1573739729 080921 

ВСЕУКРАЇНСЬКУ АКЦІЮ ПРОТЕСТУ ПІДТРИМАЛИ ПОЛТАВЦІ

На засіданні президії Полтавської облпрофради, яке відбулося під головуванням Ірини Богуш, було одноголосно підтримано пропозицію провести всеукраїнську попереджувальну акцію протесту проти намірів влади звузити законні права працівників і профспілок 7 жовтня у Києві, не розпорошуючи сил на неефективні, переважно малопомітні регіональні заходи. Лідери галузевих спілок наголосили на необхідності докласти усіх зусиль для якомога ширшої участі спілчан в національному профспілковому протесті, доповнити вимоги щодо примусу влади впритул зайнятися розв’язанням критичних проблем у тарифній політиці в житлово-комунальній сфері.

Участь профспілок Полтавщини у всеукраїнській протестній акції – один із низки заходів, які визначила президія у плані відзначення трьох жовтневих важливих дат поспіль – Всесвітнього дня дій за гідну працю, Дня профспілок та Міжнародного дня боротьби з бідністю.

Президія облпрофради принципово кваліфікувала грубе порушення адміністрацією ДП «Полтавастандартметрологія» законодавства про працю і гарантії діяльності профспілок стосовно голови первинного профспілкового осередку підприємства, члена виконавчої ради облпрофради Наталії Юрчишиної. Керівництво ДП проігнорувало передбачені діючим (поки що?) законодавством норми щодо попереднього погодження процедури скорочення профактивіста з органами, членом яких є працівник, та дотримання цілої низки інших обов’язкових умов при здійсненні скорочення персоналу. Президія звернулася до Мінекономіки України, у чиєму підпорядкуванні перебуває ДП «Полтавастандартметрологія», з категоричною вимогою відновити справедливість щодо порушених прав профспілкового активіста та, зокрема, не погоджувати призначення пана Панкова С.О. на посаду генерального директора ДП, котрий наразі виконує обов’язки керівника. 

Президія затвердила осучаснене Положення про Молодіжну раду обласної ради профспілок, розглянула інші питання практичної діяльності.

ПРЕЗИДІЯ ФПУ. 7 ЖОВТНЯ ПРОФСПІЛКИ ВИЙДУТЬ НА ВСЕУКРАЇНСЬКУ АКЦІЮ ПРОТЕСТУ

Рішення про проведення 7 жовтня ц.р. у Києві всеукраїнської масової акції протесту профспілок проти просування антисоціальних, антитрудових та антипрофспілкових законодавчих  ініціатив ухвалила 14 вересня Президія Федерації профспілок України.

У разі не реагування влади на профспілкові вимоги широкомасштабні акції протесту на захист трудових прав працівників відбудуться у всіх регіонах країни.

Президія своїм рішенням затвердила План заходів ФПУ до Всесвітнього дня дій за гідну працю, Дня профспілок та Міжнародного дня  боротьби з бідністю, які відзначаються щороку у жовтні. Було також схвалено Заяву Президії Федерації профспілок України до зазначених дат, яку буде направлено до органів державної влади і СПО роботодавців.

«Ми  неодноразово попереджали владу, що повна лібералізація трудових відносин категорично не сприймається трудящими і обов’язково призведе до масових трудових конфліктів, - сказав Голова ФПУ Григорій Осовий. - Тому ми надіслали листи керівництву Верховної Ради України, народним депутатам із застереженням від хибних рішень, зокрема, з ухвалення законопроектів №№ 5371 і 5388, наслідком яких стане дестабілізація трудових колективів, вуличні протести і страйки. У ситуації, що склалася досягнення консенсус ми вбачаємо в актуалізації діяльності Національної тристоронньої ради при Президентові України,- підкреслив профспілковий лідер.

Детельніше

ПРЕ2 1

ЗАЯВА ПРЕЗИДІЇ ФПУ ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ ДІЙ ЗА ГІДНУ ПРАЦЮ ТА МІЖНАРОДНОГО ДНЯ БОРОТЬБИ З БІДНІСТЮ

«Якісні робочі місця, гарантовані трудові права,

гідна зарплата та належний соціальний захист»

7 жовтня за ініціативою Міжнародної конфедерації профспілок щорічно відзначається Всесвітній день дій за гідну працю. У цей день профспілки всіх країн єдиним фронтом виступають на захист гідної праці задля визначення найкритичніших проблем у сфері трудових відносин та їх ефективного врегулювання разом із соціально відповідальними владою та бізнесом. У 2021 році Міжнародна конфедерація профспілок затвердила тематику заходів до Дня гідної праці: «Новий соціальний договір і РОБОЧІ МІСЦЯ! Уряди мають мати плани з підтримки та створення робочих місць».

Водночас Генеральна Асамблея ООН оголосила 17 жовтня Міжнародним днем боротьби з бідністю і закликала усі держави присвячувати цей День проведенню конкретних заходів, пов’язаних з ліквідацією злиднів і бідності.

Запровадження в Україні європейських стандартів життя та вихід її на провідні позиції у світі задекларовано в стратегічних документах країни: Національній економічній стратегії на період до 2030 року, Цілях сталого розвитку 2030 Україна та Угоді про асоціацію між Україною та ЄС.

