p

 

Оминаючи процедуру громадського обговорення (протягом місячного строку) та порушуючи Порядок здійснення соціального діалогу, визначений Генерального угодою на 2010-2012 роки, у Верховній Раді України 15 вересня ц.р. зареєстровано Урядовий проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших Законів України (щодо податкової реформи) (реєстр.№ 5079), текст якого було розміщено 16 вересня ц.р. і то лише під час його запланованого розгляду в сесійній залі - за результатами засідання 16.09.2014 проект не включено до порядку денного.

 

Серед позитивів проекту:

- для підприємців-спрощенців (IV группа) зменшать ставку єдиного податку на 1 відсотковий пункт;

- номінальним позитивним моментом є скорочення кількості податків та зборів (з 22 до 9), однак і воно є умовним, оскільки більшість податків та зборів не скасовуються, а просто трансформуються в інші види шляхом укрупнення платежів.

Серед негативів проекту:

Під маркою «податкової реформи» уряд планує провести ряд непопулярних та антисоціальних змін, які знову і знову продовжують відчувати на собі низько- і середньо дохідні верстви населення.

 

В першу чергу, це стосується скасування неоподатковуваної площі нерухомості при сплаті податку на нерухоме майно та оподаткування загальної площі не лише житлової, а й нежитлової нерухомості за ставкою 2% мінімальної зарплати за 1 кв.м. – тобто додатковий податковий тягар буде покладено навіть на пенсіонера, що отримує мінімальну пенсію, яка забезпечує лише його фізичне виживання.

Із розрахунку сьогоднішньої мінімальної зарплати  - 1218 грн., плата за 1 кв.м. площі буде становити 24,36 грн., тобто власник двокімнатної квартири площею 40 кв.м. заплатить 974,4 грн. на рік. А пенсіонери в селі вимушені будуть віддати дві місячні пенсії на сплату податку за хатинку та сарай.

Запровадження додаткового податку на нежитлову нерухомість (будівлі підприємств та склади, готелі, ресторани та бари, туристичні бази, торгові центри, магазини, СТО, їдальні, бази та склади підприємств торгівлі й громадського харчування, тощо) невідмінно відіб’ється на рівні цін на відповідні товари та послуги, адже як завжди пересічний громадянин буде нести негативні наслідки від введення нових податків.

Зазначене досить яскраво контрастує із положеннями щодо встановлення зниженої ставки оподаткування на доходи заможних громадян у вигляді дивідендів, для яких пропонується встановити 5% ставку податку на доходи фізичних осіб, що як мінімум втричі нижче ніж рівень оподаткування трудових доходів у вигляді заробітної плати  (15 та 17%) та  пасивних доходів (15, 20 та 25% для процентів, роялті, інвестиційного прибутку та інш. нетрудових доходів).

Ще одним негативом є те, що порівняно з діючою редакцією Податкового кодексу України у даному проекті відсутня соціально важлива норма, яка є прямо пов’язаною зі ст. 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» - а саме виключено абзац «б» пп. 138.10.6. Податкового кодексу України щодо віднесення до інших витрат сум коштів, перерахованих роботодавцями первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу, передбачених колективними договорами (угодами) відповідно до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

 

Окрім цього, проектом передбачено:

- продовження до 1 січня 2016 року дії військового збору у розмірі 1,5%;

- відтермінування збільшення у 2 рази розміру податкової соціальної пільги - з 50% розміру прожиткового мінімуму до 100% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (таке збільшення планувалося запровадити з 1 січня 2015 року);

- скасування соціально значущих пільг, зокрема:

  *  зі сплати податку на прибуток: для підприємств, що отримали прибуток від продажу на митній території України продуктів дитячого харчування власного виробництва, спрямований на збільшення обсягів виробництва та зменшення роздрібних цін таких продуктів, а також для державних підприємств "Міжнародний дитячий центр "Артек" і "Український дитячий центр "Молода гвардія" від провадження діяльності з оздоровлення та відпочинку дітей.

  *  зі сплати земельного податку - для дитячих санаторно-курортних та оздоровчих закладів України незалежно від їх підпорядкованості, у тому числі дитячих санаторно-курортних та оздоровчих закладів України, які знаходяться на балансі підприємств, установ та організацій;

 - включення електроенергії до переліку підакцизних товарів, що  виллється у збільшення тарифів на електроенергію.

 

Неприйнятним вважаємо збільшення ставок земельного податку, що призведе до зниження рівня доходів значної частини громадян, яким необхідно буде сплатити орієнтовно в 3 рази більше земельного податку порівняно з його діючим розміром, що неодмінно позначиться на низькооплачуваних та малозабезпечених верствах населення.

 

Неоднозначним  питанням є посилення контролю фіскальних органів за доходами фізичних осіб, а саме передбачається нововведення – запровадження методу контролю за витратами та доходами платників податків-фізичних осіб при визначенні зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб, що полягатиме в наступному: для всіх громадян вводиться разове декларування доходів та майнового стану, формування "вхідного" ​​залишку для подальшого контролю витрат, податкова амністія для добровільно задекларованого майна. Декларування стосуватиметься коштів у національній та іноземній валютах, банківських металів, цінних паперів, нерухомого майна, транспортних засобів, непогашених фінансових зобов’язань і т.д. (термін здійснення разового декларування планується розпочати з 1.01.15 р. і закінчити  31.10.15 р).  Втім складно уявити, як таку декларацію буде заповнювати старенька бабуся у селі, у власності якої є будиночок та невеликий клаптик землі.

 

 

Зважаючи на викладене, профспілки не підтримують прийняття проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших Законів України (щодо податкової реформи) в запропонованій редакції.

 

 

Департамент бюджетної політики та соціального захисту