11 грудня 2014 року на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 531 «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» з метою забезпечення безперервності та першочерговості одержання щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві прийняло постанову про затвердження Порядку надання страхових виплат, фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, передбачених загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції, яку передано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.

У даній сфері правового регулювання діють постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 «Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції», від 07.11.2014 № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей».

Постанова визначає порядок здійснення призначень страхових виплат та встановлює чіткий механізм продовження щомісячних страхових виплат і забезпечення медичною та соціальною допомогою осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, що дозволить своєчасно та в повному обсязі здійснювати страхові виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), посилить їх соціальний захист і зменшить соціальну напругу.

Зокрема, Порядком передбачено, що він поширюється на фізичних осіб, які перебувають (перебували) у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами або були добровільно застраховані, та переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції (далі - особи, які тимчасово переміщені) (якщо страховий випадок настав до моменту переміщення) і мають право на страхові виплати та медичну і соціальну допомогу відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» (далі – Закон № 1105) за фактичним місцем проживання (перебування). Особи, які тимчасово переміщені, мають право на призначення і продовження раніше призначених щомісячних страхових виплат, медичну та соціальну допомогу відповідно до Закону № 1105 безпосередньо в робочих органах виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі – робочі органи виконавчої дирекції Фонду) за фактичним місцем проживання (перебування), що підтверджується довідкою про взяття на облік особи, яка переміщується, виданою відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 «Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції» (далі – довідка про взяття на облік).

Страхові виплати призначаються робочими органами виконавчої дирекції Фонду за наявності необхідних документів, що підтверджують право особи на ці виплати, відповідно до Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду від 27.04.2007 № 24, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.06.2007 за № 715/13982 (із змінами), за місцем її фактичного проживання (перебування), що підтверджується довідкою про взяття на облік.

У разі відсутності у Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування необхідних відомостей про розмір заробітної плати (доходу) щомісячні страхові виплати особам, які тимчасово переміщені, призначаються відповідно до вимог Закону № 1105, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на день настання права на страхові виплати. Після надходження необхідних даних про розмір заробітної плати сума щомісячної страхової виплати підлягає перерахуванню з дати настання права на виплату.

Рішення про призначення (відмову у призначенні) страхових виплат оформляється постановою (у тому числі в разі призначення страхових виплат за рішенням суду), у якій зазначаються дані про потерпілого та осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім'ї та строки їх виплат або обґрунтування відмови у виплатах.

Особи, які тимчасово переміщені, мають право на продовження раніше призначених та нарахованих щомісячних страхових виплат в робочому органі виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування), на підставі заяви, до якої надаються копії довідки про взяття на облік, паспорту та довідки про присвоєння ідентифікаційного номеру, засвідчених працівником відділення при пред’явленні оригіналів. Робочий орган виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) одержує відомості з електронної бази даних Фонду про розмір щомісячних страхових виплат. Такий же механізм продовження щомісячних страхових виплат і для осіб, які отримували ці виплати в робочих органах виконавчої дирекції Фонду Донецької та Луганської областей, а постійно проживають на інших територіях України. У цьому випадку замість довідки про взяття на облік потерпілий надає копію паспорту з одночасним пред’явленням оригіналу.

У разі звернення особи, яка тимчасово переміщена, з документами, зазначеними у пункті 3.1 цього Порядку, робочий орган виконавчої дирекції Фонду не пізніше десяти робочих днів приймає рішення про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати, яке оформлює постановою про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати. Копія вказаної постанови направляється робочому органу виконавчої дирекції Фонду, де зберігається справа про страхові виплати та/або управлінню виконавчої дирекції Фонду, до складу якого входить цей робочий орган виконавчої дирекції Фонду, що є підставою для припинення ним нарахування щомісячної страхової виплати у зв’язку з її продовженням за фактичним місцем проживання.

У разі наявності у особи, яка тимчасово переміщена, підстав для продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати (продовження дії довідки МСЕК, довідки про продовження навчання, тощо) робочий орган виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) приймає ці документи та видає постанову про продовження щомісячної страхової виплати у зв’язку з фактичним місцем проживання (перебування).

У разі відсутності відомостей в електронній базі даних Фонду або у разі, якщо наявні у ній відомості не дають підстав для прийняття рішення про продовження щомісячної страхової виплати, робочий орган виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) повідомляє особу, яка тимчасово переміщена, письмово про відмову із зазначенням причин.

Щомісячні страхові виплати особі, яка тимчасово переміщена, нараховуються з місяця подання заяви та виплачуються в місяці прийняття постанови про продовження щомісячної страхової виплати у зв’язку з тимчасовим місцем проживання (перебування), але не пізніше 30 календарних днів з дати її прийняття.

Щомісячні страхові виплати провадяться робочими органами виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) особі, яка тимчасово переміщена, та виплачуються в установленому порядку згідно з заявою цієї особи через банківські установи або засобами поштового зв’язку.