Національні пріоритети у забезпеченні гідної праці визначаються у Програмі гідної праці МОП для України на 2020–2024 роки, яка є інструментом надання підтримки МОП державам-членам та передбачає досягнення трьох результатів, а саме:

– покращений соціальний діалог,

– інклюзивна та продуктивна зайнятість,

– поліпшені умови праці та соціальний захист.

Підписавши Програму Гідної праці, Уряд, роботодавці та профспілки підтвердили свою готовність до забезпечення гідної праці задля покращення життя українського народу. Однак, розпочаті Урядом реформи поки не дають бажаних результатів у покращенні життя і добробуту людей. Соціально-економічна криза, спричинена пандемією COVID-19, генерувала зростання нерівності і поширення бідності в суспільстві, загострення проблем на ринку праці, підвищення тарифів на комунальні послуги, зростання цін на енергоресурси та найнеобхідніші товари і послуги.

Як наслідок, в Україні:

– рівень безробіття населення зріс до 10,5%;

– заборгованість з виплати заробітної плати збільшилась до 4,0 млрд грн;

– рівень бідності населення, зокрема серед працюючих, сягнув 15,8% (доходи нижче фактичного прожиткового мінімуму) та 41,3% (витрати нижче фактичного прожиткового мінімуму);

– погіршилась фінансова ситуація у системі соціального страхування, що призвело до несвоєчасності отримання застрахованими особами страхових виплат (2,5 млрд грн – заборгованість Фонду соціального страхування з виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності і вагітності та пологах, 2 млрд грн – Фонду соціального страхування на випадок безробіття з виплати допомоги по безробіттю і частковому безробіттю);

– поширюється захворюваність на COVІD-19, зокрема найбільше серед медпрацівників (захворіли майже 90 тис. осіб);

– відбувається суттєве погіршення умов і рівня безпеки праці, що призвело у 2020 році до збільшення кількості нещасних випадків на виробництві майже на 60%. Зазначена тенденція спостерігається і цього року.

Незважаючи на рішучий протест національних профспілок і експертні висновки міжнародних профспілкових структур, українська влада не полишила намірів ухвалити закони, що звужують трудові права та гарантії працівників, позбавляючи їх права на гідну працю в Україні, а профспілки – права представляти та захищати ці права. Це спонукає профспілки усіх рівнів вжити активних заходів з протидії просуванню таких законопроєктів, організації масових протестних дій та широкої інформаційної кампанії.

Федерація профспілок України закликає владу та роботодавців відмовитися від політики обмеження соціальних і трудових прав працівників. Основними засадами політики Уряду з відновлення економічного зростання та побудови нової ефективної економіки, в якій людей поставлено на перше місце, мають стати гідна праця та робочі місця.

Питання збереження існуючих та створення нових, сучасних та безпечних для клімату та працівників робочих місць з гідною оплатою праці та гарантованими трудовими правами перебувають у центрі уваги профспілок поряд з необхідністю забезпечення належного соціального захисту, рівності та інклюзивності. Це визначено Стратегією діяльності Федерації профспілок України на 2021–2026 роки «Час дій та якісних змін». Саме ці питання мають бути серед першочергових пріоритетів Уряду.

ФПУ вітає підтримку Урядом низки профспілкових пропозицій, які лягли в основу вже прийнятих рішень, зокрема щодо підвищення мінімальної заробітної плати понад фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, активізації роботи щодо радикального скорочення заборгованості із заробітної плати, встановлення додаткових «ковідних» доплат медикам, соціальним працівникам та іншим працюючим, соціальних виплат на підтримку вразливих категорій населення.

Разом з тим, задля вирішення існуючих проблем у трудовій і соціально-економічній сферах, досягнення злагоди в суспільстві необхідно об’єднати зусилля та налагодити реальний та ефективний соціальний діалог. Дієвою площадкою для обговорення та вироблення узгоджених рішень з найбільш суспільно значущих законопроєктів, державних стратегічних та програмних документів має стати Національна тристороння соціально-економічна рада, відновлення роботи якої підтримують профспілки.

Тільки через реалізацію принципів гідної праці – створення якісних робочих місць з гідною заробітною платою, гарантованими трудовими правами, на засадах соціального діалогу з належним соціальним захистом, можна створити умови для економічного відродження країни, викорінення бідності та зростання добробуту населення, побудови нової людиноцентричної економіки, яка виведе Україну на європейський рівень.

Президія ФПУ, 14 вересня 2021 року

ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА ФАХІВЦІВ З ТРУДОВОГО ПРАВА АНТИТРУДОВИХ, АНТИСОЦІАЛЬНИХ ЗАКОНОПРОЕКТІВ

Фахівці кафедри трудового права Національного юридичного університету  імені Ярослава Мудрого направили листа на ім'я Голови Федерації профспілок України Григорія Осового, у якому висловили свою позицію та свої оцінки законопроектам №5371 та №5388. Текст листа можна прочитати тут.

