93 

 

– Наразі під пильною увагою громадськості знаходиться формування проекту Державного бюджету України на 2014 рік. Сергію Михайловичу, могли б Ви прокоментувати цей процес?

 

– В Україні склалася непроста ситуація в бюджетному процесі. Так, на момент розгляду Урядом цього проекту Держбюджету на 2014 рік основні прогнозні макропоказники на 2014–2016 роки не затверджені, а Основні напрями бюджетної політики на 2014 рік ще не розглядалися в парламенті.

Проект Державного бюджету на 2014 рік внесено до Верховної Ради, де його зареєстровано 14 вересня, а вже 16 вересня Уряд відкликав його для доопрацювання. Зазначене аргументовано невизначеністю з ключовими макропоказниками. Додатковим аргументом стала необхідність внесення змін до деяких законів щодо формування доходної частини Держбюджету, оскільки на розгляді Верховної Ради перебувають законопроекти, які можуть забезпечити додаткові надходження до бюджету, а також такі, що спрямовані на збільшення його витратної частини.

Таким чином, Кабмін зареєстрував документ у встановлений законодавством термін до 15 вересня, проте його тексту так і не оприлюднив.

 

– Чи означає це, що профспілки не мали можливості ознайомитися з проектом Держбюджету-2014?

 

На жаль, вимушений констатувати що в цьому році вперше за минулі роки повністю порушено хай не ідеальну, але існуючу технологію роботи над Держбюджетом. Процес формування бюджету-2014, можна сказати, пройшов за закритими дверима. Урядовою стороною повністю порушено спеціальний Порядок роботи сторін соціального діалогу над бюджетом, схвалений Президією Національної тристоронньої соціально-економічної ради в березні 2012 року. Цього року так і не засідала постійнодіюча тристороння робоча група, створена наказом Мінфіну в березні 2011 році за ініціативи ФПУ для роботи над Держбюджетом. Зазначене поставило під загрозу врахування пропозицій Сторін профспілок та роботодавців. Звичайно ж і ФПУ, і роботодавці неодноразово звертались до Мінфіну щодо активізації діяльності зазначеної робочої групи. І у минулі роки в рамках діяльності зазначеної робочої групи відбувалися активні обговорення та відстоювання пропозицій сторін соціального діалогу, презентації проектів важливих бюджетних нормативно-правових актів, досягались взаємоприйнятні, компромісні рішення з окремих бюджетних питань.

Цього року, профспілкова сторона не те що не бачила самого проекту бюджету-2014, а й не мала можливості обговорити та відстояти свої пропозиції до нього на початкових етапах формування. 

 

Розкажіть докладніше про конкретні дії профспілок.

 

– Профспілки зі свого боку неухильно дотримуються визначеного Порядку, керуючись яким до Міністерства фінансів завчасно направлено профспілкові пропозиції до Основних напрямів бюджетної політики на 2014 рік та проекту Держбюджету-2014. При цьому, сторону роботодавців ознайомлено з нашими пропозиціями до проекту Держбюджету на наступний рік, а Секретаріат Національної ради проінформовано про дотримання Порядку.

Зважаючи на відсутність схвалених основних прогнозних макропоказників на 2014 рік, у серпні ц.р. профспілкова сторона звернулась до Міністерства фінансів з проханням проінформувати про показники, доведені до головних розпорядників бюджетних коштів для обрахунку граничних обсягів видатків загального фонду Державного бюджету на 2014 рік та індикативних прогнозних показників обсягів видатків на 2015–2016 роки. Однак, відповіді стосовно даного питання не отримано.

З метою налагодження конструктивної співпраці сторін соціального діалогу при формуванні бюджетної політики країни ФПУ ініціювала засідання круглого столу на тему  «Держбюджет-2014: очікування, можливості, загрози», що відбулося 5 вересня ц.р. під головуванням Голови ФПУ Юрія Кулика, за участі Голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці Петра Цибенка, представників Міністерства соціальної політики, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Секретаріату Національної ради, профспілок, роботодавців і науковців.

У відповідь на запрошення до участі в зазначеному заході Міністерство фінансів поінформувало про готовність обговорити цей проект у терміни визначені Національною радою, тобто 16 вересня ц.р.

Слід зазначити, що включенню до порядку денного засідання Національної ради питання «Про проект Державного бюджету України на 2014 рік та інформацію про стан врахування в ньому пропозицій профспілкової сторони та сторони роботодавців» передувало звернення Голови Національної ради, Голови ФПУ Ю.М. Кулика до Прем’єр-міністра України М.Я. Азарова стосовно презентації соціальних аспектів проекту Державного бюджету України на 2014 рік, що отримало позитивну відповідь. Главою Уряду доручено Мінфіну, Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку та торгівлі України презентувати членам Національної ради соціальні аспекти цього проекту.

Однак, у зв’язку з ситуацією, що склалася, Національною радою на прохання Міністерства фінансів прийнято рішення про перенесення розгляду проекту Держбюджету на 2014 рік. Крім того, визначено, що у найближчі тижні повинно відбутися засідання тристоронньої робочої групи з опрацювання пропозицій соціальних партнерів до проекту Державного бюджету, під час якого Міністерство фінансів надасть письмову інформацію щодо стану врахування пропозицій сторін соціального діалогу.

Разом з тим, профспілковою стороною звернено увагу урядової сторони, що, враховуючи той факт, що внесення першого варіанту проекту Держбюджету відбулося без узгодження зі сторонами, потрібно виключити таку можливість у майбутньому і вже зараз визначити, як буде сформована робота над проектом Держбюджету на наступний рік. У зв’язку з зазначеним, висловлено низку пропозицій щодо налагодження роботи над бюджетом.

 

– На даний момент гостро стоїть питання: якою буде структура проекту державного кошторису на наступний рік та його соціальні показники. Які очікування та прогнози профспілок?

 

Важко спрогнозувати, враховуючи всі реалії сьогодення та зважаючи на те, що офіційно озвучені показники проекту Держбюджету-2014 (повернутого Уряду на доопрацювання) у зв’язку з окресленою вище ситуацією можуть бути скориговані. Наразі інформація стосовно самого тексту та розрахунків законопроекту надто розмита. За інформацією Міністерства фінансів, бюджет наступного року буде збалансованим, а його головною метою визначено забезпечення стабільності державних фінансів, а завданнями – економічний розвиток та вирішення низки питань соціального характеру, в тому числі реалізація соціальних ініціатив Президента України В.Ф.Януковича.

Однак, із впевненістю можна сказати, що ФПУ не припинить безпосередню участь у роботі над проектом Державного бюджету України на 2014 рік і аж до підписання закону відстоюватиме найбільш принципові профспілкові пропозиції через роботу в комітетах Верховної Ради та співпрацю з народними депутатами.

 Інтернет-видання "Час"