rob

 

7 жовтня, у Всесвітній день боротьби за гідну працю, в м.Івано-Франківську відбулося засідання постійно діючої робочої групи обласної тристоронньої соціально-економічної ради (далі –ТТСЕР), в якому  взяли участь:  від органів виконавчої влади -  Я.Ульванська, заступник директора департаменту соціальної політики облдержадміністрації, заступник співголови ТТСЕР, О.Гринів, заступник начальника управління праці департаменту соціальної політики облдержадміністрації - начальник відділу, керівник секретаріату ТТСЕР; від Ради профспілок області - В.Уєвич, перший заступник голови Ради профспілок області, заступник співголови ТТСЕР У.Гураль, головний спеціаліст з питань правової роботи апарату ФПУ, начальник юридичного відділу; від обласного об’єднання організацій роботодавців - В.Скригунець ,директор виконавчого апарату обласного об’єднання організацій роботодавців, член ТТСЕР, а також інші представники сторін та засобів масової інформації.

У порядку денному було обговорено три питання: Про заходи з нагоди Всесвітнього дня дій за гідну працю; Про хід виконання за 9 місяців 2014 року зобов’язань Територіальної угоди між обласною державною адміністрацією, обласним об’єднанням організацій роботодавців та Радою профспілок області на 2013 - 2015 роки; Про хід підготовки матеріалів щодо застосування законодавчих і нормативних актів з питань банкрутства на підприємствах області.

Як працюємо і живемо. Україна і Європа

Тон розмові задали представники профспілок області. В.Уєвич, зокрема, зазначив, що живемо в часі занепаду вітчизняної економіки, зниження заробітної плати та зростання бідності населення. Позаяк за офіційною статистикою лише 10 млн. громадян держави мають постійні робочі місця, за рахунок чого утримується 35 млн. населення, зрозуміло, що  постає чимало соціальних викликів: як-то заробітчанство,  яке нині, вирішуючи економічні проблеми, дістає ознаки штучної демографічної кризи, також це й відтік інтелекту та праця на економіки чужих держав, ефемерна перспектива молодим людям успішно реалізувати себе за фахом тощо. Доповідач заявив, що Рада профспілок області підтримує ініціативу ФПУ прийняти та реалізувати Державну програму сприяння легальній зайнятості населення, збереженню, створенню і розвитку сучасних  робочих місць у сфері виробництва вітчизняних товарів і послуг з метою зайнятості населення працездатного віку на рівні 70 відсотків, тобто середньоєвропейського рівня зайнятості, де буде місце людям досвідченим і таким, які мають знання і починають працю.  У цій програмі необхідно передбачити модернізацію виробництва, оновлення основних фондів.

Гідна праця – це гідна заробітна плата. За офіційними даними, про які говорили представники профспілок та управління праці, мінімальна зарплата в Україні зараз становить 7грн.36 коп. за годину, а згідно з розрахунками ООН має становити не менше 3 доларів, щоб можна було говорити про природнє відтворення. Тим часом в нашій країні базовий тарифний розряд ЄТС на 366 грн., або на 30 % менший за мінімальну зарплату. Середня погодинна зарплата в країнах ЄС становить 23,7Є, а в Україні у серпні 2014 року  цей показник становив лише 1,22 Є за годину. Отож, учасники зібрання висловили свою позицію про те, щоб в Стратегії -2020, запропонованій Україні Президентом П.Порошенком, передбачити проведення реформи системи оплати праці, яка б у валовому внутрішньому продукті України становила не нижче 60%; розмір мінімальної погодинної заробітної плати був на рівні  рекомендацій ООН.

Я.Ульванська, заступник директора департаменту соціальної політики облдержадміністрації, заступник співголови ТТСЕР, О.Гринів, заступник начальника управління праці департаменту соціальної політики облдержадміністрації - начальник відділу, керівник секретаріату ТТСЕР, акцентували на проблемних питаннях заборгованості з виплати заробітної плати.

За почутими цифрами: на 01.08.2014 р. на підприємствах – банкрутах області вона складає понад 5 583 тис.грн.. В тому числі, по Прикарпатському державному підприємству “Спецгеологорозвідка” – 1155 тис.грн., ПП “Спіка” – 493,5 тис.грн., ТзОВ “Завод “Техмаш”  – 1602,1 тис.грн., ДП “Рогатин-водоконал”  – 113,4 тис.грн., ЗАТ “Колопапір” – 656,8 тис.грн., державне підприємство “Івано-Франківський котельно-зварювальний завод” – 1384 тис.грн. тощо. Питома вага цієї заборгованості у складі загальної суми заборгованості із заробітної плати на підприємствах області складає близько 33 відсотка. Така ж ситуація із погашенням заборгованості перед Пенсійним фондом. Сума її по 55 підприємствах станом на 01.08.2014 р. складає 149265,4 тис.грн. З них лише по Калуських ТзОВ “Завод “Техмаш”, ВАТ  “Оріана”, дочірнього підприємства “Орісіл-Калуш”, “Оріана-Галев”, ТЕЦ ВАТ “Оріана” – 129877,6 тис.грн., що складає 87 відсотків всієї суми заборгованості підприємств-банкрутів перед Пенсійним фондом; по ВАТ “Івано-Франківське шкіряне підприємство “Плай” – 3373,8 тис.грн., ВАТ “Коломийський завод сільськогосподарських машин” – 2074,9 тис.грн., дочірнє підприємство “Івано-Франківське спеціалізоване управління №53 ВАТ “Центростальконструкція” – 1690,1 тис.грн., ВАТ “Івано-Франківська меблева фабрика” – 1576,0 тис.грн., Управління механізації №22 ПАТ “Фірма “Нафтогазбуд” – 1349,2 тис.грн. тощо. Якщо важелі для ліквідації боргів економічно активних підприємств є певною мірою достатніми, то вплив на повернення коштів, зароблених найманою силою на підприємствах-банкрутах, є досить проблематичною з багатьох обставин,- зазначали присутні.

