної соціальної політики».

Як повідомив О.М.Стоян, Федерація профспілок України вже не перший рік наголошує на тому, що треба вирішувати проблему бідності, особливо серед працюючих, переглядати у бік підвищення якості соціальні стандарти та гарантії. «У 90-х роках минулого сторіччя був такий норматив, як межа малозабезпеченості, - зазначив він. – Вважалось, що вона дорівнює 70 гривням, а якщо 71 грн., то вже людина заможна. Зараз ми ввели норматив «прожитковий мінімум» - фактично мінімум для виживання людини. А в Конституції сказано, що держава гарантує громадянину нормальний рівень забезпечення життя. А тут ще придумали таке поняття, як «рівень забезпечення прожиткового мінімуму». Нам треба боротися за підвищення соціальних стандартів, проти звуження прав людини на гідну працю та її гідну оплату».

Розповідаючи про позицію профспілок, зокрема Федерації профспілок України, С.М.Кондрюк наголосив на тому, що вирішення проблем, пов’язаних із застосуванням прожиткового мінімуму можливо у два способи: актуалізацією (осучасненням) існуючого прожиткового мінімуму та переглядом існуючого підходу формування прожиткового мінімуму до європейських стандартів. «Великою помилкою політиків, економістів та науковців було те, що вони на початку української незалежності зробили ставку на політику дешевої робочої сили, - сказав він. – Очікування від інвестицій не справдилися, до нас пішли виключно спекулятивні капітали, які підірвали економіку, зокрема її виробничу сферу. Наслідком такої політики є деградація трудового потенціалу, платоспроможності населення і тотальна тенізація економіки».

Заступник Голови ФПУ подякував О.М.Стояну за те, що він вже багато років з парламентської трибуни закликав відмовитися від політики дешевої робочої сили та перейти до політики високооплачуваної, продуктивної та конкурентної робочої сили.

С.М.Кондрюк також наголосив на тому, що з 2000 року в Україні прожитковий мінімум не переглядався. Водночас рівень мінімальної зарплати зараз є набагато меншим, ніж повинен бути, бо він не враховує ряду показників. Заступник Голови ФПУ підкреслив, що є ще одна проблема – нерентабельність заробітної плати в Україні. Необхідно зробити так, щоб людина, яка отримала навіть мінімальну заробітну плату, мало змогу не тільки відтворити свої робочі сили, але й інвестувати в українську економіку.

(Текст виступу С.Кондрюка додається).

За підсумками обговорення питання, учасники семінару прийняли Рекомендації Кабінету Міністрів України, Міністерству соціальної політики та Комітету ВР з питань соціальної політики та праці, у яких акцентували увагу на шляхах підвищення соціальних стандартів та гарантій.

 

Інформаційно-аналітичний центр ФПУ  

 

2013 125 018

 

2013 125 010

 

 

2013 125 007

 

2013 125 016