Чим зможе допомогти ветеранам-афганцям та учасникам бойових дій на території інших держав Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту ветеранів війни», проект якого підготовлено Федерацією профспілок України спільно з Українською спілкою ветеранів Афганістану? Про це ми попросили розповісти президента Українського союзу промисловців і підприємців, першого заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони Анатолія Кінаха.
«Безумовно, держава дуже заборгувала ветеранам-афганцям, учасникам військових конфліктів, у тому числі, пенсіонерам, - сказав президент УСПП. - Тут повинна бути чесна політика. Не можна допускати – а ми, на жаль, це робимо щорічно - що в Україні діє низка законів, що фіксують рівень соціального захисту, а в затвердженому бюджеті коштів на виконання цих законів немає. І ми починаємо збуджувати суспільство. Виникають конфлікти між владними структурами і тими людьми, які з законом у руках приходять і кажуть: ось мені необхідно, щоб безкоштовно було встановлено телефон чи відремонтовано квартира. А йому кажуть, що у місцевому чи іншому бюджеті коштів на це немає. Справа у тому, що тут дійсно повинна бути чесна розмова і концентрація ресурсів. Людям треба чесно сказати: ці статті ми у 2014 році виконуємо, а ці, на жаль, тимчасово ні».
Анатолій Кінах також зазначив, що дуже важливою є адресність соціальної допомоги. «Пам’ятаю, як у 2001 році, будучи Прем’єр-міністром, затверджував Постанову Кабінету міністрів про стратегію створення в Україні адресних методів соціального захисту, - розповів він. - Або, як кажуть, монетизації соціального захисту таким чином, щоб він був спрямований саме на тих людей, які об’єктивно вимагають допомоги з боку держави. Це ветерани, пенсіонери, багатодітні сім’ї. Вони повинні отримувати допомогу не у вигляді дотацій і субсидій незалежно від рівня доходів, а саме адресну матеріальну допомогу. Ця система перший рік ще працювала. Потім були різні зміни. Нажаль до сьогоднішнього дня в Україні так і немає цієї адресності. А це, на мій погляд, неправильно. Простий приклад – так званні пільги на громадському транспорті. Чому людина, яка має ці пільги не отримувала б їх як додаток до пенсії? Такий адресний підхід має бути закладено і по відношенню до «афганців». Загравати з соціальними групами непотрібно. Це просто образа для цих людей. Я обіцяю, що дуже уважно вивчу цей законопроект. І, виходячи з принципу забезпечення ресурсами, адресністю, однозначно буду робити по максимуму все, щоб люди відчули цю допомогу. Але це не повинне бути популізмом, це має бути ефективною соціальною політикою».
Анатолій Кінах відповідаючи на запитання також заявив: «Нажаль, поки за межами уваги парламенту залишається економічна ситуація. Водночас посилюються серйозні ризики загострення соціально-економічної системної кризи. Ми повинні об'єднати зусилля, щоб не допустити цього. Парламент повинен працювати скоординовано та консолідовано, зосередившись навколо гострих питань незалежно від політичної кон’юнктури, щоб щогодини віддавати борги українському народу. Задля подальшого економічного зростання, мирного, демократичного виходу з кризи, збереження державності, територіальної цілісності. Важливо, щоб у стислі строки був сформований уряд країни і належним чином запрацювали органи місцевого самоврядування».
Як підкреслив президент УСПП, промисловці і підприємці стурбовані, що погіршується інвестиційний клімат держави, зростають зобов’язання України з виплати державного боргу. Першочергово парламент та повинні розробити чітку антикризову програму дій на 2014 рік, у якій були б передбачені заходи з недопущення фінансової дестабілізації, виконання боргових зобов’язань країни з метою недопущення дефолту, а також програми імпортозаміщення й локалізації виробництва, які б активізували внутрішній ринок держави. Програма має передбачати дії з диверсифікації експорту, перш за все там, де існує одностороння залежність від тих чи інших ринків, з розвитку малого й середнього бізнесу. Така робота має сприяти відновленню довіри до України з боку інвестиційної спільноти, суттєво вплинути на покращення бізнес-клімату.
«Треба зважати на те, що поки в Україні триває соціально-політична й економічна криза, інші держави світу динамічно розвивають свій внутрішній й експортний потенціал, активно працюють над підвищенням конкурентоспроможності продукції, - зауважив Анатолій Кінах. - Кон’юнктура на світових ринках змінюється настільки швидко, що наша країні ризикує серйозно відстати, і цього не можна допустити. Найголовнішим завданням часу має стати подолання безпрецедентно високого рівня корупції, наведення ладу в системі державних закупівель, в сфері використання бюджетних ресурсів. Не менш важливим завданням є налагодження постійного зворотного зв’язку з представниками громадянського суспільства».
Запасу міцності в країні немає, зазначив народний депутат України. Тому затягувати з реалізацією цих завдань неможна. Економічне пожвавлення України, безумовно, допоможе виходу держави з суспільно-політичної кризи, сприятиме врегулюванню протистояння мирним, демократичним шляхом.
Відповідаючи на запитання стосовно нового Голови уряду та складу Кабінету міністрів, Анатолій Кінах сказав: «Якість кадрів, що працюють у системі державного управління всіх рівнів, має не менш важливе значення, ніж зростання валових показників в економіці. Тому склад нового уряду має бути адекватним вимогам часу. В ньому треба зібрати кращих професіоналів, які знайдуть мову з парламентом та зможуть тримати постійний зворотній зв’язок з громадянським суспільством, сформувати довіру народу. Вони мають виконати завдання захисту національних інтересів держави, зупинити небезпечні процеси розколу та дезінтеграції та виконати низьку фундаментальних економічних та соціальних завдань».
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