У.Гураль підсумувала розмову, зазначивши, що прагнучи набуття членства в ЄС, маємо вирости до тамтешніх стандартів, де взагалі відсутня проблема заборгованості з виплати заробітної плати. Взявши за основу позицію Федерації профспілок  України, що прозвучала у  заяві голови ФСП Григорія Осового, зробленій  на прес-конференції «Куди спливають 30 млрд. гривень страхових коштів?», яка відбулась 30 вересня,  запропонувала підпримати профспілкову вимогу до українського Уряду, щоб відкликати з парламенту законопроект «Про реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці»,  як такий, що ліквідує існуючу систему загальнообов'язкового соцстрахування. Завдяки діяльності фондів соцстраху, людина в Україні певною мірою відчуває себе захищеною. На жаль, влада розпочала наступ на базові засади соціального страхування, спрямований на «одержавлення» фондів соціального страхування. Головна мета таких дій – позбавити фонди демократичної самоврядності та централізувати управління системою страхування. Наслідки-непередбачувані, одначе зрозуміло, що – негативні.

Хотіти і могти – різні речі

Наступним питанням, яке розглянули учасники зустрічі –  надана  п.п. Я.Ульванською та О.Гринів інформація про хід виконання зобов’язань Територіальної угоди між обласною державною адміністрацією, обласним об’єднанням організацій роботодавців та Радою профспілок області на 2013 - 2015 роки за 9 місяців. Відзначено, що до Територіальної угоди було включено 149 зобов’язань сторін, з яких: 35 – спільних, 44 – стосувалися обласної державної адміністрації, 33 – об’єднання роботодавців і 37 – профспілкових об’єднань. За звітний період із 44 зобов’язань обласної державної адміністрації виконується – 41, частково виконуються – 3.З найголовнішого - робота щодо ефективного використання природних, трудових і фінансових ресурсів області.

Продовжується процес переводу котелень бюджетної сфери з природного газу на альтернативні види палива. Станом на 01. 07. 2014 року на твердому паливі працює 120 котелень (біля 20,0 відс. усіх діючих котелень). В цьому році планується впровадити ще 39 таких котелень та скоротити споживання природного газу на 12,0 відс.).

Щодо  регулювання ринку праці за допомогою правового, організаційного та економічного механізмів… проводились контрольно-перевірочні заходи, в т. ч. з виявлення і запобігання нелегального найму працівників, тіньової зайнятості, легалізації трудових відносин, руйнування схем мінімізації сплати податку на доходи фізичних осіб. Належна увага приділялась питанню соціального захисту працюючих, зайнятих на роботах з шкідливими умовами праці на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності, якісному проведенню атестації робочих місць. Постійно здійснювались заходи щодо створення необхідної соціальної інфраструктури для доступу осіб з обмеженими фізичними і розумовими можливостями та збереження мережі соціально-культурних, освітніх і медичних послуг для сільського населення. Одначе всі ці питання потребують вищої, державної планки опіки з відповідно кращими результатами. Їх не можливо вирішити на ентузіазмі, тим більше без правового підґрунтя.

Як і не вирішити одним бажанням проблему відсутності робочих місць, яка останніми роками зі зрозумілих нині причин  усугубляється. За даними Головного управління статистики в області, рівень зайнятості населення у віці 15-70 років за січень-березень  2014 року зменшився на 0,6 відсоткового пункту порівнюючи з відповідним періодом 2013 року і склав 53,2 відсотка. Рівень безробіття населення  у віці 15-70 років у січні-березні 2014 року збільшився на 0,6 відсоткового пункту порівнюючи із січнем-березнем 2013 року і становив 8,9 відс. (в Україні – 8,8 відс.) економічно активного населення зазначеного віку.

Лише частково виконується завдання забезпечення облдержадміністрацією фінансування закладів охорони здоров’я із бюджетів всіх рівнів, виділення коштів у повному обсязі на медикаменти, харчування хворих, а також оплату праці медпрацівників та виплату допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки. Станом на 01. 07. 2014 року заклади охорони здоров’я обласного підпорядкування профінансовано на суму 253241,2 тис. грн. або на 93,2 відс. плану на відповідний період, з них:  на заробітну плату з нарахуванням – 195208,3 тис. грн. (у т. ч. матеріальна допомога на оздоровлення – 4762,0 тис. грн.), придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів – 21941,6 тис. грн., продуктів харчування – 7458,1 тис. гривень.