ПЕРВИНКА ПМГУ МК «АЗОВСТАЛЬ»: АНТИТРУДОВІ ЗАКОНОПРОЄКТИ НЕОБХІДНО ПОВЕРНУТИ НА РОЗГЛЯД НТСЕР

Голова ПО ПМГУ МК «АЗОВСТАЛЬ» Ю.Дорошенко від імені працівників - членів первинної організації ПМГУ на комбінаті направив Голові Верховної Ради України Д.Разумкову, головам фракцій ВР, народним депутатам України звернення з вимогою повернути антитрудові законопроєкти №5371 та №5388 на розгляд Національної тристоронньої ради при Президентові України.

Профспілковий лідер азовсталівців впевнений, що положення цих законопроєктів суперечать Конституції України, Конвенціям МОП, що регулюють соціально-трудові відносини, та призведуть до нівелювання ролі профспілок як законних представників людей праці.

«Результатом запровадження зазначених законопроєктів, - йдеться у зверненні, - стане подальше зростання безробіття та трудової міграції, запровадження повного диктату роботодавця по відношенню до працівника, усунення профспілок від захисту працюючої людини, що зруйнує і так хиткий баланс інтересів сторін трудових відносин».

Металурги впевнені, що діалог працівників, їхніх профспілкових представників, роботодавців та органів виконавчої влади й місцевого самоврядування через пошук компромісу має забезпечувати досягнення максимального результату і суспільної злагоди.

Лист Голови ПО ПМГУ МК «АЗОВСТАЛЬ» Ю.Дорошенка

Профспілка металургів і гірників України

10 01

 ЗАЯВА 080921 1

 

ЗВЕРНЕННЯ ЛІДЕРА УКРАЇНСЬКИХ ПРОФСПІЛОК ГРИГОРІЯ ОСОВОГО ДО ПРАЦІВНИКІВ, ЧЛЕНІВ ПРОФСПІЛОК З ПРИВОДУ РОЗГЛЯДУ У ВЕРХОВНІЙ РАДІ УКРАЇНИ АНТИТРУДОВИХ, АНТИПРОФСПІЛКОВИХ ЗАКОНОПРОЕКТІВ

0000000 2365

Переглянути тут: https://www.youtube.com/watch?v=_UQDWnOA5Wc

 

ВИСТУП НАРОДНОГО ДЕПУТАТА РУДИКА У ВЕРХОВНІЙ РАДІ УКРАЇНИ ЩОДО АНТИТРУДОВИХ ЗАКОНОПРОЕКТІВ

https://www.youtube.com/watch?v=-YdlCu5-mqM

 

ХАРКІВЩИНА. АНТИТРУДОВИМ, АНТИПРОФСПІЛКОВИМ ЗАКОНОПРОЕКТАМ – КАТЕГОРИЧНЕ НІ!

Об'єднання профспілок Харківської області звернулось до народних депутатів України: Бакумова О.С., Бондаренка О.В., Веніславського Ф.В., Данилова В.Б., Здебського Ю.В., Кінзбурської В.О., Колісник А.С., Красова О.І., Куницького О.О., Літвінова О.М., Люботи Д.В., Мезенцевої М.С., Микиша Д.С., Павловського П.І., Пивоварова Є.П., Одарченка А.М., Світличної Ю.О., Фельдмана О.Б., Шенцева Д.О., Якименка П.В.

Щодо неприпустимості прийняття антиконституційних законопроєктів 5381 та 5388

До порядку денного першого осіннього засідання парламенту внесені антитрудові законопроєкти «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо дерегуляції трудових відносин» № 5371 і «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність» №5388, які порушують конституційні права працівників і їх представників профспілок.

Уряд і комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів просувають законопроєкти, які передбачають, так звану, «дерегуляцію» або «спрощення» регулювання трудових відносин, порушують норми Конституції держави, міжнародно-правових актів, звужують обсяг трудових прав та соціальних гарантій працівників у порівнянні з діючим законодавством, нівелюють представницьку та захисну функцію профспілок.

Соціально-економічний комітет ООН, Міжнародна організація праці в своїх офіційних зверненнях неодноразово застерігали керівництво української держави від беззастережної лібералізації трудових відносин, які порушують  права людини і міжнародні зобов’язання України.

Негативну оцінку зазначеним законопроектам у своїх висновках дали наукові експерти, відомі правовики як держави так і світу.

Результатом прийняття зазначених законопроєктів стане подальше запровадження повного диктату роботодавця по відношенню до працівника, зростання безробіття та трудової міграції, усунення профспілок від захисту працюючої людини, що зруйнує баланс інтересів сторін трудових відносин. 

Повна лібералізація трудових відносин категорично не сприймається найманими працівниками і обов’язково призведе до масових трудових конфліктів.

Об'єднання профспілок Харківської області, від імені майже 360 - тисяч членів профспілок, наполягає на поверненні для доопрацювання та досягнення максимального результату і суспільної злагоди вищезазначених законопроєктів на розгляд Національної тристоронньої ради при Президентові України, діяльність якої Глава держави поновив напередодні 30-річчя Незалежності України.

Ми, Ваші виборці, розраховуємо на підтримку та вимагаємо не підтримувати законопроєкти 5381 та 5388 під час їх обговорення та прийняття рішення.

