172

 

Що чекає українську промисловість в умовах нової фази євроінтеграції – це ключове питання, яке було 14 жовтня розглянуто на першому засіданні міжвідомчої робочої групи для аналізу можливих економічних ризиків, пов’язаних з реалізацією Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.

         Головуючий на засіданні Віце-прем’єр-Міністр Ю.Бойко акцентував на необхідності активної співпраці урядовців, депутатів, організацій роботодавців і профспілок у розв’язанні старих і нових проблем в період адаптації до вимог ЄС.

Заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк акцентував увагу учасників засідання на необхідності глибокого аналізу ризиків для ринку праці в регіональному і галузевому аспектах та попросив Ю. Бойко дати відповідні доручення Мінекономіки та Мінпраці при цьому зауважив, що профспілки також нададуть своє бачення соціальної складової цього питання.

«Профспілки в цілому підтримують курс України на інтеграцію з Європою» – так розпочав свій виступ член міжвідомчої робочої групи, голова СПО профспілок машинобудування, голова профспілки працівників автомобільного та сільгоспмашинобудування Олексій Дудник і далі зазначив наступне.

«Ми вважаємо, що в довгостроковій перспективі це позитивно вплине на розвиток промисловості і забезпечить підвищення соціальних стандартів.

В той же час ми занепокоєні рядом ризиків, які ми можемо отримати в найближчі роки.

Я дозволю собі зупинитись лише на тих із них, які мають вплив на соціальні питання.

1. Внаслідок запровадження зони вільної торгівлі окремі підприємства можуть не витримати конкуренції і будуть або ліквідовані, або призупинять свою роботу, або працюватимуть в режимі неповного робочого часу.

Для пом’якшення впливу цих факторів на працівників вважаємо за необхідне:

- вже зараз прискорити повернення боргів по зарплаті, адже в нових умовах повернути їх буде ще складніше;

- ратифікувати в повному обсязі Конвенцію МОП № 173 «Про захист вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця» та вжити заходів щодо захисту грошових вимог працівників.

У зв’язку з цим, можливо, слід переглянути підходи до повернення зарплатних боргів збанкрутілих підприємств лише за рахунок Фонду соціального страхування від безробіття, як це передбачається проектом закону.

Адже в нових умовах кількість безробітних збільшиться і коштів Фонду може не вистачити.

Та і не зовсім справедливо, щоб працюючі за рахунок яких частково формується Фонд, оплачували «гріхи» роботодавців

-         розробити Державну програму перекваліфікації працівників;

-         прискорити прийняття Трудового кодексу, в якому більш чітко регулюються правовідносини найманих працівників і роботодавців;

-         спростити механізм надання допомоги по частковому безробіттю за рахунок Фонду соціального страхування та передбачити кошти на перепідготовку частково безробітних;

-         удосконалити механізм дотування промислових підприємств;

-         розширити сферу застосування держзамовлення;

-         прискорити прийняття Державної програми збереження і розвитку трудового потенціалу України. Вона повинна враховувати всі умови і наслідки реалізації Угоди про асоціацію з ЄС.

 

2. Наступний ризик – це можливе намагання роботодавців вирішити проблему конкурентоздатності за рахунок зменшення витрат на оплату праці.

         Тому вже зараз слід працювати над заходами щодо забезпечення гідної праці в Україні ( а це оплата, яка забезпечить розширене відтворення робочої сили, та умови і охорона праці).   До речі, профспілки вже працюють над Концепцією підвищення престижності праці в Україні.

         Ми вважаємо, що відповідати європейським стандартам повинна не лише продукція, а й оплата праці.

         І на завершення, якщо говорити не лише про соціальні аспекти, то, на наш погляд, потрібна спеціальна комплексна Національна програма інтеграції України до ЄС терміном на 10-15 років».

 

У засіданні також вз’яв участь Олег Хмарний голова профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства.

 

Наступне засідання міжвідомчої групи заплановано на кінець жовтня.