Нема позитивної тенденції в питанні залучення державних коштів для надання соціальних послуг. Раніше прийняті постанови задля вирішення таких завдань втратили чинність через відсутність коштів Громадським організаціям за рахунок коштів обласного бюджету у 2014 році надано фінансову підтримку на суму 350 тис. гривень.

Чия музика та Кому вигідний «довгий танець» банкрутства?

Третім питанням, яке було обговорено на засіданні обласної тристоронньої соціально-економічної ради -  проблематика  застосування на практиці законодавчих і нормативних актів з питань банкрутства на підприємствах області.

За словами доповідачів ( В.Скригунця, Я.Ульванської, О.Гринів), як засвідчує світова практика, банкрутство є невід’ємним атрибутом ринкової економіки. За образним визначенням фахівців, що прозвучало в розмові, застосування цієї категорії нагадує роль своєрідного санітара лісу – вовка, жертвою якого, як правило, є знесилена і хвороблива тварина. Тобто, ймовірність настання стану неплатоспроможності має спонукати власника суб’єкта господарювання постійно вдосконалювати технологію виробництва, підвищувати рівень конкурентоздатності, щоб втриматися на плаву у сповненому рифів океані сучасної економіки.

Це так, в очах громадськості провадження справ з банкрутства стало позбавлятися жупела катастрофічного краху і поступово набувало для збиткових підприємств цивілізованих форм набуття ними ефективного власника. Й тим не менше, констатуючи стан справі в області, доповідачі акцентували на досить негативних факторах практики провадження справ з банкрутства. Як пояснювали, проблема в тому, що процеси ці дуже довготривалі, тож з цих причин зараз тому й спостерігаємо  “в’ялотекучі” процедури на окремих підприємствах області, і що найголовніше – відсутні важелі  впливу на них з боку місцевих органів виконавчої влади. Зокрема, відділ з питань банкрутства Головного управління юстиції в області за встановленим нині порядком перебуває фактично у статусі статиста.

Паралельно  фахівці зазначили, що в даний час триває підготовка до другого читання проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законів України з питань банкрутства” (реєстраційний №0883 від 12.12.2012); документ спрямований на врегулювання окремих законодавчих положень. Одначе, як зазначили Я.Ульванська, О.Гринів та В.Скригунець, «усвідомлюючи безнадію на близьку перспективу розгляду цього законопроекту Верховною Радою України, вважаємо за необхідне проаналізувати нинішній стан провадження справ з банкрутства в області з наступним внесенням пропозицій як до згаданого проекту Закону, так і до окремих діючих підзаконних актів, зокрема, до одного з документів Пленуму Вищого  господарського суду України, які б дали можливість на місцевому рівні реально впливати на ситуацію у сфері банкрутства шляхом посилення впливу і контролю за нею з боку виконавчої влади і громадськості».

Щоб зрозуміти чому це є вкрай необхідно, з вуст фахівців прозвучала тривожна статистика.  Зараз в області на різних стадіях відновлення платоспроможності і банкрутства перебуває 81 підприємство. З них, в розпорядженні майном боржника перебуває 15 підприємств, санації – 14, у ліквідаційній процедурі – 52. Кожне четверте підприємство, по якому відкрито провадження, має занадто “бородату” реанімаційну історію. Для порівняння, у 2003 році, одному з найбільш “урожайних” на цьому поприщі, було порушено    205 справ, завершено провадження 135 справ. Всього у 2004 році, коли був прийнятий Закон “Про відновлення платоспроможності…”, у провадженні господарського суду з врахуванням незакритих справ минулих років перебувало понад 710 суб’єктів підприємницької діяльності.

Зі згаданих “переростків” такі підприємства, як ТЕЦ ВАТ “Оріана” – з 2000 р.; з 2002 р. – ВАТ “Оріана” і “Калушхімремонт”; з 2003 р. – ВАТ “Коломиясільмаш”; ВАТ “Галичцукор”; Івано-Франківське обласне державне об’єднання спиртової та лікеро-горілчаної промисловості (з перервами, що засвідчує епізодичні, але наполегливі спроби заволодіти “ласим шматком”); з 2004 р. – ВАТ “Івано-Франківська меблева фабрика”; ВАТ “Надвірнянський лісокомбінат”; з 2006 р. – ВАТ “Агромаш”. Складається враження, що попри всі належні підстави, надані законодавством, світла в кінці тунелю для цих підприємств не проглядається. Однак, для учасників проваджень зберігається поле перманентної діяльності, хоча, результати її суспільної цінності, здебільшого, залишаються проблематичними.

За відсутності достатніх матеріалів, не представляється можливим в даний час здійснити узагальнюючий аналіз ефективності процедур банкрутства за весь період дії відповідного законодавства, хоча доцільність такої інформації є на часі.

 

 

Інформаційно-аналітичний відділ

Ради профспілок Івано-Франківської області