Розмір раніше призначеної щомісячної страхової виплати може бути змінено робочим органом виконавчої дирекції Фонду за місцем фактичного проживання (перебування) лише на підставі наявності усіх необхідних документів, які підтверджують право на страхову виплату.

Після відновлення фінансування робочих органів виконавчої дирекції Фонду, страхові виплати здійснюють робочі органи виконавчої дирекції Фонду за місцем зберігання справи про страхові виплати. При цьому в робочих органах виконавчої дирекції Фонду, що здійснювали щомісячні страхові виплати за фактичним місцем проживання (перебування), приймається постанова про припинення щомісячних страхових виплат (копія постанови надається особі, яка тимчасово переміщена), формується довідка про нараховані та виплачені кошти. Ці документи передаються разом із усіма іншими підтверджуючими документами до робочих органів виконавчої дирекції Фонду, де знаходяться справи про страхові виплати. Цей робочий орган виконавчої дирекції Фонду долучає передані документи до справи про страхові виплати, здійснює звірку, та у разі необхідності, проводить відповідні коригування нарахованих та перерахованих сум щомісячних страхових виплат з метою забезпечення ними в повному обсязі згідно з діючим законодавством.

Для призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу особа, яка тимчасово переміщена, звертається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцем її фактичного проживання (перебування) з відповідною заявою, до якої додає документи, що підтверджують її право на медичну та соціальну допомогу, та довідку про взяття на облік.

У разі звернення особи, яка тимчасово переміщена, з документами, зазначеними у пункті 4.1 цього Порядку, робочий орган виконавчої дирекції Фонду за місцем її фактичного проживання (перебування) приймає рішення про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу відповідно до вимог, чинних на день подання заяви нормативно-правових актів.

Для продовження раніше призначеного та отримання раніше нарахованого фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу в робочому органі виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) особа, яка тимчасово переміщена, подає відповідну заяву, до якої додаються копія довідки про взяття на облік, паспорту та довідки про присвоєння ідентифікаційного номеру, засвідчених працівником робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцем її фактичного проживання (перебування) при пред’явленні оригіналів. Робочий орган виконавчої дирекції Фонду за місцем її фактичного проживання (перебування) одержує відомості з електронної бази даних Фонду про призначене фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу і не пізніше десяти робочих днів приймає рішення про продовження фінансування раніше призначених витрат на медичну та соціальну допомогу. Одночасно про таке рішення інформується робочий орган виконавчої дирекції Фонду, де знаходиться справа про страхові виплати. Цей робочий орган виконавчої дирекції Фонду припиняє фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу у зв’язку з продовженням за фактичним місцем проживання (перебування).

У разі відсутності відомостей в електронній базі даних Фонду або у разі, якщо наявні у ній відомості не дають підстав для прийняття рішення про продовження фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, робочий орган виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) повідомляє особу, яка тимчасово переміщена, письмово про відмову із зазначенням причин.

Витрати на медичну та соціальну допомогу, що здійснюються щомісячно особам, які тимчасово переміщені, нараховуються з місяця подання заяви та виплачуються не пізніше 30 календарних днів з дати прийняття рішення, яке оформлюється відповідною постановою.

Розмір раніше призначених виплат на медичну та соціальну допомогу не може бути змінено робочим органом виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування), крім випадків, передбачених чинним законодавством (оновлені висновок МСЕК та індивідуальна програма реабілітації інваліда тощо).

Контроль за використанням коштів здійснюється робочим органом виконавчої дирекції Фонду за місцем знаходження справи про страхові виплати та/або робочим органом виконавчої дирекції Фонду, що продовжує фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу за фактичним місцем проживання (перебування) особи, яка тимчасово переміщена.

Після відновлення фінансування робочих органів виконавчої дирекції Фонду, де знаходяться справи про страхові виплати та відновлення спроможності зазначених робочих органів виконавчої дирекції Фонду забезпечувати фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу в необхідному обсязі, послуги надаються (або здійснюється їх фінансування) за місцезнаходженням робочого органу виконавчої дирекції Фонду, де знаходиться справа про страхові виплати. При цьому робочі органи виконавчої дирекції Фонду, що здійснювали фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу за фактичним місцем проживання (перебування) осіб, які тимчасово переміщені, припиняють фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу (копія відповідної постанови надається особі, яка тимчасово переміщена), формується довідка про нараховані та виплачені кошти на фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу осіб за фактичним місцем проживання (перебування). Зазначені документи передаються разом з іншими підтверджуючими документами до робочих органів виконавчої дирекції Фонду, де знаходяться справи про страхові виплати. Ці робочі органи виконавчої дирекції Фонду долучають передані документи до справи про страхові виплати, здійснюють звірку, та у разі необхідності, проводять відповідні коригування сум витрат на медичну та соціальну допомогу з метою їх забезпечення в повному обсязі згідно з діючим законодавством.