Сподіваємося на порозуміння та співпрацю.

Голова Об'єднання профспілок Харківської області Сергій Тесленко

logo

МОЛОДЬ ПМГУ - ПРОТИ ЗУХВАЛОГО НАСТУПУ НА ПРАВА ТРУДЯЩИХ ТА ПРОФСПІЛОК!

10-12 вересня Запорізька обласна організація ПМГУ провела молодіжний форум «Сузір'я молоді», в якому брали участь представники підприємств ПАТ «ЗМК «Запоріжсталь», ТОВ «ЗТМК», ПрАТ «ЗЗРК», «Дніпроспецсталь», ПрАТ «Укрграфіт», ПАТ «Запоріжкокс», ПАТ «ЗФЗ», «Запоріжвогнетрив», ДП «Гіпропром», Запорізька КСВАРС «КОБРА».

В ході насиченої пізнавальної програми молоді профспілкові лідери ПМГУ отримали необхідні для роботи знання, закріпили їх тренінгами та практичними завданнями.

Учасники Форуму висловили свій солідарний протест проти прийняття антитрудових законопроєктів «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо дерегуляції трудових відносин» № 5371 і «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність» №5388, які порушують конституційні права працівників і їх представників - профспілок.

Ці законопроєкти, маючи на меті так звану «дерегуляцію» або «спрощення» регулювання трудових відносин, порушують норми Конституції України, міжнародно-правових актів, містять низку вкрай загрозливих положень, що встановлюють дискримінаційні норми для працівників, значно послаблюють рівень їх захисту, звужують обсяг трудових прав та соціальних гарантій працівників у порівнянні з чинним національним законодавством, нівелюють представницьку та захисну функцію профспілок.

Молодь ПМГУ голосно висловлює свій протест проти зухвалого наступу влади на права трудящих та профспілок!

Профспілка металургів і гірників України

14 01

Експертна думка про законопроект щодо дерегуляції трудових відносин № 5388

Верховна Рада має розглянути у першому читанні законопроект № 5388, основною метою якого визначена лібералізація та дебюрократизація трудових відносин, зменшення контролю держави над веденням бізнесу в Україні. Проектом нівелюється баланс прав та інтересів між роботодавцем та працівником, значні переваги набуває роботодавець, тоді як права працівників будуть суттєво обмежені.

Ідеологічно законопроект має на меті утвердити тезу про те, що роботодавець та працівник - це дві рівноправні сторони. Втім, враховуючи як реалії сфери праці в Україні, так і формальну нерівність, що закріплена в чинному законодавстві (працівник підкоряється внутрішньому трудовому розпорядку, виконує накази керівництва, може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності тощо), не можна вести мову про будь-яку формально закріплену юридичну рівність сторін, адже у роботодавця набагато більше важелів впливу на працівника.

У всьому світі визнано, що національне трудове законодавство покликано певним чином збалансувати дану нерівність шляхом надання загальновизнаними міжнародними нормами та стандартами у сфері праці працівнику/групі працівників додаткових гарантій.

Законопроект, у разі його прийняття, буде мінімально впливати на трудові відносини, тому що в основі відносин між роботодавцем та працівником буде лежати трудовий договір, укладений у письмовій формі. Працівник буде повністю залежати від волі роботодавця, адже дозволити працівникові диктувати роботодавцю свої правила – це утопія.

Проектом:

1) дозволяється встановлювати в індивідуальному трудовому договорі додаткові, не передбачені законодавством, права, обов’язки працівника, підстави для його звільнення за ініціативою роботодавця;

2) звужується імперативна норма щодо інформування працівників про будь-які зміни умов праці (стаття 32 КЗпП проекту), що суперечить ст. 6(1) Директиви (ЄС) 2019/1152, згідно з якою у випадку будь-яких змін в основних аспектах трудових відносин (а не тільки такої, «яка тягне за собою погіршення умов праці»), інформація про такі зміни надається роботодавцем працівникові у формі письмового документа за першої можливості, але не пізніше, ніж у день, у який ці зміни набрали чинності;

3) скасовується процедура надання згоди профспілки на звільнення працівника (стаття 43 КЗпП проекту), чим мінімізується можливість захисту прав працівників профспілками. Виключення цієї норми також суперечить положенням статті 36 Конституції України, Конвенції МОП № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію» і Конвенції МОП № 158, яка передбачає проведення узгоджувальних процедур при звільненні працівників, та Директиви Ради № 98/59/ЄС від 20.07.1998 про наближення законодавства держав-членів щодо колективного звільнення.

4) виключається необхідність ведення правил внутрішнього трудового розпорядку або графіків змінності. Їх ведення залишається на розсуд роботодавця (стаття 52 КЗпП проекту). Натомість пропонується індивідуально визначати для працівників у трудовому договорі трудовий розпорядок, режим роботи, залучення до надурочних робіт, чим також мінімізується рівень впливу профспілки на визначення умов праці.

