1329731618 1329724966 sj004

 

Сьогодні на Офіційному веб-порталі ФПУ відбулась Інтернет-конференція з нагоди 20 лютого – Всесвітнього дня соціальної справедливості.

На Ваші запитання відповідали фахівці Правової та технічної інспекції праці апарату ФПУ та Департаменту бюджетної політики і соціального захисту апарату ФПУ.

Запитання - відповыді:

                       

1. Що робити, якщо роботодавці блокують створення інституту громадських інспекторів праці при первинних профспілкових організаціях?

 

                                                                                           Ірина, Тернопіль 

Надання повноважень громадського інспектора праці профспілковому активісту (члену або голові профспілкового комітету) відбувається на профспілкових зборах (конференції) первинної профспілкової організації. Будь-які дії з боку роботодавця щодо заборони проведення зборів чи конференції, тиск на членів профспілки з цих питань мають розцінюватися як незаконне втручання у статутну діяльність профспілкової організації з усіма правовими наслідками, передбаченими статтею 170 Кримінального кодексу України. З конкретними рекомендаціями щодо алгоритму дій профспілкового комітету у такому випадку можна ознайомитися на сторінці 25 Бібліотечки голови профспілкового комітету № 7–8 за 2016 рік.

 

2. Чув про проведення спільних з територіальними органами Держпраці перевірок додержання трудового законодавства?Як профспілка може це зробити?

                                                                                       Володимир, Київ

 

Державна служба України з питань праці діє на підставі Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, яке передбачає взаємодію Держпраці з профспілками під час виконання покладених на неї завдань.

З метою посилення державного нагляду і громадського контролю за додержанням роботодавцями законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, законодавства про працю, зайнятості населення, загальнообов’язкового державного соціального страхування Державна служба України з питань праці та Федерація профспілок України 22 червня 2016 року уклали Угоду про співпрацю.

Для забезпечення участі представників профспілок у проведенні перевірок додержання роботодавцями законодавства про працю на підприємствах, в установах та організаціях, де є структурні ланки членських організацій ФПУ, необхідно з відповідними ініціативами звертатися до територіальних органів Держпраці. 

Перевірки, які здійснюються в рамках громадського контролю профспілок, можуть проводитися одночасно із заходами контролю та нагляду територіальних органів Держпраці. У процесі таких синхронних дій підвищується ефективність роботи з виявлення та усунення порушень трудового законодавства.

 

3. Чи можна залучити представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини до спільної участі у судових засіданнях на захист трудових прав працівників – членів профспілки? 

                                                                                Віра Іванівна, Луцьк

Відповідно до Положення про представників Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, затвердженого наказом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 26.07.2012 №7/8-12, зазначені представники є посадовими особами, яким з метою здійснення парламентського контролю за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина делегуються визначені повноваження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі – Уповноважений) та на яких розповсюджуються гарантії забезпечення діяльності Уповноваженого.

Статтею 13 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» визначений перелік прав Уповноваженого з прав людини, до якого, зокрема, належить звертатися до суду про захист прав і свобод осіб, які через фізичний стан, недосягнення повноліття, похилий вік, недієздатність або обмежену дієздатність неспроможні самостійно захистити свої права і свободи; брати участь у судовому розгляді справ, провадження в яких відкрито за його позовами (заявами, клопотаннями (поданнями); вступати у справи, провадження в яких відкрито за позовами (заявами, клопотаннями (поданнями) інших осіб, на будь-якій стадії їх судового розгляду; ініціювати незалежно від його участі у судовому провадженні перегляд судових рішень. Також має право бути присутнім на засіданнях судів усіх інстанцій, у тому числі на закритих судових засіданнях, за умови згоди суб’єкта права, в інтересах якого судовий розгляд оголошено закритим.

Аналогічна норма міститься і в статті 45 Цивільного процесуального кодексу України та статті 60 Кодексу адміністративного судочинства України, якими передбачено, що з метою захисту прав і свобод людини і громадянина у випадках, встановлених законом, Уповноважений може особисто або через свого представника звертатися до суду з позовом (заявою), брати участь у розгляді справ за його позовом (заявою), а також на будь-якій стадії розгляду вступати у справу, провадження в якій відкрито за позовами (заявами) інших осіб, подавати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, в тому числі у справі, провадження в якій відкрито за позовом (заявою) іншої особи. При цьому Уповноважений повинен обґрунтувати суду неможливість особи самостійно здійснювати захист своїх інтересів. Невиконання Уповноваженим вимог щодо надання зазначеного обґрунтування має наслідком застосування положень, передбачених статтями 121 ЦПК України та 108 КАС України.

Таким чином, законодавство не передбачає можливості залучення представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини до спільної участі у судових засіданнях на захист трудових прав працівників – членів профспілки.

 

4. Чи може комісія по трудових спорах розглядати заяву працівника, який звільнився 30.12.2016р. Причина звільнення заявника - незгода з підставою звільнення?

                                                                                              Олександр, Рівне       

 

Відповідно до статті 221 Кодексу законів про працю України у комісії по трудових спорах розглядаються трудові спори, які виникають між працівником і роботодавцем. Особа, яка звільнилася з роботи, не є працівником , а тому в установленому порядку має звертатися до суду.

Відповідно до статті 232 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП України) трудові спори за заявами працівників про поновлення на роботі незалежно від підстав припинення трудового договору розглядаються безпосередньо в районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судах.

Статтею 233 КЗпП України установлені строки звернення до суду, згідно з якою працівник може звернутися з заявою про вирішення трудового спору у справах про звільнення в місячний строк з дня вручення копії наказу про звільнення або з дня видачі трудової книжки.

 Дякуємо за участь у Інтернет-конференції! 

 

Прес- центр ФПУ