SAM 9242

 

Соціальне партнерство є одним із базових принципів функціонування сучасного демократичного суспільства та важливим інструментом реалізації соціальної  політики держави. Про це йшлося на черговому засіданні постійно діючої робочої групи Івано-Франківської обласної тристоронньої соціально-економічної ради.

Важливі питання вдосконалення ділових відносин між органами виконавчої влади, роботодавцями і профспілками порушили у своїх виступах начальник управління праці Івано-Франівської ОДА Ярослава Ульванська, перший заступник голови ради профспілок області Володимир Уєвич, директор виконавчого апарату обласного об’єднання організацій роботодавців Василь Стригунець, заступник начальника управління праці ОДА, секретар тристоронньої ради Олександра Гринів.

Для узгодженого вирішення проблем, що виникають на регіональному рівні у соціально-економічній сфері, на нових засадах сформована обласна тристороння соціально-економічна рада, оновлено склад районних і міських тристоронніх рад.

      Територіальна угода між ОДА, обласним об’єднанням організацій  роботодавців та радою профспілок області на 2013-2015 роки стала уже сьомим документом, укладеним на тристоронній основі. У 2013 році в основному виконано зобов’язання сторін. Забезпечено зростання рівня зайнятості населення віком 15-70 років на 1,3 відс. при плані не менше, ніж на 0,5 відс. щороку, як і зменшення рівня безробіття, визначеного за методологією МОП на 0,7 відс. У сфері оплати праці також виконано зобов’язання щодо виділення з обласного й місцевих бюджетів необхідних асигнувань для оплати праці та здійснення інших заохочувальних і компенсаційних виплат працівникам бюджетної сфери, передбачених чинним законодавством та колективними договорами.

Конструктивний розвиток соціального діалогу в регіоні слугує міцною базою колдоговірної кампанії. Згідно статистичних даних в області діє 2,8 тис. колективних договорів, які поширюються на 193,3 тис. працівників, що становить 86,2 відс. їх облікової кількості (четвертий показник по Україні).

Згідно з моніторингом ради профспілок області, на Івано-Франківщині в діючих профорганізаціях укладено 1,9 тис. колективних договорів; вони поширюються на 151,1 тис. працівників, що становить 99,7 відс. їх облікової кількості.

Особливо важливою для застосування в колективних договорах на підприємствах є тарифна частина положень галузевих угод, оскільки норми її діють безпосередньо. Дані спостережень засвідчують, що в колективних договорах встановлюються, в основному, гарантії в оплаті праці, передбачені в галузевих угодах. Так, 95,6 відс. працівників мають розмір мінімальної тарифної ставки (окладу) на рівні галузевих угод і вище. Суттєво відрізняються положення щодо оплати праці колективних договорів у сфері виробництва і невиробничій сфері. Так, у житлово-комунальному господарстві і на промислових підприємствах, де традиційно діють профспілки, кількість працівників, яким умовами колдоговору встановлено розмір мінімальної тарифної ставки, вищий за галузевий, становить відповідно 35,2 відс. і 29,2 відс. до їх облікової чисельності.

Відрадно, що внаслідок колдоговірного регулювання соціально-трудових відносин в середньому кожному працівникові підприємств області виплачено понад 1140 грн. зверх передбачених законодавством норм.

Водночас, в колективних договорах підприємств невиробничої сфери, де відсутні профспілкові організації, 10,2 відс. працівників мають мінімальні тарифні ставки менші, ніж це передбачено галузевими угодами. Тому звужується сфера дії Генеральної та галузевих угод.

 На Прикарпатті для забезпечення координації дій роботодавців діє обласне об’єднання організацій роботодавців, яке об’єднує 63 членські організації. Поряд з цим, існує проблема представництва сторони роботодавців на районному і міському рівні. Так, тристоронні ради на цьому рівні від сторони профспілок представляють, в основному, бюджетні організації (освіта, медицина, культура, держслужбовці), а роботодавці здебільшого репрезентують виробничу сферу. З огляду на це, профспілки відчувають “дефіцит” соціальних партнерів на міськрайонному рівні. Крім того, значно знижується ефективність територіальної угоди і колективних договорів через те, що часові рамки дії угод різних рівнів не співпадають.

За допомогою вибіркового методу обстеження у квітні ц.р. проведено аналіз діючих колективних договорів, укладених суб’єктами господарювання різної форми власності та галузевої належності на предмет розширення кола зобов’язань з оплати праці. Обстеження показало, що популярнішим стало укладення колдоговорів на більш тривалий термін (від 3 до 5 років). Більш деталізовані зобов’язання з оплати праці. Значний відсоток (85,4 відс.) колективних договорів передбачає диференціацію заробітної плати в залежності від кваліфікації. На чверть збільшилася кількість колдоговорів, в яких розмір фонду оплати праці залежить від результатів фінансово-господарської діяльності підприємства. Досить високий рівень застосування додаткової заробітної плати, у тому числі й визначеної законодавством, про що свідчать зобов’язання в колдоговорах. Дослідження показало розвинуту систему преміювання. В той же час, частина положень колдоговорів має формальний характер. Особливо це стосується бюджетної сфери, де діють законодавчі обмеження колективно-договірного регулювання оплати праці.

     Існують значні резерви для підвищення рівня охоплення працюючих колдоговорами. Так, понад 28,9 тис. працівників (13,8 відс. працюючого населення області) ще залишаються поза сферою колдоговірного регулювання. Низькою є ефективність колдоговірної роботи на підприємствах малого та середнього бізнесу, де відсутні профспілкові організації і працівники позбавлені елементарного соціального захисту. Так, з 201 перевіреного  підприємства виявлено численні порушення трудового законодавства на 42 із них (20,9 відс.),  колективні договори тут не укладені.

         За підсумками засідання сторони соціального діалогу підтримали ініціативу профспілок стосовно підготовки і підписання Меморандуму про співпрацю щодо підвищення ефективності соціального діалогу. При цьому, кожна зі сторін задекларувала свою участь у співробітництві в проведенні колдоговірної роботи, у сприянні створення первинних організацій профспілок і роботодавців, а також у вирішенні проблемних питань заборгованості з виплати заробітної плати.

 

 

Секретаріат обласної тристоронньої соціально-економічної ради