Генеральний секретар Європейської федерації профспілок громадського обслуговування (ЄФПГО) (EPSU) Ян Віллем Ґаудріаан звернувся листом до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля:
Шановний Прем'єр-міністре, шановний пане Шмигаль!
Ми отримали інформацію про наступ на права власності профспілок в Україні. Їх активи захоплені. Це суперечить основоположним конвенціям МОП, зокрема Конвенції № 87 про свободу асоціації та захист права на організацію. Ми просимо вас використати свій вплив, щоб зупинити ці напади.
Ми стурбовані іншими нападами на профспілки. З'являється тенденція до придушення профспілок. Це не те, чого ми хочемо в Європейському Союзі. Я прошу вас трміново зустрітися з ФПУ та її членськими організаціями, щоб обговорити ситуацію. Уряд має зрозуміти, що такі дії та напади на профспілки не вітаються.
Навпаки, Україна потребує сильної ролі профспілок у захисті, відновленні та реформуванні країни, щоб забезпечити вирішення численних викликів, з якими вона зіткнулася через російське вторгнення та агресивну війну проти працівників та народу України. Профспілки повинні відігравати активну роль, щоб впоратися з перехідними процесами, з якими стикаються всі країни, наприклад, боротьба зі зміною клімату та цифровими технологіями.
Інші напади
Нам також повідомили, що 9 квітня 2025 року був затриманий Голова Федерації профспілок України (ФПУ) Григорій Осовий, який також є співголовою Національної тристоронньої соціально-економічної ради та головою Спільного представницького органу об'єднань профспілок на національному рівні. Будинок профспілок був примусово переданий у так зване «тимчасове управління» приватній компанії, яка виграла тендер Агентства з розшуку та управління активами. Такий підхід фактично став новим інструментом захоплення профспілкового майна, необхідного для статутної діяльності центрального апарату ФПУ, 35 всеукраїнських профспілок та Київської обласної ради профспілок, які мають свої офіси в Будинку профспілок. На зміну відкритій приватизації прийшла практика «керованого відчуження» через державні структури.
ЄФПГО є безпосередньою стороною, оскільки в Будинку профспілок розташовано багато офісів її членських організацій. Після пожежі в Будинку профспілок у 2014 році (під час протестів на Майдані) ЄФПГО збирала кошти на відновлення їх офісів з усього світу.
Будинок профспілок у Києві:
- є не лише центральним офісом Федерації профспілок України, але також символом Революції Гідності 2013-2014 років, який був майже повністю знищений пожежею;
- був побудований у 1980 році на внески членів українських профспілок та відновлений у 2019 році після пожежі, в тому числі завдяки внесків солідарності міжнародної профспілкової спільноти, без жодного фінансового внеску з боку держави;
- є не лише матеріальним надбанням, а й емблемою боротьби за права трудящих.
Після реставрації будівля знову стала відкритим простором для засідань СПО об'єднань профспілок, зустрічей соціальних партнерів, різноманітних публічних дискусій, підтримки молоді, ветеранів та внутрішньо переміщених осіб.
Ми стурбовані тим, як до цього поставилися державні інституції. У квітні 2025 року Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА) уклало договір про управління активами з приватною компанією Консорціум "УК "КАМпаритет" та передало останній в управління Будинок профспілок до 31.12.2029 року із зобов'язанням щомісяця перераховувати до державного бюджету 1,6 млн грн. Починаючи з 13 травня 2025 року АРМА спільно з Консорціумом "УК KAMпарітет" здійснює заходи з управління Будинком профспілок:
- підписано акт приймання-передачі будівлі, запрошено інформацію про всіх орендарів;
- створюються незручності, які перешкоджають членським організаціям ФПУ здійснювати свою статутну діяльність,
- лунають погрози заблокувати доступ до будівлі, не допустити працівників ФПУ та працівників членських організацій ФПУ на робочі місця та поставити власну охорону, що є порушенням прав ФПУ як законного власника майна та Підприємства «Господарське управління ФПУ» як законного балансоутримувача Будинку профспілок у м. Києві. Показово, що ця компанія була створена менш ніж за рік до проведення тендеру і вже брала участь у попередньому тендері АРМА, але після того, як у грудні ФПУ оскаржила порушення тендерних процедур, вона не була допущена до Будинку профспілок
Таке рішення є не лише юридично сумнівним, оскільки держава посвідчила право на профспілкове майно актами приватної власності за українським законодавством, і воно не є державною власністю, а й суперечить духу Конвенції МОП №87, яка гарантує незалежність профспілкових організацій та захист їхнього майна. А Закон України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" зобов'язує державні органи сприяти діяльності профспілок.
