ЛІК

 

До Федерації профспілок України звернулася Київська міська профспілка працівників охорони здоров’я стосовно занепокоєння ймовірною втратою платоспроможності установ охорони здоров’я міста Києва та негативних наслідків через таку ситуацію, зокрема втрати приміщень, а відповідно доступу населення до отримання лікувальних послуг.

З метою оцінки реальності загрози ФПУ спільно з Профспілкою працівників охорони здоров’я України 01 квітня 2014 року ініціювали обговорення зазначеної проблеми під час фахової дискусії на тему «Чи можливе банкрутство лікарень?» за участю представників Київської міської ради, Київської міської ради профспілок.

Активна дискусія підтвердила актуальність необхідності більш глибокого вивчення можливостей та загроз реорганізації комунальних закладів охорони здоров'я у комунальні некомерційні підприємства.

Занепокоєння профспілок ґрунтуються на тому, що практично фінансування таких закладів за рахунок бюджету зводиться до мінімуму (є випадки коли і до нуля), як наслідок утворюються борги по комунальним платежам. Наявна, переважно недосконала, матеріально-технічна база закладів охорони здоров'я за роки фінансування галузі за остаточним принципом - не дозволяє на рівних конкурувати з приватними медичними підприємствами відповідного профілю. І цілком можливо може буде поставлене питання про банкрутство таких закладів.

Звичайно, якщо державний або комунальний заклад охорони здоров'я буде надавати безоплатну медичну допомогу населенню, - то за вимогами частини 3 статті 49 Конституції України такий заклад не може бути ліквідовано. Однак, профспілки вбачають схований ризик - віддання такого закладу охорони здоров'я у концесію.

Заступник голови Профспілки працівників охорони здоров’я І.М. Швець  звернула увагу, що подібний експеримент мав місце декілька років тому в місті Комсомольськ, автори якого прийняли рішення про доцільність повернення до державної форми власності. А також висловила занепокоєння щодо гарантій забезпечення трудових та соціально-економічних прав працівників в умовах розширення самостійності таких закладів.

Заступник директора департаменту охорони здоров’я Київради В.М. Вакаренко,  проінформувала, що в рамках реформування системи охорони здоров'я у місті Києві створено 42 заклади охорони здоров’я у формі комунальних неприбуткових підприємств та зазначила, що при створенні цих підприємств переслідувалася ціль надання більшої самостійності закладам охорони здоров’я та можливості ведення господарської діяльності, як платформи для переходу до страхової медицини та запевнила, що недоліки попереднього досвіду враховані. Беручи до уваги, що фактично свою діяльність новостворені підприємства розпочали 1 жовтня 2013 року, то говорити про результативність цієї діяльності передчасно.

Також під час обговорення не лишилися поза увагою низка проблемних питань галузі охорони здоров’я, зокрема:

наслідки постійного недофінансування галузі охорони здоров’я, в т.ч.  заборгованість з по комунальним платежам;

упорядкування сплати податку на землю закладами охорони здоров’я;

прогалини у стандартах лікування;

проблемні питання переходу до страхової медицини тощо.

Підсумовуючи Заступник Голови ФПУ С.М. Кондрюк зазначив, що галузь охорони здоров’я, безумовно, потребує реформування. Ідеальних рішень не буває, однак питання медицини стосуються кожного - тому рішення у цій сфері мають бути мудрими та виваженими. Після обговорення, занепокоєння профспілок щодо можливого порушення прав працівників реформованих закладів та ймовірної втрати доступу до отримання лікувальних послуг посилилися. Тому Заступник Голови ФПУ С.М. Кондрюк запропонував звернутися до Міністерства охорони здоров’я України та Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я щодо надання інформації про оцінки результатів та перспективи запровадження реформи у пілотних регіонах та експертної оцінки ймовірних реальних загроз цього реформування, оскільки порушені питання потребують обговорення за участь більш широкого кола учасників.

 

 

 

Департамент бюджетної політики

та соціального захисту