Лист Мінекономіки до Центральних органів виконавчої влади та організацій.
Збройна агресія росії нанесла величезної шкоди Україні та її громадянам. Оцінки лише економічних втрат сягають сотень мільярдів доларів США. При
цьому понад 3,5 млн українців були змушені покинути Україну, а близько 11
млн осіб покинули свої домівки, втратили засоби для існування.
Бойові дії відбуваються на території, на якій виробляється 72,3 % ВВП
України, і на якій до війни було зайнято 9 млн. 941 тис. 100 (63,5% зайнятого
населення) осіб (території Волинської, Донецької, Дніпропетровської,
Житомирської, Запорізької, Київської, Луганської, Миколаївської, Одеської,
Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської областей та м. Київ).
На сьогодні переважна більшість підприємств, які працювали на зазначених територіях змушені були перейти в режим простою, працівники отримують 2/3 від окладу, частина змушена була звільнитись у зв’язку з руйнуванням основних фондів підприємства, а частина перебувають у безстрокових відпустках без збереження заробітної плати.
За оцінками НБУ, яке базувалось на результатах бліц-опитування бізнесу,
близько 30% підприємств повністю зупинили свою діяльність, 45% – скоротили виробництво.
Уряд України запустив програму, яка дозволяє отримати допомогу для
працівників, які втратили роботу через бойові дії. Станом на 16 березня, заявки на таку допомогу подали 2,7 млн осіб. При цьому Пенсійний фонд України передав Мінцифри інформацію про 6 569 024 громадян, які можуть подати заяву на отримання такої допомоги.
Відтак в рамках розроблення загального механізму оцінки понесеної у
зв’язку зі збройною агресію росії шкоди, яка має бути пред’явлена до
відшкодування країною-агресором після перемоги, виникає необхідність
обрахунку шкоди понесеної працівниками і роботодавцями.
Мінекономіки пропонує при розрахунку сум відшкодування працівникам і
роботодавцям враховувати, зокрема:
- втрати працівником частини заробітної плати у зв’язку із запровадженням простою, а також витрат роботодавців на оплату простою;
- втрати заробітної плати у зв’язку з вимушеною відпусткою без збереження заробітної плати або призупиненням дії трудового договору;
- втрати заробітної плати у зв’язку зі зменшенням/скасуванням додаткової
заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат;
- витрати роботодавців на виплату сум вихідної допомоги працівникам у
зв’язку зі звільненням (пропонується враховувати всі звільнення з ініціативи
роботодавця після 24.02.2022);
- витрати роботодавців на виплату працівникам за надурочну роботу
(роботу понад тривалість робочого часу, визначену статтями 50 та 51 Кодексу
законів про працю України), у вихідні, святкові та неробочі дні, або не отримані працівниками суми коштів за таку роботу (в т.ч. у зв’язку з прийняттям Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах військового часу» від 15 березня 2022 року No 2136-ІХ);
- неперераховані підприємствами, установами, організаціями первинним
профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу
роботу (у зв’язку з прийняттям Закону No 2136-ІХ);
- компенсація роботодавцям сум збереженої заробітної плати працівників,
які були мобілізовані або добровільно приєднались до військових формувань
України, волонтерських організацій чи в інший спосіб сприяли обороні
України;
- компенсації недоотриманого прибутку фізичним особам підприємцям та
самозайнятим особам, які були мобілізовані або добровільно приєднались до
військових формувань України, волонтерських організацій чи в інший спосіб
сприяли обороні України;
При цьому доцільно розглянути можливість поширення гарантій щодо
відшкодування вищезазначених витрат і на працівників, які працювали без
офіційного оформлення трудових відносин, з одночасною амністією для їх
роботодавців (уникнення штрафних санкцій) та за умови подальшої легалізації таких працівників на ринку праці.
Також вважаємо за доцільне всі вищезазначені витрати, пов’язані з втратою частини заробітку, стягувати разом з податками та зборами, які за відсутності агресії могли б бути сплачені до відповідних бюджетів та фондів соціального страхування.
Важливим питанням є також визначення порядку оцінки, документування
та виплати таким працівникам і роботодавцям сум втрачених коштів.
У зв’язку з цим, Мінекономіки звертається до центральних органів
виконавчої влади та організацій з проханням надати пропозиції та своє бачення щодо порядку оцінки, нарахування та виплати компенсацій працівникам і роботодавцям втрат, понесених у зв’язку з агресією росії.
Також просимо визначити відповідальних осіб для подальшої оперативної
взаємодії із зазначених питань та подальшої організації робочих зустрічей із
зазначеного питання (ПІБ, посада електронна пошта, мобільний номер
телефону прив’язаний до месенджера WhatsApp).
Заступник Міністра економіки України
з питань цифрового розвитку,
цифрових трансформацій і цифровізації Ігор ДЯДЮРА