Як вбачається, питання робочого часу (в тому числі надурочних робіт) і часу відпочинку мають врегульовуватися законами або колективними договорами, а не індивідуальним трудовим договором. Тим більше, що проектом не визначається єдина форма трудового договору. Така невизначеність щодо існування як усної, так письмової форми трудового договору з урахуванням запропонованих змін до статей 57, 58, 62, частини другої статті 66, статті 69 КЗпП (в частині виключення необхідності ведення правил внутрішнього трудового розпорядку) призведе до дискримінації працівників, які працюють за усним трудовим договором;

5) скасовується обов’язковість ведення графіків відпусток та подання повідомлень про початок відпустки. Ведення цих графіків залишається також на розсуд роботодавця.

Запропоноване перенесення з закону до індивідуального трудового договору регулювання низки істотних аспектів трудових відносин, які повинні регламентуватися законом і (або) колективними договорами або підпадати під дію встановлених у них мінімальних вимог не лише перешкоджають створенню адекватних механізмів захисту працівників від зловживань, особливо працівників, які перебувають у ненадійних або непередбачуваних трудових відносинах, а й у деяких випадках суперечать застосовним міжнародним і європейським трудовим нормам, зокрема Директиви 2003/88/ЄС про деякі аспекти організації робочого часу. Ці норми порушують також і статтю 92 Конституції України, відповідно до якої виключно законами України визначаються засади регулювання праці, а не індивідуальними трудовими договорами;

6) запроваджується новий підхід до встановлення матеріальної відповідальності працівників, яка притаманна саме цивільному праву, а не трудовому. Проектом пропонується визначити коло робіт, при виконанні яких на працівника покладається повна матеріальна відповідальність. Це роботи безпосередньо пов’язані із зберіганням, обробкою, продажем (відпуском), перевезенням, використанням або застосуванням переданих працівникові цінностей. Під ці роботи буде підпадати все те, що визначить роботодавець на свій розсуд, і фактично з кожним працівником може бути укладено умову про повну матеріальну відповідальність, оскільки під час своєї роботи працівники використовують або застосовують будь-які прилади, устаткування, комп’ютери тощо, за зіпсуття, пошкодження яких за чинним КЗпП настає обмежена матеріальна відповідальність у розмірі середнього заробітку працівника.

Впровадження запропонованої дерегуляції сфери трудових відносин при звуженні державних гарантій захисту трудових прав працівників і фактичній нерівності сторін не зможе сприяти можливості цим сторонам самостійно, без участі профспілок, домовлятися про всі важливі умови у колективних та трудових договорах, а останні фактично позбавляються позиції «повноцінної переговорної сторони», від якої залежить рівень забезпеченості інтересів найманих працівників у відносинах із роботодавцями в межах наявної економічної ситуації.

Таким чином, зазначений законопроект містить низку вкрай загрозливих положень, що можуть стати реальними факторами порушення трудових прав працівників через індивідуалізацію трудових договорів, адже до них можна буде буквально вписати будь-що, посилаючись на «свободу договору», а через суто договірне регулювання трудових відносин значно зменшиться ефективність державного нагляду і контролю за додержанням законодавства про працю.

Експерт з трудового права,

Заслужений юрист України                                                                    Ірина Тубелець

IMG 5cba84887f959b8e7b2c055dda361e08 09130921

Коментар Завідувача відділу правової експертизи Департаменту правового захисту апарату ФПУ Ірини Орловської

 

8 вересня відбулося засідання Комітету з питань інтеграції до ЄС Верховної Ради України, на якому розглядався Проект Закону України 5371 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність». Мета його прийняття, як сказав один з авторів законопроекту, «надати максимальну свободу роботодавцю». У дискусії узяв участь   заступник Голови ФПУ Олександр Шубін.

 У своєму виступі Олександр Шубін, зокрема, зазначив, що Проект не підтримується профспілками, оскільки всупереч Рекомендаціям МОП № 189 про створення робочих місць в малих та середніх підприємствах проект обговорювався лише з представниками суб’єктів малого і середнього підприємництва без участі профспілок.

Ним не беруться до уваги:

·        ст.ст.296, 419 та 420 Угоди про асоціацію Україна – ЄС, зокрема ст.296, якою передбачено, що жодна Сторона не повинна послаблювати або знижувати рівень охорони праці, передбачений в її законодавстві;

·        Рекомендація МОП № 189, зокрема в частині сприяння зайнятості на малих підприємствах шляхом впровадження політики недискримінаційного застосування трудового законодавства.

Крім того:

·        запропоновані положення статей 21, 49-5. 49-8 КЗпП  не відповідають міжнародним зобов'язанням України, зокрема: Директиві Ради № 98/59/ЄС від 20.07.1998 про наближення законодавства держав-членів щодо колективного звільнення; статті 24 Європейської соціальної хартії (переглянутої), статті 4 Конвенції МОП № 158 та Рекомендації №166, статтям 1, 2 Конвенції МОП № 135, які передбачаютьщо трудові відносини з працівниками не припиняються, якщо тільки немає законних підстав для такого припинення, пов’язаного із здібностями чи поведінкою працівника або викликаного виробничою потребою підприємства.