Особливе занепокоєння викликає той факт, що головою АРМА є Олена Дума, яка також є головою маловідомого альтернативного об'єднання - Конфедерації профспілок України. Це створює прямий конфлікт інтересів, оскільки одна профспілкова організація, використовуючи публічну посаду свого керівника, чинить тиск на іншу, найбільшу та найрепрезентативнішу профспілкову структуру в країні. Така ситуація підриває основоположні принципи свободи об'єднання.
Незаконна реквізиція майна відбувається і в регіонах України. У квітні 2025 року Львівська обласна рада (орган місцевого самоврядування) позбавила Об'єднання профспілок Львівщини права власності на Будинок профспілок, яким воно володіло, користувалося та розпоряджалося протягом 75 років. Будівля була передана профспілкам у 1949 році Львівським міським та обласним виконавчими комітетами як компенсація за будинок профспілок, який був конфіскований радянською владою у 1939 році.
У 2018 році Кабінет Міністрів України (Розпорядження № 13-р від 11.01.2018) передав будівлю Полтавської обласної ради профспілок, яка була збудована виключно за кошти профспілок, до Генеральної прокуратури України.
Аналогічні дії були вчинені проти Закарпатської обласної ради профспілок, яку також позбавили права власності.
Україна отримує один з найгірших рейтингів у Глобальному індексі прав працівників МКП, який щорічно публікується Міжнародною конфедерацією профспілок. Зокрема, у 2023 та 2024 роках Україна була віднесена до країн, де права працівників "не гарантовані через порушення верховенства права", що свідчить про системну кризу в дотриманні трудових та профспілкових прав. Арешт профспілкового лідера та передача майна без згоди власника ще більше загострюють цю кризу.
Ці події також слід розглядати як частину підготовки до прийняття законопроекту № 6420 «Про правовий режим майна загальносоюзних громадських об'єднань (організацій) колишнього СРСР», який на практиці може стати правовою підставою для масового відчуження профспілкового майна, яке сьогодні слугує суспільним інтересам, забезпечуючи працівників та членів профспілок послугами освіти, охорони здоров'я, реабілітації, дозвілля та відпочинку.
Наприклад, у справі «Федерація профспілок Чернігівської області проти України» (заява № 40633/15) ЄСПЛ встановив, що захоплення будівлі Навчально-методичного та методичного центру зазначеного профспілкового центру стало надмірним тягарем для профспілок, оскільки позбавило їх можливості виконувати свою соціальну місію.
Втручання органів державної влади у мирне володіння профспілками своїм майном є порушенням статті І Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Ухвалення законопроекту № 6420 у його нинішній редакції матиме подібний ефект, позбавляючи профспілки ключових ресурсів.
ФПУ неодноразово зверталася до Президента, Уряду та Верховної Ради України з проханням налагодити державно-приватне партнерство з метою розширення можливостей профспілкових об'єктів для перетворення їх на реабілітаційні центри для постраждалих від війни. Законопроект ігнорує правонаступництво профспілок, реальні права користування та історичну справедливість, а також не забезпечує належного діалогу з соціальними партнерами, незважаючи на рекомендації Комітету МОП із застосування стандартів сісти за стіл переговорів.
Як відомо, МОП вимагає від держав-членів гарантувати «право на належний захист профспілкової власності як одну з тих громадянських свобод, які є необхідними для належного здійснення прав профспілок».
У цьому контексті ми із занепокоєнням відзначаємо тенденцію до криміналізації профспілкової діяльності, яка розпочалася у 2020 році, коли ФПУ разом з іншими профспілками країни рішуче стала на захист прав трудящих від трудової реформи, яка погіршує становище працівників. Виклики профспілкових лідерів на допити, кримінальні справи, обшуки та арешти, а також публічні кампанії з дискредитації створюють атмосферу тиску, несумісну з демократичними стандартами соціального діалогу.
У сукупності ці події становлять серйозну загрозу для незалежності профспілкового руху в Україні.
На своєму засіданні 24 квітня 2025 року Президія ФПУ прийняла Заяву щодо загроз соціальній єдності та тиску на права трудящих і профспілок в Україні. МКП, ЄКП, та низка національних конфедерацій профспілок направили листи та звернення до української влади з цього приводу.
Шановний Прем'єр-міністр!
Ми просимо Вас утриматися від дій, описаних у цьому листі, і використати свій вплив на міністрів і парламент для формування безпрограшної ситуації для трудящих і народу України шляхом забезпечення існування сильних профспілок та їх залучення до відбудови і реформування країни для забезпечення демократії та соціальної справедливості. Ми просимо вас сісти за стіл переговорів з профспілками та обговорити ситуацію, щоб забезпечити профспілкам, в тому числі членським організаціям ЄФПГО, можливість ефективно здійснювати свою діяльність.
Лист мовою оригіналу - у додатку
З повагою,
Ян Віллем Ґаудріаан
Генеральний секретар ЄФПГО