Урядом прийнято рішення про встановлення єдиної ринкової ціни плати за газ як для побутових споживачів так і для бюджетних установ і організацій.
Через це тарифи на газ для більшості населення мають зрости вже з 1 липня поточного року.
На розширеному засіданні Робочої групи Комітету Національної ради з питань соціальної та гуманітарної політики, що відбулось 12 травня у ФПУ за участі членів СПО профспілок, обговорено причини, з яких Уряд пішов на збільшення ціни на газ, а також заходи, які потрібно вжити для мінімізації негативного впливу такого підвищення для населення.
Коментуючи логіку дій Уряду у вступному слові Голова ФПУ Григорій Осовий, зазначив, що Уряд в такий спосіб намагається подолати корупційні схеми, що існують на ринку газу. Він навів експертні данні, згідно з якими за роки незалежності із зазначеного сектору економіки незаконними шляхами було виведено близько 32 млрд. дол.
З іншого боку, як зазначив Голова ФПУ, за оцінками фахівців, вирівнювання ціни на газ для державних і приватних газових компаній, а до цього часу ціна на газ для державних була вдвічі нижчою, надасть можливість подальшого розвитку державних підприємств енергетичної галузі та їх модернізації. Уряд розраховує, що завдяки вжитим заходам уже до 2020 року ДК «Укргазвидобування» отримає фінансовий ресурс у розмірі близько 100 млрд. грн. Ці кошти будуть спрямовані на проведення робіт із розвідки газових родовищ, модернізації виробництва та збільшення газовидобутку. На сьогодні ця державна компанія видобуває 14,5 млрд. кубометрів газу, вже найближчі 4 роки ці об’єми можна збільшити до 20 млрд., а до 2025 року – до 28 млрд., що надасть шанс нашій державі повністю перейти на споживання власного енергоресурсу і остаточно позбутися енергетичної залежності в газовому секторі. Тобто цільове завдання номер два – стати самодостатньою країною по видобутку і споживання блакитного палива.
І ще одна ціль – через високу ціну змусити всіх споживачів займатися енергозбереженням і енергоефективністю.
По розвитку технологій Україна на 79 місці у світі. Для порівняння Білорусь – на 36 позиції. Енерговитрати на одиницю продукції у десятки разів більші ніж у ЄС.
Такі мотиви озвучені Урядом щодо вирівнювання ціни на газ до ринкової величини.
Логіка дій урядовців цілком зрозуміла і з точки зору державного інтересу нібито є доцільною.
Але давайте подивимося іншу сторону цього питання – інтересу пересічного громадянина. Що він матиме, коли і яку вигоду від вкладених ним коштів як платника податків і споживача послуг в енергонезалежність.
До того ж надра країни є власністю українського народу і кожен громадянин має право на певні вигоди від їх використання.
І тут ми маємо сумну картину. На засіданні Робочої групи було оголошено попередні розрахунки, проведені як НКРЕ так і профспілковими експертами, які свідчать, що у разі запровадження нової ціни на газ тарифи на тепло і гарячу воду доведеться підвищувати в 1,8 - 2,5 рази.
Через це мільйони українських сімей потраплять у пастку непомірного збільшення витрат на житлово-комунальні послуги, що призведе до подальшого зубожіння наших співгромадян та посилення соціальної напруги у суспільстві.
Профспілки вважають, що Уряд повинен відпрацювати дієві механізми соціального захисту населення від підвищення цін і тарифів.
Єдиним засобом їхнього захисту є житлові субсидії. Це справді так, але скористаються цим правом лише малозабезпечені верстви населення. Кваліфіковані працівники, службовці, науковці – так званрий середній клас з доходом сім’ї більшим 4-5 тис. гривен попаде під прес кратного підвищення плати, в період опалювального сезону за послуги ЖКГ доведеться віддати не менше половини доходу, ще стільки об’єктивно йде на харчування. На все інше із споживчого кошику явно вже не вистачає.
Тому профспілки рішуче виступають за збалансований підхід: зростанню цін і тарифів до ринкових має бути протипоставлена ефективна політика адекватного підвищення зарплат, пенсій, соціальних виплат. Причому синхронно в часі і за розмірами так, щоб не допустити зниження життєвого рівня за яким українці й так вже найбідніші в Європі.
Необхідно також встановити реальний прожитковий мінімум, який би відповідав існуючим ціновим параметрам на товари і послуги, а це означає його підвищення принаймні вдвічі.
Окрім того, варто зберегти диференційовану плату за газ в залежності від обсягів його споживання. До речі, своїми протестними діями профспілки вибороли в 2006 році за Уряду Юрія Єханурова диференційовану ціну на газ і тарифи ЖКГ для населення, що призвело до суттєвої економії витрат домогосподарств, коли працював принцип соціальної справедливості: бідні платили вдвічі менші ніж заможні.
У разі зменшення обсягів споживання – зменшується плата за газ. Це дозволить населенню заощаджувати кошти, а також спонукатиме до економії ресурсів. Існуюча програма житлових субсидій, на жаль, до цього не спонукає.
Лише в такому випадку суспільство може зрозуміти та підтримати логіку дій влади, - переконані в профспілках.
Підготовлені висновки і пропозиції Робочої групи Комітету Національної ради з питань соціальної та гуманітарної політики будуть подані Уряду та парламентським комітетам.
Прес-центр ФПУ