Отже, звільнення працівника за одноособовим необґрунтованим бажанням роботодавця зводить нанівець будь-які гарантії трудових прав в Україні, унеможливлює ефективну профспілкову роботу (адже профспілкових діячів можна буде звільняти без пояснення причин) та боротьбу із порушенням трудових прав на робочому місці;

·        запропоновані положення до статті 49-6:

 звужують імперативну норму щодо інформування працівників про будь-які зміни умов праці, що протирічить ст. 6(1) Директиви (ЄС) 2019/1152, згідно з якою у випадку будь-яких змін в основних аспектах трудових відносин (а не тільки такої, «яка тягне за собою погіршення умов праці»), роботодавець має інформувати працівника;

·        перенесення з закону до індивідуального трудового договору регулювання низки істотних аспектів трудових відносин, які повинні регламентуватися законом і (або) колективними договорами або підпадати під дію встановлених у них мінімальних вимог не лише перешкоджають створенню адекватних механізмів захисту працівників від зловживань, особливо працівників, які перебувають у ненадійних або непередбачуваних трудових відносинах, а й у деяких випадках суперечать застосовним міжнародним і європейським трудовим нормам – зокрема Директиві 2003/88/ЄС, а також порушують статтю 92 Конституції України в частині регулювання саме законами питання праці, а не індивідуальними трудовими договорами;

·        нівелюється роль профспілок у представництві та захисті трудових прав працівника шляхом виключення норми щодо надання згоди профспілки на звільнення працівника за ініціативою роботодавця та інші питання, пов’язані з представництвом та захистом трудових, соціально-економічних прав та інтересів працівників у відносинах з роботодавцями. Це в свою чергу протирічить положенням статті 36 Конституції України, Конвенції МОП № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію» і Конвенції МОП № 158, яка передбачає проведення узгоджувальних процедур при звільненні працівників, та Директиви Ради № 98/59/ЄС від 20.07.1998 про наближення законодавства держав-членів щодо колективного звільнення.

«Впровадження запропонованого проектом договірного режиму регулювання трудових відносин на малих та середніх підприємствах суттєво ускладнить колективно-договірне регулювання, реалізацію працівниками цих підприємств конституційних прав на страйк, на об’єднання в профспілки, а отже позбавить права на колективний захист трудових і соціально-економічних прав та інтересів, - наголосив Олександр Шубін.

Враховуючи численні порушення проектом Закону міжнародних стандартів, положень Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, комітет не підтримав даний законопроєкт.  Залишається сподіватися, що ця Рада не захоче себе заплямувати прийняттям найбільш одіозного антитрудового законопроекту за всю 30 річну історію незалежної України.

images

ВИМОГИ ПРОФСПІЛОК УКРАЇНИ СОЛІДАРНО ПІДТРИМУЮТЬ МІЖНАРОДНІ ПРОФСПІЛКОВІ ЦЕНТРИ

МІЖНАРОДНА КОНФЕДЕРАЦІЯ ПРОФСПІЛОК, ЄВРОПЕЙСЬКА КОНФЕДЕРАЦІЯ ПРОФСПІЛОК

Пану Володимиру Зеленському

Президенту України

Офіс Президента України

вул. Банкова, 11, Київ, 01220

Україна

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Пану Денису Шмигалю

Прем’єр-міністру України

Кабінет Міністрів України,

вул. М. Грушевського, 12/2

Київ, 01008, Україна

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Пану Дмитру Разумкову

Голові Верховної Ради України

вул. М. Грушевського, 5, Київ, 01008, Україна

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Копії:

Посольству України в Королівстві Бельгія

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Пані Галині Третьяковій

Голові Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Пані Іванні Климпуш-Цинцадзе

Голові Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України до ЄС

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Пану Олексію Любченко

Першому віце-прем’єр-міністру України - Міністру економіки України

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Пані Марині Лазебній

Міністру соціальної політики України

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Legal-SMG/PERC-AL                                           Брюссель,8 вересня 2021 року

Шановні панове!

 В доповнення до нашого попереднього листа, надісланого Вам у травні цього року, знову звертаємося до Вас, щоб висловити свою серйозну стурбованість з приводу регресивної реформи трудового законодавства, яка відбувається в Україні.

 Цей лист надсилається від імені Міжнародної конфедерації профспілок (МКП), яка представляє 200 мільйонів працівників у 163 країнах і територіях та має 332 національні членські організації, а також Європейської конфедерації профспілок (ЄКП), що представляє 45 мільйонів членів 90 профспілкових об’єднань з 38 європейських країн.

 У попередньому листі ми звертали вашу увагу на декілька законодавчих пропозицій, що перебувають на розгляді у Верховній Раді України, яку не відповідають міжнародним стандартам праці, що містяться в інструментах МОП, а також таким регіональним інструментам, як Європейська соціальна хартія та acquis Communautaire Європейського Союзу. Ми також звертали вашу увагу на відсутність належних консультацій із профспілками щодо цих законопроектів.

Серед іншого, ми висловлювали занепокоєння з приводу проекту Закону № 5388 про дерегуляцію трудових відносин, проекту Закону № 5371 про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність та проекту закону про безпеку та здоров'я працівників на роботі.

