2013 021 022

 

 

Сьогодні, 7 лютого, відбувся II Пленум ЦК Атомпрофспілки. Участь у заході взяли профспілковий актив та керівники підприємств атомно-енергетичного комплексу, а також запрошені до участі у Пленумі головний консультант Секретаріату профільного Комітету ВР, представники міністерств енерговугілля та соцполітики, ДП НАЕК «Енергоатом», Державного управління зоною відчуження. Основне питання, винесене на обговорення Пленуму, - «Про ситуацію, що склалася на підприємствах атомної енергетики і промисловості України та подальші дії Атомпрофспілки».

«Це питання життя і смерті галузі, - зазначив у своїй доповіді голова Атомпрофспілки Валерій Матов, - що поки що забезпечує енергобезпеку України (за підсумками минулого року атомними електростанціями вироблено близько 47 відсотків усієї електроенергії)».

Валерій Матов проаналізував нормативно-правові акти, що визначають розвиток ядерно-паливного циклу, починаючи з 1995 року. Амбіціозні плани на практиці залишилися декларативними. Власний ядерно-паливний цикл (ЯПЦ), для створення якого Україна мала майже стовідсотковий ресурс, вже нездійсненна мрія. Та й російсько-український проект зі створення ядерно-паливного циклу «пробуксовує». «Фінансування Комплексної програми ЯПЦ передбачалося за рахунок цільової надбавки у тарифі на електроенергію, що виробляється на АЕС України. проте, фактичне фінансування становило 5-10 % від необхідних коштів на реалізацію цієї програми. Саме у недостатньому фінансуванні криється головна причина провалу цієї програми», - зазначив В. Матов.

Та головне питання на часі: продовження ресурсу атомних енергоблоків. Наприкінці 2012 року завершився проектний ресурс експлуатації 1 енергоблока ЮУ-АЕС. До 2017 року ще 8 з 13 діючих енергоблоків відпрацюють належне. Натомість, кошти на проведення підготовчих робіт з продовження ресурсу енергоблоків відсутні. Атомна енергетика не має можливості акумулювати фінанси на свій розвиток, тому що перетворилася, за красномовним висловлення голови профкому ХАЕС Михайла Гука «на корову, яку доять для утримання традиційної й іншої енергетики, а тепер ще намагаються засмажити стейк».

За рахунок дешевої «атомної» енергії Уряд утримує ціну на електроенергію для населення і дотує інші галузі енергетики, передусім, теплову. Якщо вугільникам тариф на електроенергію періодично переглядається у бік підвищення, атомникам минулого року його, навіть, знизили. Національна комісія регулювання енергетики (НКРЕ) установила тариф на електроенергію для НАЕК «Енергоатом» на 6,8 відсотків менший – 21 коп. за кВт/год (ціна на електроенергію для теплоелектростанцій у березні становила 54 коп. за кіловат).

«Відкритим залишається питання погашення боргу оптового ринку електроенергії перед ДП НАЕК «Енергоатом», який з року на рік збільшується, - зазначив Валерій Матов. – До того ж, Уряд не подовжив дію Закону України (№2711) «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу». І це загроза штучного банкрутства НАЕК і практично вже цього року. Іншою загрозою є Закон, що набрав чинності з 19 січня 2013 року у новій редакції «Про поновлення платоспроможності боржника та визнання його банкрутом».

Однак, найбільше обурення атомників зумовив проект Закону №10571, який передбачає створення Фонду розподілення цінового балансу. Головними «меценатами» з його наповнення мають стати державні підприємства НАЕК «Енергоатом» та «Укргідроенерго», які зобов’язані дотувати «зелений тариф», низькі тарифи приватних теплових станцій та теплоелектроцентралей. Прийняття зазначеного Закону, законодавче встановлення ним «залишкового принципу» фінансування ядерної галузі, без урахування особливостей функціонування атомних об'єктів, неодмінно призведе до колапсу в енергозабезпеченні України. Цим Законом практично здійснюється спроба створення на ринку електроенергії сприятливих умов для постачальників електроенергії недержавної форми власності та неконкурентоспроможних умов для АЕС, що неодмінно призведе до загрози невиконання в атомній галузі заходів з виконання як міжнародних зобов'язань, так і норм чинного законодавства України.

Обговорювалися на Пленумі інші «критичні точки» галузі: критичний вже упродовж багатьох років стан підприємств дніпродзержинського майданчика, чорнобильської зони відчуження та ДСП ЧАЕС. Усі проблеми потребують негайного вирішення.

За наслідком заслуханої інформації голови Атомпрофспілки Валерія Матова, заступника голови Атомпрофспілки, голови ППО ДП НАЕК «Енергоатом» Олексія Лича, голови Східної об’єднаної організації профспілки Бориса Філіппова, голови Дніпродзержинської об’єднаної організації профспілки Тамари Федоренко, інших учасників заходу, Пленумом Центрального комітету Атомпрофспілки було прийнято рішення від імені Пленуму направити звернення до Президента України Віктора Януковича, в якому поінформувати його про кризову ситуацію в атомно-промисловому комплексі України. Ініціювати перед Президентом питання про необхідність створення окремого державного органу управління атомно-промисловим комплексом України. Звернутись до Міністерства фінансів України та НКРЕ про встановлення фінансово обґрунтованого тарифу на електроенергію для ДП НАЕК «Енергоатом», який забезпечить розвиток Компанії, провести інші заходи для виправлення ситуації, що склалася на підприємствах атомної енергетики та промисловості України.

Прес-центр Атомпрофспілки

 

 

2013 021 020

 

2013 021 038

 

 

2013 021 033

 

2013 021 012