Законом України № 652-VIII від 17.07.2015 (далі – Закон № 652-VIII) внесено зміни до Податкового кодексу України (далі – Кодексу) щодо оподаткування неприбуткових організацій.
Позитивом внесених змін з однієї сторони є те, що відповідно до п.п.133.4.6 п.133.4 ст.133 Кодексу чітко визначено, що до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок.
Але з іншої сторони відповідно до п.п.133.4.1 п.133.4 ст.133 Кодексу виникли нові критерії, якими визначено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі неприбуткова організація), що одночасно відповідає низці вимог, серед яких, зокрема:
- установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;
- установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).
Зазначені вимоги не узгоджуються з положеннями Конвенції Міжнародної організації праці № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію» та Закону України від 15.09.1999 № 1045-XIV «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (далі – Закон № 1045).
Так, Ст. 3 Конвенції №87 визначено, що державна влада утримується від будь-якого втручання, здатного обмежити право або перешкоджати законному здійсненню права організацій працівників вільно обирати своїх представників, організовувати свій апарат і свою діяльність.
Відповідно до ст. 12 Закону № 1045 забороняється втручання державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, роботодавців, їх об’єднань у статутну діяльність профспілок, їх організацій та об’єднань.
Згідно зі ст. 14 і 15 Закону № 1045 джерела надходження (формування) коштів профспілок, їх об'єднань та напрями використання таких коштів визначаються у статутах (положеннях) профспілок, їх об'єднань, які приймаються загальними (установчими) зборами, з'їздами, конференціями членів профспілок або їх повноважних представників.
Таким чином по першій вимозі ми бачимо загрозу, що через суб’єктивне трактування податковими органами зазначеної норми – прирівнювання профспілкових виплат членам профспілок до розподілу доходів серед членів такої організації, податківці можуть позбавити профспілки статусу неприбуткової організації.
Оскільки серед основних статей витрат профспілок, зокрема – грошові та не грошові виплати членам профспілок (в т.ч. матеріальна допомога, допомога на поховання, лікування, оздоровлення, подарунки, квіти, сувеніри тощо). Такі виплати здійснюються переважно за рахунок профспілкових внесків, порядок їх оподаткування унормовано ст.ст. 165, 170 Податкового кодексу України.
У серпні ц.р. за участі представників членських організацій ФПУ та фахівців апарату Федерації профспілок України відбулося фахове обговорення щодо внесених змін у визначенні та порядку оподаткування неприбуткових організацій у зв’язку з прийнятим Законом № 652- VIII.
За результатами обговорення було прийнято рішення звернутися до Державної фіскальної служби України щодо надання роз’яснення про застосування цієї вимоги для профспілкових організацій.
ФПУ звернулася до ДФС України з проханням надати роз’яснення з цього питання для упередження можливих непорозумінь між органами ДФС та профспілковими організаціями (лист від 10.09.2015 № 05/01-16/1109 додається).
У відповідь ДФС України повідомила, що профспілкова організація має право на статус неприбутковості, якщо використання отриманих доходів (прибутків) такою профспілковою організацією здійснюється виключно на реалізацію своєї статутної діяльності без розподілу таких доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб (лист від 19.10.2015 №21970/6/99-99-19-02-02-15 додається).
Зазначена відповідь ДФС України не внесла ясності щодо застосування профспілковими організаціями зазначеної вимоги.
Для остаточного врегулювання зазначених у Кодексі вимог, СПО об’єднань профспілок звернувся до комітетів Верховної Ради України з питань податкової та митної політики та з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.
Так в рамках проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової лібералізації», зареєстрованого у Верховній раді України від комітету з питань податкової та митної політики (реєстр. №3357 від 26.10.2015р.) внесено доповнення до другої вимоги наступними словами – «якщо інше не передбачене законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації».
Таким чином вимога щодо передачі активів неприбуткової організації у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення, з урахуванням внесених законопроектом доповнень, у разі їх прийняття, урегулюється з Законом №1045.
У зверненні до комітетів, для однозначного трактування податкового законодавства, запропоновано авторам законопроекту внести аналогічні зміни і до першої вимоги, тобто доповнити її наступними словами - «якщо інше не передбачено законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації».
Наразі пропонуємо передбачити в Уставах норму, яка б дозволяла Раді профспілок вносити зміни в установчі документи у зв’язку із змінами законодавства.
Податковим кодексом дана можливість до 1 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами п.133.4 ст.133 та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.
Ми сподіваємося, що нам вдасться врегулювати ці питання.
Департамент захисту соціально-економічних
прав апарату ФПУ