 Ми повторюємо, що ці законопроекти викликають серйозне занепокоєння через невідповідність їхніх положень міжнародним стандартам праці. Ми хочемо звернути вашу увагу на той факт, що ці законопроекти нещодавно були предметом технічного аналізу, проведеного експертами у рамках двох проектів технічної співпраці МОП: проекту технічної співпраці «Права у світі праці: покращення дотримання Україною основних міжнародних трудових норм» і проекту ЄС-МОП «На шляху до безпечної, здорової та задекларованої праці в Україні». Експерти висловили стурбованість щодо невідповідності численних положень цих законопроектів міжнародним стандартам праці.

 Зокрема, щодо законопроекту № 5371, у Технічних зауваженнях[1] висловлено декілька застережень, серед яких:

- проект Закону виключає значну частину української робочої сили із сфери застосування загального трудового законодавства (Кодексу законів про працю) шляхом встановлення паралельного та менш захищеного режиму для працівників, зайнятих на малих та середніх підприємствах, тобто підприємствах з кількістю працюючих не більше 250 осіб;

- проект Закону дозволяє проводити індивідуальні переговори стосовно трудових прав, які є невідчужуваними та не підлягають перегляду, і які захищені Конституцією України, міжнародними договорами, ратифікованими Україною, а також трудовим законодавством України;

- проект Закону передбачає можливість для сторін трудового договору, використовуючи індивідуальні переговори, відхилятися в бік погіршення від основних трудових стандартів, що визначені на рівні законодавства;

- проект Закону передбачає можливість необґрунтованого припинення роботодавцем трудових відносин та односторонньої зміни ним істотних умов трудового договору, що порушує міжнародні трудові стандарти і суперечить загальним принципам європейського права і практиці;

- керуючись в основному принципом рівності договірних сторін, характерним для цивільного права, проект закону значно знижує захисну роль трудового права на малих і середніх підприємствах.

 Крім того, у Технічних рекомендаціях щодо законопроекту № 5388[2] висловлено такі застереження:

 - що стосується регулювання трудових відносин індивідуальними договорами: проект закону не передбачає захисту від відхилення в бік погіршення від мінімальних трудових стандартів, визначених законодавством про працю та колективними договорами. Необхідно запровадити належні запобіжні заходи для обмеження можливості установлення менш сприятливих умов в індивідуальних трудових договорах;

-       що стосується регулювання строкових трудових договорів: слід передбачити належні заходи, покликані запобігти зловживанням, які є результатом використання послідовних строкових трудових договорів або відносин, та усунути можливість використання трудових договорів, що укладаються на певний строк, із метою уникнення захисту, передбаченого Конвенцією МОП № 158, як передбачено у п.5 рамкової угоди про роботу на визначений термін, доданої до Директиви 1999/70/ЄС, що дозволить зменшити ненадійність і непередбачуваність таких трудових договорів чи трудових відносин.

-       щодо загального регулювання трудових договорів та трудових відносин: положення законопроекту не сумісні зі стандартами МОП:

o   робочий час: положення проекту закону мають бути приведені у відповідність до ст. 2 Конвенції МОП 1919 року про робочий час у промисловості (№ 1), ст. 3 Конвенції МОП 1930 року про робочий час у торгівлі та установах (№ 30), ст. 1 Конвенції МОП 1935 року про сорокагодинний робочий тиждень (№ 47) і ст. 6(b) Директиви 2003/88/ЄC Європейського Парламенту і Ради від 4 листопада 2003 року про деякі аспекти організації робочого часу;

o   період щотижневого відпочинку: положення проекту закону мають бути приведені у відповідність до ст. 5 Директиви 2003/88/ЄC, а також ст. 2 Конвенції МОП 1921 року про щотижневий відпочинок у промисловості (№ 14) і ст. 6 Конвенції МОП 1957 року про щотижневий відпочинок у торгівлі та установах (№ 106);

o   період мінімального щоденного відпочинку: положення проекту закону мають бути приведені у відповідність до ст. 3 Директиви 2003/88/ЄC;

o   надурочні роботи: положення проекту закону мають бути узгоджені з вимогою чітко визначити межі надурочного робочого часу на день і на тиждень з урахуванням ст. 3 Конвенції МОП № 1, ст. 5 і 6 Конвенції МОП № 30 і ст. 6(b) Директиви 2003/88/ЄC

o   Відпустки: положення проекту закону мають бути узгоджені із ст. 7(1) і 7(2) Директиви 2003/88/ЄС, та статтями 9(1) і 12 Конвенції МОП № 132.

 Нарешті, щодо проекту закону про безпеку та здоров’я працівників на роботі, у Рекомендаціях МОП[3] висловлено такі застереження:

 -       стосовно організації та функціонування системи безпеки та здоров’я працівників: положення проекту закону мають бути узгоджені з Директивою ЄС 89/391/ЄEC;

-       стосовно обов’язків роботодавців: положення проекту закону мають бути узгоджені зі статтями 5(1), 6(1) і 6(2), 7(1) і 7(3) Директиви ЄС 89/391/ЄEC;

-       стосовно обов’язків працівників: положення проекту закону мають бути узгоджені з ст. 13(2)(f) Директиви 89/391/ЄEC;

-       стосовно центрального органу виконавчої влади, відповідального за контроль за додержанням законодавства про працю: положення проекту закону мають бути узгоджені з Конвенціями МОП №№ 81 і 129 про інспекцію праці;

-       стосовно інформації в сфері безпеки та здоров’я працівників: положення проекту закону мають бути узгоджені з статтею 21 Конвенції МОП № 81;

-       стосовно регулювання державної інспекції праці: положення проекту закону мають бути узгоджені з низкою статей Конвенцій МОП №№ 81 і 129;

-       щодо повноважень, основних обов’язків та незалежності державних інспекторів праці: положення проекту закону мають бути узгоджені з низкою статей Конвенцій МОП №№ 81 і 129;

-       стосовно відповідальності роботодавця за порушення законодавства про безпеку та здоров’я працівників: положення, які передбачають відповідальність лише у разі невиконання припису державного інспектора, складеного за результатами інспекційного відвідування, суперечать ст. 17(2) Конвенції МОП № 81 і ст. 22(2) Конвенції МОП № 129, ст. 9(2) Конвенції МОП № 155, ст. 18 Конвенції МОП № 81 і ст. 24 Конвенції МОП № 129, ст 4.(2) Директиви ЄС 89/391/ЄЕC;

-       стосовно підстав проведення інспекційних відвідувань або невиїзних інспектувань: положення проекту закону суперечать Конвенціям МОП №№ 81 і 129, обмежуючи вільну ініціативу інспекторів праці щодо проведення інспекційних відвідувань або невиїзних інспектувань у будь-який час доби без попереднього повідомлення.

 Ми висловлюємо стурбованість тим, що незважаючи на ці докладні рекомендації, а також численні коментарі, надіслані Вам українськими профспілками, невідповідність положень цих законопроектів міжнародним стандартам праці не усувається.

 Ми повторюємо нашу вимогу відкликати ці законопроекти та припинити будь-які офіційні процедури у Верховній Раді. Ці законодавчі зміни мають бути предметом повноцінних консультацій з профспілками.

 Ми закликаємо український Уряд і Парламент поважати загальновизнані міжнародні стандарти праці. МКП та ЄКП продовжуватимуть надавати допомогу профспілковому руху України та готові співпрацювати з українською владою та сприяти своїм досвідом та аналізом у цьому важкому процесі реформ, щоб забезпечити, що економічний, соціальний та демократичний розвиток України приносить користь усім працівникам та членам їхніх сімей.

 Міжнародний та європейський профспілковий рух буде без вагань проводити подальшу мобілізацію - у тому числі за допомогою відповідних механізмів МОП та ЄС - для підтримки українських працівників та профспілок та забезпечення дотримання в Україні міжнародних зобов’язань щодо прав працівників та прав профспілок.

  Щиро ваші,

 Шаран Барроу                                                       Лука Вісентіні

Генеральний секретар МКП                              Генеральний секретар ЄКП і  ПЄРР

 Копії: Григорій Осовий, ФПУ; Михайло Волинець, КВПУ

З орігіналом звернення можна ознаймитися тут.

 

8 сентября 2021 г. Украинский парламент, Верховная Рада Украины, выносят на рассмотрение реформу трудового законодательства. Многие изменения являются регрессивными по отношению к правам трудящихся и несовместимы с международными трудовыми стандартами, содержащимися в актах МОТ, а также с такими инструментами, как Европейская социальная хартия и acquis Communautaire Европейского союза. ЕФПОО присоединилась к ЕКП и МКП в привлечении внимания к этим проблемам и указала на отсутствие значимых консультаций с профсоюзами по внесенным предложениям.

ЕФПОО, ЕКП, МКП и другие неоднократно указывали на проблемы в связи с реформой, касающиеся прав работников и профсоюзов. Совсем недавно проекты были подвергнуты техническому анализу, проведенному экспертами в рамках двух проектов технического сотрудничества МОТ: проект технического сотрудничества «Права в сфере труда: улучшение соблюдения Украиной основных международных трудовых норм» и проекта ЕС-МОТ «На пути к безопасному, здоровому и задекларированному труду в Украине». Эксперты выразили обеспокоенность относительно несоответствия многочисленных положений законопроектов международным трудовым нормам. Подробные комментарии смотрите в письме.

Мы требуем отозвать эти законопроекты. Формальное разбирательство в Верховной Раде должно быть прекращено. Эти законодательные изменения должны быть предметом всесторонних консультаций с профсоюзами. ЕФПОО, широкое европейское и международное профсоюзное движение мобилизуются для поддержки украинских работников и их профсоюзов. Мы ожидаем от Европейской комиссии дополнительных действий для обеспечения того, чтобы не допустить снижения трудовых стандартов после подписания Соглашения об углубленной и всеобъемлющей зоне свободной торговли.

Письмо ЕФПОО о проводимой регрессивной реформе трудового законодательства в Украине смотрите на сайте ЕФПОО по сноске:

EPSU letter of concern re ongoing regressive labour legislation reform in Ukraine

https://www.epsu.org/article/epsu-calls-ukrainian-parliament-and-government-address-trade-union-concerns-over-labour-law

Департамент міжнародних зв’язків  Федерації профспілок України